شناسهٔ خبر: 25765376 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مشهد| قهرمان ‌کاراته جهان: کم‌لطفی مسئولان سبب دلسردی‌ام از کاراته شده است

R41347/P1361/S6,1188/CT2

قهرمان جهانی کاراته گفت: در حال حاضر، با توجه به امور مذکور و کم‌لطفی‌های موجود، بی هدف شدم و زندگی‌ام بهم ریخته است، احساس می‌کنم که به پایان کاراته رسیدم و نمی‌توانم کاری کنم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، علی اورعی؛ قهرمان جهانی کاراته، با حضور در تحریریه تسنیم در مورد شرایط و مشکلات هیئت کاراته، توضیحاتی را ارائه کرد که مشروح آن را در متن زیر می‌خوانید:

تسنیم: از چه سنی و در چه رشته‌ای از ورزش کاراته به فعالیت می‌پردازید؟

اورعی: از سال 80 و یا به عبارتی از 10 سالگی تاکنون در ورزش کاراته فعالیت دارم که در رشته کیوکوشین آن بیشترین مقام‌‌ها را کسب کرده ام، تاکنون با وجود فعالیتم در سایر رشته‌های ورزشی رزمی اعم از کشتی، فعالیت‌های مرتبط با کاراته را رها نکرده و هنوز آن را با جدیت ادامه می‌دهم.

نخستین بار به مسابقات مسابقات بین‌المللی اروپا در اوکراین اعزام شده و مقام نخست را کسب کردم، پس از آن در مسابقات اوراسیا در باکو رتبه سوم را به دست آوردم، در مسابقات کاپ اروپا در سوئد نیز حائز رتبه نخست شدم، در چندین مسابقات بین‌المللی دیگر شرکت کرده و مقام‌های متعددی کسب کردم.

رقابت‌های سنگین وزن 2016 در ژاپن به عنوان مهمترین مسابقاتم در رشته کاراته بود که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود و تاکنون ورزشکاران ایرانی به این رتبه دست نیافته بودند، پس از آن در قهرمانی اوراسیا در اسپانیا حائز رتبه دوم و در رقابت‌های جهانی اسپانیا نیز دارای مقام نخست شدم.

تسنیم: چگونه و توسط چه کسی با این رشته ورزشی آشنا شده و آن را ادامه دادید؟

اورعی: با توجه به سن کمم، اغلب به دنبال تخلیه هیجانات کودکی بودم که توسط یکی از دوستانم با کاراته آشنا شده و به کلاس ورزشی نزدیک منزل مراجعه کردم، در حال حاضر دوستم ورزش نمی‌کند اما بنده آن را ادامه دادم و در حال آماده‌سازی برای مسابقات بعدی هستم.

تسنیم: چه رتبه‌هایی از سایر ورزش‌های رزمی کسب کرده اید؟

اورعی: تاکنون در رشته کونگ‌فو، مقام نخست کشوری را کسب کرده‌ام، در واقع تنها مدال‌آور خراسانی در رشته ورزشی کونگ‌فو بودم، همچنین در سال 89 در رشته کیک بوکسینگ سنگین وزن مقام نخست را به دست آوردم، در رشته کمپوکاراته نیز طی چند سال متوالی حائز مقام نخست کشوری شدم.

در دفاع شخصی نیز مقام نخست کشوری را کسب کرده ام اما در حال حاضر به ورزش‌های ترکیبی و در قفس علاقمند هستم، به تازگی در رشته ورزشی بوکس فعالیت می‌کنم، به آن علاقمند هستم و امید بر کسب رتبه‌های گوناگون در مسابقات مختلف اعم از کشوری دارم.

تسنیم: چه میزان پاداش برای قهرمانی مسابقات جهانی به ورزشکاران کشور و خراسان رضوی اهدا شد؟

اورعی: تاکنون برای مسابقاتم پاداشی دریافت نکردم، تنها برای مسابقات ژاپن اسپانسر از ورزشکاران حمایت کرد و هزینه‌های مربوطه بر عهده این اسپانسر بود، به طور کلی 600 میلیون ریال برای پنج نفر پرداخت شد، سه نفر از ورزشکاران حاضر در مسابقات جزو هشت نفر برتر جهان بودند، 400 دلار به منظور کسب رتبه به ورزشکاران تعلق گرفت.

ورزشکاران در یکی از مسابقات دیگر نیز پس از کسب مقام، طی مراسمی که توسط رئیس هیئت کاراته خراسان رضوی برگزار شد، کارت هدیه 4 میلیون ریالی به بنده تعلق گرفت.

ورزشکاران در مسابقات آزاد باید با هزینه شخصی اعزام شوند و هزینه مسابقات تیم ملی بر عهده متولیان و مسئولان مربوطه است، مسابقات صربستان تیم ملی بود اما حد متوسط داشت و در صورت تقاضای تغذیه بیش از اندازه مشخص، باید ورزشکار مبالغ خود را پرداخت می‌کرد، به عنوان مثال برای چند عدد تنقلات در یخچال هتل مجبور به پرداخت 600 دلار شدم.

فعالیت سنگین ورزشی سبب تندمزاجی مسئولان دانشگاه شده بود، به طوری که بسیاری از آنها خواستار کنار گذاشتن کاراته بودند، همچنین شرایط مالی سخت شد و باید در کنار ورزش و تحصیل، به شغلی پر درآمد می‌پرداختم، تغذیه و تمرینات خوبی در اختیار قرار نداشت و باید خودم برای آنها تلاش می‌کردم، در واقع هرکسی در راه رسیدن به اهدافش باید تنها باشد.

تسنیم: مکان‌های ورزشی به راحتی در اختیار ورزشکاران خراسان رضوی قرار می‌گیرد؟

اورعی: ورزشکاران قهرمان جهانی کاراته دارای اعتبارات بالایی بوده و سالن ورزشی در اختیار این ورزشکاران قرار می‌گیرد، دغدغه‌های قهرمانان جهانی، رسیدن به قهرمانی، مناسب بودن زمان‌های مسابقات و هزینه‌های موجود در هر مسابقه است.

روزی دو ساعت از زمانم برای رفت و آمد تلف می‌شود، البته مشکلات ورزشکاران توسط هیئت کاراته خراسان رضوی برطرف نمی‌شود، مشکل از ارگان‌ها و سازمان‌های بالاتر است، ورزشکاران هر لحضه دغدغه لغو مسابقات مختلف را دارند، برخی از مسابقات لغو شده و برگزاری برخی از آنها دیر به اطلاع می‌رسد.تأمین مخارج نیز بر عهده این سازمان‌ها است، در حالی که برای مسابقات آتی در تیرماه با هزینه شخصی اعزام می‌شوم.

تسنیم: برای آینده خود چه اهدافی را دنبال می‌کنید؟

اورعی: در حال حاضر، با توجه به کم‌لطفی‌های موجود مسئولان، برای ادامه ورزش حرفه ای بی هدف شدم، احساس می‌کنم که به پایان کاراته رسیدم برخی اطرافیان  تدریس را پیشنهاد می‌کنند، این که باید در استان ورزشکاران دیگری را  تربیت کنم  تا هنگامی که سنم بیشتر شد کاراته در استان ضعیف نشود و آن ها جایگزینم باشند، در حال حاضر وضعیتم مشخص نیست اما دلسرد شدم، در گذشته سه ماه متوالی ورزش را ترک کردم و هم‌اکنون گاهاً فعالیت می‌کنم، باید بیش از این به ورزشکاران استان و کشور رسیدگی شود.

گفت‌وگو از ثمره نمازی

انتهای پیام/ع/ش

نظر شما