شناسهٔ خبر: 25767288 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

یاسوج|"مدیران قومیت‌گرا" قطار توسعه کهگیلویه و بویراحمد را متوقف کرده‌اند

R41452/P1486/S6,69/CT7

کهگیلویه و بویراحمد با وجود داشتن ظرفیت‌های بالقوه در حوزه‌های آب، نفت و گاز، جنگل، گردشگری و... به دلیل وجود مدیران قومیت گرا و انتخاباتی از فقر، نداری و بیکاری رنج می‌برد به گونه‌ای که قطار توسعه توان حرکت و توسعه هم ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد در بلندی‌های پر فراز و نشیب زاگرس به عروس سرسبز و بهشت اکوتوریسم تبدیل شده است وسرشار از ذخایر و منابع آبی بی نظیر با پوشش گیاهی فراوان و جنگل‌های گسترده، دارای دو اقلیم آب و هوایی متفاوت است.

این دیار دارای بزرگترین معدن فسفات به همراه معادن سیلیس، گوگرد، مس، سنگ‌های تزئینی به همراه ذخایر عظیم خاک‌های نسوز و صنعتی کشور است، این استان با وجود منابع آبی فراوان و اقلیم بی نظیر، سد خاکی شاه قاسم و سد بزرگ کوثر به همراه سایر زیر ساخت‌های صنعتی شرایط مناسبی برای رشد و توسعه و سرمایه گذاری گسترده دربخش صنعت و معدن را فراهم آورده است.

ظرفیت‌های فراوان و متعددی  از جمله صنایع و معادن، صنایع دستی، گیاهان دارویی، پرورش آبزیان ، نفت وگاز، رشد و توسعه صنعت توریسم، گسترش اماکن تفریحی برای کارآفرینی برخوردار است که با کمی دقت و به‌کار بردن خلاقیت می‌توانند به عرصه خوبی برای کسب درآمد و ایجاد شغل تبدیل شوند.

  دولتمردان و عوامل اجرائی بیش از اینکه در فکر توسعه استان باشند در فکر بالاکشیدن خود به قله مدیریت و حفظ شرایط هستند و همین موضوع یکی از مهمترین دلایل توسعه نیافتیکی کهگیلویه و بویراحمد با وجود مواهب متعدد است.

خود اشتغالی به عنوان یکی از خط مشی‌های اقتصادی می‌تواند به عنوان یکی از برنامه‌های استراتژیکی در استان تلقی شود باید بدانیم بسیارى از صنایع دستى که امروزه وجود دارد در منازل و محل سکونت افراد تولیدشده‌اند.

به‌طور کلى کسب و کار خانگى پدیده ای است که در نتیجه تغییرات و تحولاتى که در فعالیت‌هاى اقتصادى - اجتماعى امروز به وجود آمده و این نوع کسب و کارها روز به روز گسترش و توسعه مى یابند.

خود اشتغالی به ویژه در بخش صنایع دستی و کشاورزی فرصت‌های زیادی را برای شهروندان فراهم می‌کند و کارآفرینان در این بخش با داشتن خصوصیاتی چون داشتن افکار خلاق،کوشائی و ریسک پذیری می‌توانند بازدهی مناسبی داشته و در کوتاه مدت و حتی در میان مدت در رفع مشکل بیکاری مؤثر باشند.

ظرفیت‌ بالای کهگیلویه وبویراحمد در جذب گردشگر از دیگر فرصت‌ها برای فرار از بیکاری و کاهش فقر و نداری است زیرا گردشگری یکی از محورهای توسعه و اشتغال بوده که باید به‌طور ویژه به آن پرداخته شود.

