شناسهٔ خبر: 25765978 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

نخستین جشنواره «سینما چشم» در تبریز برگزار می‌شود

گروه فرهنگی- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: نخستین جشنواره استانی فیلم مستند آذربایجان با عنوان «سینما چشم» در تبریز برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی ارشاد اسلامی استان، محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، روز گذشته پنجم خردادماه اظهار کرد: نخستین دوره جشنواره استانی فیلم مستند آذربایجان با عنوان «سینما چشم» توسط خانه سینمای مستند تبریز با همکاری این اداره کل و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور و با نگاهی به یک دهه تولید فیلم مستند استان آذربایجان‌شرقی در شهریور ماه ١٣٩٧ در تبریز برگزار می‌شود.

نخستین جشنواره «سینما چشم» در تبریز برگزار می‌شود

وی، بازنمایی تاریخ و فرهنگ جامعه‌ آذربایجانی، صیانت از هویت ملی مبتنی بر انگاره‌های دینی، ایرانی و بومی، تقویت سینمای مستند خلاق آذربایجان، بیان نسبت سینمای مستند با واقعیت‌های اجتماعی، آشنایی فیلمسازان استان با تحولات نوین سینمای مستند ایران، توجه به اهمیت اقتصاد سینمای مستند با تاکید بر رفع موانع تولید و توزیع و نمایش این آثار در عرصه‌های داخلی را از اصول و اهداف این جشنواره عنوان کرد.

محمدپور، بخش‌های اصلی جشنواره را شامل مسابقه استانی، نگاه ویژه، بخش‌های جنبی و کارگاه‌های تخصصی برشمرد و گفت: سال تولید آثار ارسالی برای بخش مسابقه استانی باید بعد از ١٣٨٥ بوده و زمان مستندهای کوتاه این بخش تا ٤٥ دقیقه و زمان مستندهای بلند بالای ٤٥ دقیقه باشد همچنین موضوعات این بخش آزاد است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، افزود: در بخش نگاه ویژه، موضوعات باید شامل حوزه‌ مقاومت، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، چشم‌انداز سرزمین زیبای آذربایجان تبریز ٢٠١٨ و محیط زیست باشد.

وی، برنامه‌های بخش جنبی را شامل نکوداشت، مروری بر آثار یک مستند ساز موفق ملی، مروری برمستندهای منتخب یک استان، نمایش مستندهای پرتره از چهره‌های علمی، ادبی، سیاسی و هنری استان آذربایجان‌شرقی و کارگاه‌های تخصصی، پژوهشی و تحقیقاتی عنوان کرد.

محمدپور، گفت: فیلم‌های مستند ارسالی باید تولید سال ١٣٨٦ تا ١٣٩٧ بوده و در قطع HD ,DV , Full HD، ٢K، ٤K تولید شده باشند و در مجموعه‌های مستند تلویزیونی، از هر کارگردان فقط یک اثر پذیرفته می‌‎شود و هر یک از این فیلم‌ها باید جهت بازبینی صورت مستقل، بر روی لوح فشرده یا فلش مموری ارسال شوند.

وی افزود: فیلم‌های برگزیده باید به صورت فایل دیتا با یکی از فرمت‌هایMP٤ (H,٢٦٤) - AVI- MXF- MPEG٢- MOV بر روی هارد دیسک یا Flash Memory،DVD، DVD٩، Blu-ray به‌طور استاندارد و قابل اجرا بر روی سیستم عامل ویندوز(windows) به دبیرخانه جشنواره ارائه شوند.

به محمدپور، علاقمندان می‌توانند تا ١٥ تیرماه جاری در این جشنواره ثبت نام نموده و آثار خود را تا ٣١ تیرماه به دبیرخانه جشنواره واقع در تبریز، بلوار استاد شهریار، اول سربالایی ولیعصر (عج )، مجتمع فرهنگی سینمایی ٢٢ بهمن تبریز، خانه سینمای مستند تبریز ارسال کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، زمان برگزاری جشنواره را ١٩ تا ٢٢ شهریور ماه ١٣٩٧ اعلام کرد.

انتهای پیام

نظر شما