شناسهٔ خبر: 25764713 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تمایل ورشو برای همراهی با واشنگتن علیه تهران

لهستان: درمورد توافق هسته‌ای ایران، اتحادیه اروپا باید با آمریکا بیشتر همراهی کند

وزیر خارجه لهستان با حمایت از ادعاهای آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای ایران، تاکید کرد اتحادیه اروپا باید در مذاکراتی که برای حفظ برجام انجام می‌دهد، دلایل واشنگتن را درنظرگرفته و با آن بیشتر همراهی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جاکیچ کژاپوتویژ» وزیر خارجه لهستان شامگاه شنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا باید به نگرانی‌های امنیتی آمریکا که موجب خروج آن از برجام شد، بیشتر اهمیت بدهد.

در حالی که کشورهای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای ایران روز جمعه برای گفت‌وگو درباره آینده برجام و نحوه مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی در وین دیدار کردند، اما دیپلمات ارشد لهستانی از موضع واشنگتن حمایت کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» کژاپوتویژ در نشست خبری تاکید کرد: «ما باید فکر کنیم، هنوز زمان وجود دارد. این بدان معنی نیست که خود را بخشی از اتحادیه اروپا در مذاکرات ندانیم...خواهیم دید که دیگر اعضای اتحادیه چه نظری دارند».

وی با اشاره به شرکت‌های اروپایی که از زمان امضای برجام به تجارت در ایران مشغول شده‌اند، گفت: «لهستان احساس می‌کند که ملاحظات اقتصادی در مذاکرات اروپا اولویت دارد».

وزیر خارجه لهستان با تاکید مجدد بر لزوم حرکت اروپا به سمت آمریکا در موضوع توافق هسته‌ای ایران، اظهار داشت: «حین مذاکرات (درون اروپایی) ما بر لزوم درنظر گرفتن انگیزه‌های آمریکا (برای خروج از برجام) و همراهی بیشتر با آنها تاکید می‌کنیم».

کژاپوتویژ در تلاش برای ربط دادن توافق هسته‌ای ایران با دیگر مسائل، مدعی شد اتحادیه اروپا باید مسائل امنیتی گسترده‌تری از جمله حضور روبه‌افزایش روسیه در اروپای شرقی را در مذاکرات برجامی با تهران و مسکو، لحاظ کند.

وی توضیح داد: «شاید در نگاه اول این‌ها چندان ربطی به هم نداشته باشند...ولی مسئله‌ای است که باید حل شود. واشنگتن حتی می‌تواند تحریم‌های قتصادی بر شرکت‌های اروپایی اعمال کند که در پروژه خط انتقال گاز روسیه به آلمان فعالیت می‌کنند».

 

کژاپوتویژ اما گفت لهستان، که از متحدان بی‌چون و چرای آمریکا است، هنوز تصمیمی برای حمایت از تحریم‌های واشنگتن علیه تهران نگرفته است. مسئله‌ای که وضعیت و تصمیم‌گیری را برای اتحادیه اروپا که به اجماع کامل برای مقابله با خروج آمریکا از برجام نیاز دارد، پیچیده‌تر می‌کند.

لهستان مدت‌ها است که برای گرفتن تضمین‌های امنیتی هرچه بیشتر از آمریکا به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر سیاست‌های روسیه، خوش‌خدمتی‌های متعددی برای واشنگتن انجام می‌دهد.

این در حالی است که وزیر خارجه لهستان پیشتر گفته بود تا جایی که به امور اقتصادی مرتبط می‌شود، لهستان به شدت از موضع اتحادیه اروپا در قبال توافق با ایران پیروی می‌کند و به تنهایی قادر به تحریم ایران نیست.

به نظر می‌رسد دیدار او با «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در تغییر دیدگاه آنها بی‌تاثیر نبوده است.

در جلسه روز جمعه به میزبانی اتحادیه اروپا، مقامات ایرانی تلاش کردند که از دولت‌های اروپایی برای تداوم حضور در برجام و تداوم بهره‌مندی ایران از عواید اقتصادی این توافق تضمین بگیرند.

ترامپ شامگاه سه‌شنبه (18 اردیبهشت) طی سخنرانی در کاخ سفید با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی کردن ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای و دخالت در امور کشورهای منطقه، خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد.

وی همچنین تاکید کرد تحریم‌های پیشین هسته‌ای و تحریم‌های سخت‌تر جدیدتر در بازه 90 تا 180 روزه علیه ایران باز خواهند گشت. ترامپ همچنین از مقامات تهران دعوت کرد تا به مذاکرات جدید با آمریکا برگردند.

انتهای پیام/

 

نظر شما