تهدیدها و آسیب‌ها در سرزمین زیبایی‌های ناشناخته

عدم توازن در توزیع خدمات اجتماعی، فقدان یا ضعف در تهیه طرح‌ها و برنامه‌های اساسی و هدفمند برای اشتغالزایی، سیاستگذاری‌های نادرست و غیر اصولی در بخش خصوصی، کم توجهی به موضوع اشتغال و فرهنگ کارآفرینی و اولویت یافتن سایر مسائل، رفع تبعیض در کسب شغل و عدم گسترش تعاونی‌های واقعی از جمله تهدیدها و آسیب‌های مانع توسعه در استان است.

تشکیل ستاد راهبری طرح ایجاد صندوق مردمی تامین اعتبارات کسب و کارهای کوچک و حمایت از کار آفرینان نوپا و اعطای وام با بهره کم با نظارت دقیق با هدف اجرایی شدن برنامه توسعه اشتغال پایدار نیز از عامل دخیل در عدم توسعه یافتگی این دیار است.

به طور حتم با توسعه بسترهای تامین اجتماعی و خدماتی، متنوع کردن مشاغل در روستاها، ایجاد فرصت برای شکوفائی استعدادها و خلاقیت‌ها شاهد سرعت بخشیدن به قطار توسهه هستیم.

راهی جز آوار برداری نداریم

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه قوم گرایی و قبیله گرایی در استان نهادینه شده است، گفت: مردم ما از هر نوع تندروی خسته شده‌اند و مسئول شعاری نمی‌خواهند بلکه خواهان فردی هستند که دغدغه پیشرفت و توسعه را داشته باشد.

علی محمد احمدی اظهار داشت: برخی مدیران از جایگاه‌های خود به نفع امیال شخصی و بستگان خود استفاده می‌کنند که تکلیف ما با این عده مشخص است.

وی عنوان کرد: جوانان این دیار باید آستین همت بالا بزنند و برای از بین بردن  قومیت گرایی بدون هیچ ملاحظه‌ای ورود کنند و یک آوار برداری فکری و فرهنگی انجام شود.

احمدی ابراز کرد: مردم ما از هر نوع تندروی خسته شده‌اند و مسئول شعاری نمی‌خواهند بلکه خواهان فردی هستند که دغدغه پیشرفت و توسعه را داشته باشد.

خط و نشان احمدی برای عاملان استخدام‌های فله‌ای و فامیلی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخورد با استخدام‌های بدون ضابطه و فامیلی توسط دستگاه‎های اجرایی استان در سال 97 تشدید می‌شود.

احمدی تاکید کرد: به طور حتم در سال 97 رصد ما روی استخدام‌های بدون ضابطه و طایفه‌ای نسبت به گذشته بیشتر و در این زمینه برخوردها نیز شدیدتر می‌شود.

وی تاکید کرد: هیچ ظلمی بالاتر از این نیست در زمینه استخدام نیروهای مورد نیاز به هر طریق ممکن اعم از قراردادی، حجمی و یا شرکتی فضا را برای نخبگان تنگ کنیم تا بلکه بتوانیم یکی از هم طایفه‌ای و یا بستگان خود را بکار بگیریم.

احمدی با بیان اینکه نباید نخبگان و استعدادهای فوق العاده را به خاطر بکارگیری بستگان و فامیل خود به حاشیه ببریم، ادامه داد: به طور حتم عدم استفاده از نخبگان در سیستم اداری و بکار گیری افراد ضعیف از نظر علمی، در توسعه نیافتگی نقش بسزایی دارد.

نمایند ه عالی دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست تا برای تحقق عدالت اجتماعی از هیچ تلاشی فروگذاری نکنند زیرا گام برداشتن در این زمینه نیک بوده و برای همیشه ماندگار است.

احمدی خواستار مسئولیت شناسی مدیران دستگاه‌های اجرایی و مردم شد و گفت: اینکه افراد قبل از حضور در ادارات برای انجام کاری قانونی و به حق باید دنبال یک نفر آشنا باشند تا زودتر راه بیفتد باید جمع شود و مدیران نیز مطابق با قانون بدون هیچ گونه نگاهی گره از مشکلات مردم باز کنند.

انتهای پیام/م

نظر شما