شناسهٔ خبر: 25765146 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اصفهان| وعده یک ساله دولت ۷ ساله شد؛ طلسمی که با "۲۶۰ میلیارد تومان" شکسته می‌شود+ تصاویر

R41346/P1361/S6,51/CT7

پروژه سالن اجلاس سران اصفهان یکی از ابرپروژه‌هایی است که علی‌رغم وعده‌های یک ساله برای بهره‌برداری هنوز پس از گذشته ۷ سال بلاتکلیف مانده و به گفته نوروزی شهردار اصفهان طلسم آن با ۲۶۰ میلیارد تومان شکسته می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، عملیات اجرایی سالن اجلاس اصفهان در سال 90 با امید کمک‌های دولت آغاز شد، قرار بود این پروژه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد اما 6 سال از عملیات اجرایی این پروژه می‌گذرد و هنوز نیمه تمام است.

پروژه سالن اجلاس یکی از پروژه‌های ماندگاری است که با تکنولوژی روز دنیا احداث می‌شود و اکنون که حدود 68 درصد از عملیات آن اجرا شده است شهردار اصفهان اعلام می‌کند که برای بهره برداری از این پروژه به بیش از 200 میلیارد تومان دیگر نیاز داریم.

با این حال سال گذشته بود که دولت وعده کمک 65 میلیارد تومانی به سالن اجلاس را داده بود تا شاید به روند اجرای این پروژه سرعت بخشیده شود و هرچه سریع‌‌تر این پروژه عظیم اما طلسم شده به بهره‌برداری برسد، اما متأسفانه هنوز دولت به وعده خود عمل نکرده و این در حالی است که نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی تأکید می‌کند که به دلیل ملی بودن پروژه دولت باید به تعهدات خود در قبال آن عمل کند.

دولت‌های دهم و یازدهم به وعده خود برای تکمیل سالن اجلاس عمل نکردند

حسن کامران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره عدم تکمیل پروژه سالن اجلاس اصفهان اظهار داشت: دلیل عدم بهره‌برداری این پروژه پس از گذشت 6 سال نداشتن بودجه کافی است.

وی با بیان اینکه برای تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه ملی نیازمند اعتبار لازم هستیم، افزود: شهرداری نمی‌تواند از عوارض مردم در این زمینه استفاده کند در این راستا پروژه سالن اجلاس اصفهان هم پروژه‌ای ملی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت تعهد داده بود که پروژه سالن اجلاس را به اتمام برساند گفت: دولت دهم و پس از آن دولت یازدهم به وعده‌های خود برای تکمیل و بهره‌برداری از سالن اجلاس عمل نکردند.

وی تصریح کرد: پیش‌تر درباره تکمیل و تأمین اعتبار سالن اجلاس در ردیف‌های بودجه‌ای پیشنهادهایی به مجلس ارائه دادم اما دوباره به‌هم خورده و عنوان کردند چرا بابت این پروژه باید پول بدهیم؟ در صورتی که این پروژه ملی است.

کامران با بیان اینکه از زمان شهرداران دوره‌های گذشته در اصفهان این پروژه را پیگیری کردم، بیان کرد: چون این پروژه ملی است و در حوزه انتخابیه بنده است پیگیری‌های بسیاری بر روی آن انجام دادم و امیدوارم هر چه سریع‌تر این پروژه ملی تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

شهردار اصفهان نیز درباره به سرانجام نرسیدن این پروژه از سال 90 تاکنون عنوان می‌کند از دولت برای تکمیل سالن اجلاس انتظار چندانی نداریم.

بخش خصوصی در پروژه سالن اجلاس حضور ضعیفی دارد

شهردار اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان در پاسخ به سوالی درباره روند تکمیل سالن اجلاس اظهار داشت: پروژه سالن اجلاس بین‌المللی از سال 90  آغاز شده و قرار بوده شهریور 91 جلسه سران در این سالن برگزار شود.

قدرت‌الله نوروزی با بیان اینکه سالن اجلاس شامل چند بخش سالن‌ها، هتل و بخش تجاری است، افزود: در بخش هتل و سالن‌ها قرار بوده که دولت در آن سال 100 میلیارد تومان کمک کند و مابقی هم توسط شهرداری تأمین شود.

وی تصریح کرد: دولت همان ابتدا صرفاً 20 میلیارد تومان داده است اما مابقی آن هنوز پرداخت نشده و به دنبال این هستیم که 65 میلیارد تومان را دریافت کنیم.

شهردار اصفهان گفت: به دلیل طولانی شدن، هزینه‌های این پروژه سنگین شده است، از این رو برای سالن‌ها تاکنون 215 میلیارد‌تومان هزینه شده و حدود 260 میلیارد تومان دیگر پول نیاز داریم.

وی ادامه داد: البته باید گفت در برخی از بخش‌ها 99 درصد کار تمام شده و بعضی از بخش‌ها در حال اتمام کار است.

نوروزی خاطرنشان کرد: زمانی که من به سمت شهرداری منصوب شدم 58 درصد کار در این بخش‌ها صورت گرفته بود و در 8 ماه گذشته 10 درصد کار پیشرفت داشته است.

وی افزود: اما ما از این وضعیت راضی نیستیم، به این دلیل که من سالن اجلاس را یک مجموعه واحد می‌بینم و اگر سالن‌ها ساخته شدند باید هتل هم ساخته شود.

