شناسهٔ خبر: 25765565 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دکتر منصوره رحمانی، دکتر احد فرامرز قراملکی، دکتر قاسم کاکایی

انگاره ملاصدرا از فلسفه

در نگاه برخی فلاسفه، فلسفه به سلوک ذهنی و تبادلات مفهومی تقلیل می یابد. در مقابل، برخی دیگر از فلاسفه با تکیه بر جنبه های عملی، فلسفه را سلوک وجودی میدانند.

صاحب‌خبر -

چکیده

در نگاه برخی فلاسفه، فلسفه به سلوک ذهنی و تبادلات مفهومی تقلیل می یابد. در مقابل، برخی دیگر از فلاسفه با تکیه بر جنبه های عملی، فلسفه را سلوک وجودی میدانند. از نظر ملاصدرا، فلسفه فرایند استکمال نفس انسانی است. استکمال نفس، نه از گونه رشد کمی یا کیفی بلکه بمعنای استکمال ذاتی، اشتداد و سلوک وجودی. او غایت فلسفه را تشبه به اله میداند و این تشبه با دو مشخصه احاطه به معلومات و تجرد از جسمانیات محقق میگردد. سلوک انگاری فلسفه، پیامدهایی همچون کثرت گرایی فلسفه ورزی، فلسفه ورزی بیکرانه، تناظر ارتقاء معرفتی با ارتقاء وجودی، کثرت گرایی روش شناختی و همبستگی تهذیب نفس و فلسفه را بدنبال دارد. ملاصدرا با تکیه بر سلوک انگاری فلسفه، میکوشد حکمت متعالیه را بر اساس الگوی سفرهای چهارگانه سامان دهد.

کلیدواژگان: سلوک وجودی، فلسفه، استکمال نفس، تشبه به اله، سفرهای چهارگانه عرفانی، ملاصدرا

نویسندگان:
دکتر منصوره رحمانی، دکتر احد فرامرز قراملکی، دکتر قاسم کاکایی

فصلنامه خردنامه صدرا - شماره 88، تابستان 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما