شناسهٔ خبر: 25768038 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

دیدگاه؛

برای "فتح خرمشهرها" چه باید کرد؟

اگر می خواهیم باز هم فتح و ظفرهای جدید ببینیم، بایست سنت های الهی را فهم و عمل کنیم تا حلاوت ایام، کام ما و همه مستضعفان عالم را شیرین نموده و چشمان مان را به تحقق وعده های قطعی خدا روشن نماید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسا، بعضی روزها آنقدر شورانگیز است که در طول زندگی هر وقت به یادش می‌افتی، شیرینی و شهدش زیر زبان می‌آید. آنقدر خاطره انگیز است که دوست داری تمام عمر با آن خاطره ، روز و شب را بگذرانی. آن قدر شعف انگیز است که می خواهی بهترین جشن ها و مهمانی هایت را بخاطر آن برگزار کنی و آن قدر روح انگیز است که هر بار با فکر و ذکرش، جان تازه ای می گیری برای تحمل همه سختی ها و گذر از همه دست اندازها در رسیدن به هدف ها و تحقق آرمان ها.

از این روزهای خوب هم "شخصی و خانوادگی "شان پیدا می‌شود، هم "گروهی و حزبی" شان و هم "اجتماعی و مردمی" شان. بدیهی آنکه، هرچقدر این روزها عمومی تر و فراگیرتر، جنبش و انرژی حاصل از آن ها بیشتر و هم افزاتر و عطر و ریحان آن ها روح افزاتر.

 در سیر تاریخ جوامع، روزهای بزرگ و خوب عمومی، معمولاً نادرند و کمیاب، اما در طول سال های حیات باشکوه انقلاب ما، این ایام بیشتر از حد متعارف دیده می شوند؛۱۲ بهمن ۵۷، سرآغاز این ایام خوش و دلنشین است که مردم با تمام وجود به استقبال یگانه دوران شان آمدند و خمینی کبیر را چون دری ثمین و گرانمایه در گنجینه دلهای شان پاسداری نمودند.

اواخر مرداد ۶۹ و روزهای آزادی اسرای جنگ تحمیلی نیز همین بهجت عمومی دلها و قلوب آحاد مردم را در شهرها و خیابان ها و محلات و کوچه ها تا هفته ها و ماهها دربرگرفته بود.

در سطحی دیگر، صعود تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران به جام جهانی ۹۸ فرانسه (بعد از ۲۰ سال و برای اولین بار پس از انقلاب) در سال ۷۶ و پیروزی تیم ملی فوتبال مان بر آمریکا در ۳۱ خرداد ۷۷ (در همان جام جهانی) نیز همین حس و حال شعف عمومی را بر دل‌ها افکنده بود.

اما، شاید مهمترین روز پیروزی و نشاط عمومی ایرانیان، در دهه های اخیر، روز سوم خرداد ۶۱ ، روز  آزادی خرمشهرباشد. این روز پر از نماد و پیام است: نام عملیات "الی بیت المقدس" همچنان پیام آور و زنده می نماید. دیگر نماد آن، خوشحالی فتح و ظفر رزمندگان در کنار مسجد جامع خرمشهراست. دیگر نشان فاخر باقی مانده در اذهان نوحه"ممد نبودی ببینی" کویتی پور در مدح و رثای شهید جهان آرا فرمانده سپاه خرمشهراست که هشت ماه قبلش آسمانی شد. صدای " شنوندگان عزیز! توجه فرمائید، شنوندگان عزیز، توجه فرمائید، خونین شهر، شهر خون ، آزاد شد ..." رادیو سراسری دیگر نشانه یادگار و ماندگار آن روز است. نماد سرود " این پیروزی خجسته باد ... " محمد گلریز نیز در همه پیروزی های بعدی شیرینی و حلاوت فتح خرمشهر را زنده می کرد. تابلوی"خرمشهر خوش آمدید، جمعیت ۳۶ میلیون نفر" که همه ایران را خرمشهری نشان می داد و نامیدن "خونین شهر" به جای خرمشهر، از دیگر نمادهای برجسته آن روز های خوب بودند.اما از همه مهمتر و والاتر، جمله نورانی امام :"خرمشهر را  خدا آزاد کرد"، است که بر پیشانی نمادهای ماندگار آن واقعه می درخشد.

حالا چند سالی است این همه نماد عزت بخش و وحدت آفرین، به پیام جدیدی گره خورده است: " جوان‌های عزیز! بچه‌های عزیز من! فردا مال شماست، آینده مال شماست، شما هستید که باید این تاریخ را با عزتش محفوظ نگه دارید، شما هستید که این بار مسئولیت را بر دوش دارید،  خرمشهرها در پیش است، نه در میدان جنگ نظامی، بلکه در میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است ... " رهنمودی از امام روشن بین و حکیم انقلاب برای تحقق آرمان‌های بلند و متعالی آن.

حال برای "فتح خرمشهرها" چه باید کرد؟ مروری اجمالی بر مسیر فتح خرمشهر، ما را به چهار عامل محوری که منجر به این فتح عظیم شد، می‌رساند:

1 حضور فرماندهانی موحد، مومن، شجاع، خردمند، خوش فکر و جان بر کف که توکل شان بر  خدا بود و نه بر کدخدا.

2 اجتماع لشگر اسلام و ایران، بر  ولی‌امر خود باور و اعتقاد داشت و او را نائب امام زمان(عج) می‌دانست و امر و رهنمودش را امر حق و اطاعت و رهرویش را واجب و فرض، قلمداد می‌کرد. در حقیقت، رهنمود ولی امر را  چراغ روشنگر راه می‌دانست و نه سپر بلای روزهای ندانم کاری.

در واقع،  وحدت نیروها حول محوری واحد که همان ولایت امر است، از الزامات اساسی فتح عظیم بشمار می رفت. اگر در بین صفوف نیروها نقار و شکاف باشد، بخش اعظمی از توان، صرف ترمیم و توجیه خواهد شد و آنگاه نای و قدرتی برای مقابله و مواجهه نمی‌ماند.

3  توسعه سازمان رزم، متناسب با احوالات و اقتضائات، از مهمات امر فتح خرمشهر بود. در شرایط فعلی که میدان جنگ، حوزه اقتصادی کشور و معیشت مردم را نشانه گرفته، لازم است با فهم راهبردها و قواعد قرآنی و عبرت از سیره و تاریخ، سازمان مناسب را شکل دهیم. تدبیر ولی در این شرایط، تحقق الزامات اقتصاد مقاومتی است و این موضع قبل از هر عملی، نیازمند باور و اعتقاد است.

4 در عین وجود یک ساختار فرماندهی سلسله مراتبی و زنجیره فرمان، بین تمام نیروها در همه سطوح،  برادری و اتحاد بود و بالا و پائین به معنی برخورداری و نابرخورداری وجود نداشت. لذا مدیرانی که مختصات و قیافه زندگی شان با مردم عادی، زمین تا آسمان متفاوت است و مصرف گرایی و تجمل آرایی و عافیت طلبی را بعنوان حق مدیریت خود گرویی گرفته‌اند، نمی‌توانند بنیان مرصوص درست کنند.

اگر می خواهیم باز هم فتح و ظفرهای جدید ببینیم، بایست  سنت‌های الهی را فهم و عمل کنیم تا حلاوت ایام، کام ما و همه مستضعفان عالم را شیرین نموده و چشمان مان را به تحقق وعده های قطعی خدا روشن نماید./969//۱۰۲/خ

منبع: فارس

برچسب‌ها:

نظر شما