همواره از سرمایه‌گریزی به عنوان یکی از چالش‌های اقتصاد اصفهان نام برده می‌شود، حال اینکه این مشکل گریبان‌گیر پروژه‌های کلان استان نیز شده است. بسیاری از طرح‌های عمرانی در اصفهان نیمه تمام می‌مانند چراکه سرمایه‌گذاران اصفهانی به دلیل بسیاری از مشکلات حاضر به سرمایه‌گذاری در این کلانشهر نیستند و حضور در دیگر نقاط کشور و به سرانجام رساندن پروژه‌های سایر شهرها را در اولویت قرار می‌دهد.

مشکل حضور بخش خصوصی برای تکمیل پروژه سالن اجلاس اصفهان نیز ناشی از همین مطلب است، موضوعی که شهردار اصفهان نیز به آن اشاره می‌کند.

شهردار اصفهان بیان کرد: متأسفانه علی‌رغم اینکه انتظار داریم بخش خصوصی از شهرداری و دولت جلو باشد در آنجا بخش خصوصی وضعیت مناسبی ندارد.

وی با بیان اینکه معضل ما در آن جایی است که سالن اجلاس به بخش خصوصی واگذار شده، گفت: صرفاً هتل و مجموعه تجاری سالن اجلاس حدود 8 درصد بیشتر رشد نداشته و ما به دنبال آن هستیم که مجموعه سالن اجلاس را از این وضعیت نجات دهیم.

نوروزی گفت: راه اینکه آن جا بتواند به جایگاه واقعی خود بازگردد این است که مجموعه هتل و بازار هم ساخته و تکمیل شود.

وی ادامه داد: سالن اجلاس نقطه‌ای است که اگر این امکانات در آنجا نباشد قطعاً برای بهره بردار بعدی کار را با مشکل مواجه می‌کند.

شهردار اصفهان در پاسخ به این سوال که چه زمانی می‌توانیم شاهد برگزاری رویدادهای بین‌المللی و شاخص در سالن اجلاس باشیم؟ گفت: ما دوست داریم همین امسال این پروژه به اتمام برسد اما صحبت یک ساله به بهره برداری رسیدن پروژه از ابتدا اشتباه بوده، درباره پروژه‌ای به این سنگینی اگر گفته شود حدود 1.5 ساله به اتمام می‌رسد حرف غیرکارشناسی بوده است.

وی اضافه کرد: اگر این پروژه به خوبی و به صورت کامل کار می‌شد حداقل به 3 سال زمان نیاز داشته است، از این رو اکنون بخش هتل و تجاری سالن اجلاس در دست بخش خصوصی است و بر سر آن اختلافاتی وجود دارد و باید با توافقاتی حل اختلاف صورت بگیرد.

نوروزی بیان کرد: در بخشی از سالن که در دست شهرداری است نیز فکر می‌کنم اگر بودجه آن تأمین می‌شد در مجموع از نزدیک 70 درصد بیشتر پیشرفت می‌کرد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر به دنبال سرمایه‌گذار از بخش خصوصی هستیم تا در زمینه تکمیل این پروژه کمک بگیریم. اگر بتوانیم بخش تجاری و هتل را به بخش خصوصی قوی واگذار کنیم تا احداث شود آن زمان می‌توان گفت این سالن، سالن اجلاسی به معنای واقعی است.

شهردار اصفهان گفت: البته با بانک‌ها و سرمایه‌گذاران صحبت کردیم، با شرکتی نیز صحبت کردیم و از این پروژه بازدید کرده است.

وی اظهار داشت: اگر دولت 100 میلیارد تومان را همان سال 90 داده بود بهتر بود چرا‌که 100 میلیارد در آن سال یعنی 200 میلیارد امسال و ما هم حدود 250 میلیارد تومان برای تکمیل نیاز داریم.

نوروزی تصریح کرد: بعید می‌دانم اکنون دولت توان حمایت مالی را داشته باشد ما هم انتظار چندانی از دولت نداریم چرا که باید به سمت بخش خصوصی برویم، بخش خصوصی عامل به این اقدام و با نیت توسعه شهر و ساخت و ساز باید باشد وگرنه اگر پروژه تنها به بخش خصوصی واگذار و سپس زمین گیر شود قابل قبول نیست.

به گزارش تسنیم، مرکز همایش‌ها بین‌المللی امام خامنه‌ای، در شرقی‌ترین نقطه اصفهان و در انتهای خیابان شهید روح الامین و مجاور بزرگراه کمربندی شرق اصفهان قرار گرفته است، 30 هکتار از این سایت برای ساخت سالن‌ها و 20 هکتار آن برای ساخت مراکز اقامتی و توریستی و تجاری اختصاص یافته است.

سالن اصلی مرکز همایش‌های بین‌المللی در طبقه همکف به صورت پارلمانی و 2 طبقه برای جایگاه تماشاگران و خبرنگاران با ظرفیت  1200 نفر پیش‌بینی شده است، 1154 عدد صندلی برای تماشاگران دراین مجموعه در نظر گرفته شده که 616 صندلی در طبقه اول و 616 صندلی در طبقه دوم قرار دارد.

یک سالن چند منظوره نیز با ظرفیت 1600 نفر ویژه نشست‌های استانی و همچنین برای پذیرایی در حال ساخت است، همچنین سالن سینما و تئاتر در این پروژه با ظرفیت 550 نفر در حال احداث است که برای برگزاری نشست‌های استانی، کنفرانس‌های مطبوعاتی و کلاس‌های دانشجویی در حد 600 نفر مناسب است.

گزارش از فائزه صفری

انتهای پیام/ح/ش

نظر شما