شناسهٔ خبر: 25768393 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

در کانون توحید چه گذشت؟

سه روایت از تشنج در کنگره حزب اعتماد ملی

شامگاه جمعه، فیلمی از تشنج در گردهمایی اعضای حزب «اعتماد ملی» در فضای مجازی دست به دست شد که از ناآرامی جدی در جلسه‌ای خبر می‌داد

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / اختلافات داخلی حزب «اعتماد ملی» به بروز درگیری و تنش در دومین کنگره سراسری این حزب منجر شد. شامگاه جمعه، فیلمی از تشنج در گردهمایی اعضای حزب «اعتماد ملی» در فضای مجازی دست به دست شد که از ناآرامی جدی در جلسه‌ای خبر می‌داد که در کانون توحید با حضور میهمانان غیر حزبی برگزار شده بود. به گفته اعضای شورای مرکزی «اعتماد ملی»، قرار بود در این جلسه با اصلاح آیین‌نامه، اعضای جدید شورای مرکزی انتخاب شوند تا حزب «اعتماد ملی» با قانون جدید احزاب تطبیق یافته و همچنان مجوز فعالیت داشته باشد؛ چه بر اساس ضرب‌الاجل کمیسیون ماده 10 احزاب، احزاب و تشکل‌هایی اجازه فعالیت خواهند داشت که تا 14 خرداد ماه امسال، خود را با قانون جدید احزاب مطابقت دهند. همین ضرب‌الاجل بود که باعث شد اعضای «اعتماد ملی» که سال‌هاست به دلیل حصر مهدی کروبی دبیرکل این تشکل از برگزاری کنگره سراسری استنکاف می‌کردند، ناچار به برگزاری دومین کنگره حزب در غیاب دبیرکل آن بعد از وقفه‌ای 10 ساله شوند. اما مشکلاتی که از چند ماه پیش به استعفای پذیرفته نشده مهدی کروبی از دبیرکلی و استعفای پذیرفته شده رسول منتجب‌نیا قائم مقام حزب منجر شد، در کنگره این تشکل بروز و ظهور یافت.


روایت اول؛ گروه فشار
اگرچه محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ابتدا در توئیتی از «اقدامات سازمان یافته گروه فشار برای اختلال در روند برگزاری مراسم و ناتمام ماندن کنگره حزب اعتماد ملی» خبر داد، اما توضیحات دیگر اعضای شورای مرکزی نشان داد مراسم در بخش دوم کنگره یعنی زمانی که افتتاحیه به پایان رسید و می‌بایست مدعوین و میهمانان غیرعضو جلسه را ترک می‌کردند تا رأی‌گیری برای اصلاح اساسنامه و انتخاب شورای مرکزی جدید انجام شود، به هم خورد؛ اما نه از سوی گروه فشار.

روایت دوم؛حزب ندا و هدا
بر اساس توضیحات اعضای شورای مرکزی درباره حواشی این کنگره، دو روایت دیگر از درگیری‌ها موجود است. روایت نخست که در بیانیه منتسب به حزب اعتماد ملی آمده است، حضور اعضای احزاب دیگر در جلسه رأی‌گیری را مسبب مسائل پیش آمده معرفی کرده و ماجرا را این گونه روایت می‌کند که «بدیهی است، فقط اعضای حزب اعتماد ملی می‌بایست کنگره حزب را برگزار کنند و حضور سایر مدعوین حاضر در نشست کنگره، به هر دلیل که باشد، کاملاً غیرمنطقی، غیرمستدل و غیرقانونی است. هنگامی که مجری برنامه از خروج اعضای غیرعضو حزب اعتماد ملی ناامید شد، شرکت کنندگان در کنگره به دو دسته تقسیم شدند، بخشی خواستار تنفس در جلسه شدند تا افراد عضو حزب برای تشکیل کنگره از افراد غیرعضو جدا شوند و بخشی نیز خواستار انتخاب هیأت رئیسه کنگره با حضور همه افراد حاضر در جلسه افتتاحیه، اعم از اعضای عضو و اعضای غیرعضو حزب اعتماد ملی در کنگره شدند.» بیانیه ادامه می‌دهد: «در نتیجه، مشاجره لفظی صحن کنگره را دربرگرفت و در عین حالی که تعدادی از اعضای احزاب ندا و همبستگی دانش آموختگان (هدا) خود را با افتخار به جایگاه هیأت رئیسه خود خوانده رسانده بودند، با اعتراض واقعی تعداد قابل توجهی از اعضای فعال حزب اعتماد ملی بخصوص کسانی که از اقصی نقاط کشور به نمایندگی از سایر هم‌حزبی‌های خود در این کنگره حضور یافته بودند، قرار گرفتند و کنگره با اعلام رئیس شورای اجرایی حزب اعتماد ملی، بدون هیچ گونه مصوبه‌ای نیمه تمام باقی ماند.» این بیانیه در پایان خواستار ورود وزارت کشور به موضوع شد. بیانیه منتسب به حزب «اعتماد ملی» با واکنش بلافاصله یکی از احزاب متهم از سوی این تشکل یعنی «ندای ایرانیان» روبه‌رو شد. « ندای ایرانیان» در بیانیه‌ای این ادعا را تکذیب و تأکید کرد: «ضمن اظهار تأسف از وقایع پدیدآمده در روند برگزاری دومین کنگره حزب اعتماد ملی، هرگونه حضور سازماندهی ‌شده اعضای خود را در کنگره این حزب تکذیب نموده و بر التزام به رعایت دقیق قانون احزاب و احترام به استقلال سیاسی و تشکیلاتی همه احزاب بخصوص احزاب دوست و برادر تأکید می‌نماید.»

