شناسهٔ خبر: 25765465 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

صفاری: برای الحاق به FATF مجبورنیستیم

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس در خصوص آینده برجام گفت: اگر اروپایی‌ها بخواهند و راهکار آن را در سیستم قضایی و حقوقی خود اعمال کنند، می‌توانند مستقل از آمریکا به تعهدات خود عمل کنند.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری مهر: رئیس کمیته روابط خارجی مجلس در خصوص آینده برجام گفت: اگر اروپایی‌ها بخواهند و راهکار آن را در سیستم قضایی و حقوقی خود اعمال کنند، می‌توانند مستقل از آمریکا به تعهدات خود عمل کنند.

مرتضی صفاری نطنزی در خصوص آینده برجام و رفتار احتمالی اروپایی‌ها در قبال توافق هسته ای، با بیان اینکه برجام یک سند بین المللی معتبر است، اظهار داشت: اینکه آمریکایی‌ها به صورت یکجانبه از آن خارج شده اند، نه در دنیا چندان پذیرفته شد و نه دیگر اعضای ۱+۵ صحه‌ای بر این کار آمریکا گذاشتند.

وی افزود: به همین دلیل، آمریکا یک کار خلاف موازین بین المللی انجام داد و تعداد زیادی از کشور‌های دنیا نیز این کار رئیس جمهور آمریکا را محکوم کردند، لذا با توجه به اینکه دیگر شرکای برجام ظاهرا مُصر هستند که این توافق حفظ شود، اگر این شرکا به صورت مستقل متعهد به انجام تعهداتشان باشند، این سند می‌تواند منافع جمهوری اسلامی ایران را تا حد زیادی تامین کند.

اروپایی‌ها برای حفظ برجام از جهت "سیاسی" جدیت دارند، ولی در مقام "عمل" باید صبر کرد

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این سوال که آیا جدیت لازم را در اروپایی‌ها برای عمل به تعهداتشان و استقلال در برابر آمریکا مشاهده می‌کنید، تصریح کرد: این جدیت از جهت سیاسی در آن‌ها مشاهده می‌شود و آن‌ها حداقل در مقام موضع گیری جدی پای کار ایستاده اند، اما اینکه در مقام عمل تا چه حد می‌توانند در مقابل آمریکا ایستادگی کنند، موضوعی است که باید منتظر ماند و در جریان گفتگو‌هایی که انجام خواهد شد، مشاهده کرد.

صفاری نطنزی با تاکید بر اینکه باید تضمین‌های کافی برای تحقق خواسته‌های برجامی جمهوری اسلامی از اروپایی‌ها دریافت شود، در خصوص مطرح شدن الحاق ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) به عنوان پیش شرط تداوم گفتگو‌های برجامی با اروپایی‌ها اظهار داشت: مساله الحاق به FATF، برای امور بانکی بین المللی ایران مطرح است، چیزی هم که الان در قالب لوایح سه گانه در مجلس مطرح است، ربطی به برجام ندارد و از قبل برجام مطرح بوده و حتی زمانی که هنوز تحریم‌های شدید آمریکا علیه ایران شروع نشده بود، این مباحث در خصوص ساختار سیستم بانکی ایران مطرح بود تا بتوانند ارتباطات بین المللی خود را تنظیم کنند.

وی با بیان اینکه کشورمان اجباری برای الحاق به FATF ندارد، افزود: اینکه گفته می‌شود آقای عراقچی این موضوع را به عنوان شرط اروپایی‌ها برای ادامه مذاکرات هسته‌ای مطرح کرده، از این جهت بوده است که، چون عمده مطالبه ما در برجام باز شدن سیستم بانکی بین المللی برای ما بوده است، الحاق به گروه ویژه اقدام مالی هم از این جهت عنوان می‌شود وگرنه این مساله ذاتا ربطی به برجام ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره سرانجام مذاکره با اروپایی‌ها و پیش بینی شرایط آینده تصریح کرد: اگر واقعا اراده مستقل بودن در اروپایی‌ها باشد، آن‌ها می‌توانند به تعهداتشان عمل کنند، یعنی اگر بخواهند و راهکار آن را در سیستم قضایی و حقوقی خود اعمال کنند، می‌توانند مستقل از آمریکا به تعهدات خود عمل کنند و بستری را برای حفظ سند برجام و تامین منافع جمهوری اسلامی عملیاتی کنند، مگر اینکه بخواهند منافع خود با آمریکا را ترجیح بدهند.

صفاری نطنزی خاطرنشان کرد: این مساله وقتی مشخص‌تر می‌شود که گفتگو‌های جاری قدری بیشتر پیش برود و موضوعات جزئی‌تر و عملیاتی‌تر در دستور کار مذاکرات قرار بگیرد؛ آن وقت می‌توان مشاهده کرد که این‌ها چقدر می‌توانند ایستادگی کنند.

نظر شما