شناسهٔ خبر: 25764751 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

بازوی فلزی رشد «آیفکس»

دنیای اقتصاد : فرابورس ایران معاملات روز گذشته را با رشد حدود ۴ واحدی (معادل ۳/۰ درصدی) پشت سر گذاشت. شاخص این بازار در پایان معاملات دیروز در سطح یک‌هزار و ۱۱۰ واحدی قرار گرفت. نیمی از صنایع فرابورسی در جریان معاملات دیروز با رشد شاخص مواجه شدند که در این میان، افزایش ارزش سهام گروه فلزات اساسی در نقش مهم‌ترین حامی شاخص برآمد.

صاحب‌خبر -

در جریان معاملات دیروز، بیشترین اثر مثبت بر نماگر فرابورس به واسطه رشد قیمت سهم در نماد شرکت‌های فولاد هرمزگان جنوب، ذوب آهن اصفهان، آهن و فولاد ارفع و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه به ثبت رسید. این چهار نماد مجموعا ۵/۷ واحد از نماگر فرابورس حمایت کردند. چنان که مشاهده می‌شود، هر چهار نماد اثرگذار بر رشد شاخص در معاملات دیروز، متعلق به صنعت فلزات اساسی فرابورس است. بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد قیمت در سهام گروه فلزی نتیجه توجه سهامداران به متغیرهای درونی این صنعت است.

در چند روز اخیر شاهد ترافیک سنگین جریان اطلاعات در بورس و فرابورس بودیم. طبق روال هر سال، صورت‌های مالی بنگاه‌ها برای سال مالی ۹۶ روانه سامانه کدال شد. از سوی دیگر، بنگاه‌ها رفته رفته عملکرد اردیبهشت خود را در قالب گزارش ماهانه به اطلاع سهامداران می‌رسانند. این موضوع در معاملات گروه فلزات اساسی فرابورس به خوبی قابل رصد است. افزایش تقاضا و رشد قیمت سهام در این صنعت نشان می‌دهد که فعالان سهام برآورد مثبتی از عملکرد شرکت‌هایی نظیر ذوب‌آهن اصفهان، آهن‌ فولاد ارفع و فولاد هرمزگان جنوب چه در مقیاس ماهانه و چه در سال گذشته داشته‌اند. فولاد هرمزگان جنوب ضمن تعدیل ۲۴ درصدی پیش‌بینی سود در اواخر هفته قبل، عملکرد خود طی ماه اردیبهشت را روز گذشته روانه سامانه کدال کرد. همزمان شرکت آهن و فولاد ارفع نیز عملکرد خود را برای این ماه به اطلاع سهامداران رساند.بررسی گزارش‌ عملکرد این شرکت‌ها از رشد درآمد در دومین ماه سال حکایت دارد. در مجموع به نظر می‌ر‌سد تحقق فراتر از پیش‌بینی در سود این بنگاه‌ها برای سال ۹۶ و همچنین عملکرد مطلوب بنگاه‌های گروه فلزات در مقیاس ماهانه تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای در رشد تقاضا و افزایش قیمت سهام این مجموعه در روز گذشته داشت.

اما در سوی دیگر بازار، شاهد افت قیمت سهم «زاگرس» و در نتیجه بیشترین اثرگذاری منفی این نماد فرابورسی بر نماگر این بازار بودیم. عنوان بیشترین ارزش معاملات در بین سهام مختلف بازار اول و دوم، به نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی زاگرس تعلق گرفت. سهامداران فرابورسی طی دادوستدهای دیروز حدود ۵/۵میلیارد تومان سهم «زاگرس» را بین خود دست به دست کردند. در عین حال، فشار عرضه سهام موجب افت قیمت هر سهم «زاگرس» طی معاملات روز گذشته شد. به نظر می‌رسد کاهش قیمت جهانی متانول نقش عمده‌ای در واکنش سهامداران فرابورس و فشار عرضه در نماد «زاگرس» به‌عنوان بزرگترین متانول‌ساز بازار سهام را ایفا کرده است. عقب‌نشینی قیمت متانول در بازارهای آسیایی نتیجه افت تقاضای چینی‌ها برای این محصول قلمداد می‌شود.

برآیند این معاملات سبب شد تا دو گروه فلزات اساسی و پتروشیمی بیشترین نقدینگی بازار را در روز گذشته جذب کنند. به بیان دقیق‌تر، بیش از ۴۶ درصد از ارزش معاملات دیروز بازارهای اول و دوم در این دو گروه گردش داشت که رقمی معادل۵/۱۲ میلیارد تومان می‌شود.به‌طور کلی، بررسی معاملات سهام فرابورس در مقیاس صنایع، حاکی از رشد شاخص ۱۳ گروه فرابورسی طی معاملات روز گذشته است. عنوان بیشترین رشد شاخص در بین گروه‌های ۲۴ گانه فرابورسی به صنعت فلزات اساسی تعلق گرفت که نزدیک ۳/۳ درصد افزایش نشان داد. گروه‌های رایانه و زراعت نیز به ترتیب، با رشد ۳ و ۶/۲ درصدی در رتبه‌های دوم و سوم فهرست صنایع با بیشترین رشد روزانه شاخص قرار گرفتند.در مقابل، شاخص ۱۱ صنعت فعال در بازار اول و دوم در معاملات دیروز کاهش یافت. گروه پالایشی تحت تاثیر سیگنال‌های منفی قیمت جهانی نفت، بیشترین افت روزانه شاخص را در بین صنایع فرابورسی ثبت کرد. قیمت هر بشکه نفت در بازارهای جهانی در هفته اخیر، کاهش قابل توجه حدود ۵درصدی داشت و همین امر منجر به فشار عرضه در سهام وابسته در فرابورس شد. شاخص گروه پالایشی فرابورس در پایان معاملات دیروز ۵/۱ درصد کاهش یافت که بیشترین تاثیر بر آن، به واسطه افت قیمت «شاوان» رقم خورد.

نظر شما