روایت سوم؛ اختلاف شورای مرکزی
سومین روایت از درگیری کنگره «اعتماد ملی» از سوی رحمت‌الله بیگدلی، عضو شورای مرکزی این تشکل مطرح شد. به گفته وی، با توجه به اختلافات در شورای مرکزی، دبیرکل حزب اعتماد ملی برخی اختیارات خود را به شورای اجرایی تفویض کرده بود اما  «برخی تخلفات قانونی و سهل‌انگاری» در مسیر برگزاری کنگره، مشکل‌ساز شد. او می‌گوید مسأله اول آیین‌نامه برگزاری کنگره بود که قرار بود پیش از برگزاری کنگره اصلاح شود اما به رغم تلاش‌ها، انجام نشد. عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی افزود: «تصور نادرست مبنی بر حذف مهدی کروبی از دبیرکلی، باعث شد این افراد بگویند نباید به سمت انتخاب شورای مرکزی برویم. چون اگر این کار را بکنیم مسئولان از اعضای انتخاب شده، استعلام می‌کنند و صلاحیت کروبی برای عضویت شورای مرکزی را رد می‌کنند و این برنامه‌ای بود که آنها کار خودشان را پیش ببرند.» بیگدلی با ابراز تردید در صحت این ادعا گفت: «آنها از زبان مسئولان وزارت کشور اعلام می‌کردند که اگر شما رأی به ابقا بدهید، نیاز به استعلام وجود ندارد تا از این طریق اعضای مرکزی و اجرایی حزب را فریب بدهند. در حالی که ما هم با وزارت کشور صحبت کرده بودیم و آنها هم تکذیب کردند.» او با اشاره به ترکیب هیأت رئیسه کنگره، تأکید کرد: «در نهایت نماینده وزارت کشور تذکر داد و گفت این هیأت رئیسه صلاحیت اداره جلسه را ندارد و هیأت رئیسه جدید باید انتخابی باشد. در اینجا امینی با نماینده وزارت کشور وارد جر و بحث شد. عده‌ای هم می‌خواستند کنگره را به سمت و سوی برنامه از پیش طراحی شده خودشان ببرند و دنبال قیام و قعود برای تصویب اساسنامه با قانون جدید و ابقای شورای مرکزی سابق بودند، که موفق نشدند. آنها وقتی دیدند جلسه را نمی‌توانند اداره کنند و نمایندگان وزارت کشور آن را تأیید نمی‌کنند، مجبور شدند بگویند هیأت رئیسه جدید انتخاب شود و آمدند افرادی  را که عضو احزاب دیگر هستند به عنوان هیأت رئیسه جدید معرفی کردند و از تأیید این هیأت رئیسه خبر دادند، در صورتی که افرادی که داخل جلسه بودند یا عضو حزب ما نبودند یا صلاحیت حضور در کنگره را نداشتند و این اتفاق فضا را متشنج کرد.»
آن گونه که بیانیه منتسب به حزب «اعتماد ملی» می‌گوید: «کلیه تعرفه‌های رأی اعضای حزب اعتماد ملی که جهت توزیع در بین افراد حزبی طراحی و ممهور به مهر نماینده وزارت کشور شده بود، به صورت کاملاً سفید، تحویل نماینده وزارت کشور شد» و به این ترتیب پرونده اصلاح آیین‌نامه و انتخاب شورای مرکزی جدید «اعتماد ملی» همچنان مفتوح مانده است.


امید و آرزوهایی برای کنگره های آینده

در کنگره حزب اعتماد ملی، علی مطهری نایب رئیس مجلس، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید، عبدالله نوری، فیض‌الله عرب سرخی، ابراهیم اصغرزاده و جمعی دیگر از فعالان سیاسی حضور داشتند.
در پی تشنج به وجود آمده، برخی مدعی حمله به علی مطهری شدند که «اعتماد ملی» در بیانیه‌ای توضیح داد: «تشنج پیش آمده در بخش دوم کنگره بوده است و در این قسمت از مراسم هیچ یک از میهمانان غیرحزبی از جمله جناب آقای دکتر مطهری حضور نداشتند لذا حمله به آقای مطهری تکذیب می‌‌شود.»
فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی در این جلسه سلام دبیرکل محصور «اعتماد ملی» را به میهمانان رساند و با بیان اینکه «وضعیت نامطلوب امروز نتیجه خودمحوری همه گروه‌ها است»، افزود: «آقای کروبی فردی است که امام او را دوست خود دانست، اما امروز محصور است، البته فکر و اندیشه هزینه دارد.»
الیاس حضرتی، عضو شورای مرکزی «اعتماد ملی» در این کنگره خطاب به فاطمه کروبی گفت: «شما مادر انقلاب هستید. سلام ما را به آقای کروبی برسانید و بگویید که خیلی از تشکل‌ها هنگامی که دبیرکل حزب آنها از حزب فاصله می‌گیرد یا دور می‌شود، از هم می‌پاشند ولی حزب اعتماد ملی آنچنان علقه دلی و اعتقادی با شما داشتند که شبانه‌روز زحمت کشیدند. من امروز می‌گویم که کنگره بعدی را با حضور ایشان در ورزشگاه 100 هزار نفره آزادی برگزار خواهیم کرد.»
رسول منتجب نیا نیز در این گردهمایی گفت: «ان‌شاءالله هر چه زودتر به لطف خدا شاهد رفع حصر آیت‌الله کروبی، مهندس موسوی و دکتر رهنورد و حضور آنها در جمع مردم شریف ایران باشیم.»/ 

نظر شما