شناسهٔ خبر: 25764545 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

همدان| ساعتی با اهالی روستای بدون بیکار همدان/دستجردی‌ها منتظر تحقق وعده‌های شیرین مسئولان ‌+ تصاویر

R41405/P1361/S6,75/CT6

هزار نفر از اهالی دستجرد به حرفه خیاطی مشغول‌اند و در انتظار تحقق وعده‌های شیرین مسئولان و رونق کسب‌وکار به سر می‌برند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، روستای دستجرد یکی از روستاهای دهستان مهاجران از توابع بخش لالجین شهرستان بهار در استان همدان است. شغل بیشتر مردمان این روستا خیاطی و سری دوزی است. وارد این روستا که می‌شویم کارگاه‌های کوچک و بزرگ خیاطی و تولیدی پوشاک به چشم می‌خورد.

چرخی در روستا می‌زنیم تا دقایقی را میهمان دهیار شویم، با او تماس می‌گیریم، دهیار برای انجام کاری راهی همدان شده است. بنابراین از اهالی خونگرم و خوش‌ذوق این روستا سراغ اعضای شورای این روستا را می‌گیریم و به محل کار یکی از اعضای شورای دستجرد می‌رویم تا از وضعیت کارگاه‌های خیاطی روستا باخبر شویم.

به راه می افتیم، چند صد متری تا محل کار عضو شورای اسلامی این روستا فاصله است، در راه به بافت ساختمانی این روستا خیره میشوم و نظر مرا به خود جلب میکند. بافت ساختمانی بیشتر خانه‌های این روستا جدید و شباهت زیادی به خانه‌های شهر دارد. به محل کار عضو شورای اسلامی این روستا نزدیک می شویم او در نمایندگی یک لوازم خانگی مشغول به کار است.

پس از رسیدن به مقصد از ماشین پیاده می شویم، عده ای از اهالی این روستا با دیدن خودروی ما گرد ما جمع می شوند وقتی متوجه حضور یک خبرنگار در روستایشان می شوند از ما می خواهند که صدای آن ها را به گوش مسئولان برسانیم.

پس از خوش و بشی که با آن‌ها می‌کنیم وارد محل کار آقای ارغوان از اعضای شورای روستا می‌شویم ادامه گزارش را بخوانید:

*هیچ جویای کار بیکاری در روستای دستجرد وجود ندارد

عضو شورای اسلامی روستای دستجرد گفت: زیرساخت کسب‌وکار در روستای دستجرد فراهم است و هیچ جویای کار بیکاری در این روستا وجود ندارد.
مهدی ارغوان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار  داشت: روستای دستجرد دارای 951 خانوار و 3000 جمعیت است که از این تعداد هزار نفر دارای شغل هستند.

وی با بیان اینکه شغل بیشتر مردمان این روستا خیاطی است، تصریح کرد: عمده شاغلان این حرفه از اقصی نقاط کشور سفارش سری دوزی قبول کرده و در عرض یک تا دو هفته اجناس را تحویل صاحبان آن می‌دهند.

*300 کارگاه خیاطی در روستای در روستای دستجرد فعال است

عضو شورای اسلامی روستای دستجرد گفت: 300 کارگاه خیاطی در این روستا فعال است که در هر کارگاه حداقل سه نفر مشغول به کار هستند.

ارغوان با بیان اینکه سابقه خیاطی و دوخت و دوز در روستای دستجرد به سال‌های قدیم برمی‌گردد، تصریح کرد: در دوران پیش از انقلاب استادکاران این روستا برای کسب‌وکار به تهران رفتند اما پس از مدتی بسیاری از این خیاطان به روستای خود بازگشتند و در روستای خود فعالیت کردند.

وی با تأکید بر اینکه خیاطی و خیاطان این روستا از نظر کیفیت کار حرف اول را در استان می‌زنند، ابراز کرد: لباس‌های تولیدی کارگاه‌های دستجرد به تهران ارسال می‌شود و با برندهای مختلفی از تهران به همدان فرستاده می‌شود و مردم خریداری می‌کنند.

*20 درصد لباس‌های بچگانه کشور در دستجرد تولید می‌شود 

عضو شورای اسلامی روستای دستجرد با بیان اینکه خیاطان این روستا در تولید و دوخت لباس‌های بچگانه مهارت بسیاری دارند، ابراز کرد: در حال حاضر 20 درصد از لباس‌های بچگانه مورد استفاده کشور در دستجرد تولید می‌شود.

ارغوان گفت: متأسفانه درزمینهٔ تبلیغات و برند سازی ضعیف عمل کردیم تا جایی که کارهای باکیفیت دستجرد با برند فروشگاه‌های تهران به دست اقصی نقاط کشور و حتی استان همدان می‌رسد. این در حالی است که هم استانی‌های ما هرگز متوجه نمی‌شوند که کالای خریداری شده آن‌ها به دست خیاطان دستجرد دوخته شده است.

وی افزود: لباس‌های بچگانه عرضه شده در بیش از 90 درصد از پاساژهای همدان، دوخت خیاطان شاغل در روستای دستجرد است اما چون این اجناس ابتدا به تهران رفته و از تهران با برند مشخصی وارد می‌شود بنابراین مردم از این امر بی‌اطلاع‌اند.

*ظرفیت جذب 500 نفر نیروی کار در روستای دستجرد وجود دارد

عضو شورای اسلامی روستای دستجرد با بیان اینکه در کارگاه‌های خیاطی این روستا تجهیزات به اندازه کافی وجود دارد، گفت:  اگر بازار تقاضا خوب باشد و بتوانیم از سراسر کشور و حتی کشور‌های دیگر سفارش بپذیریم، می‌توانیم 500 نفر نیروی کار را در این کارگاه‌ها مشغول به کار کنیم.

ارغوان تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر چرخ‌های خیاطی و تجهیزات ما بیکار مانده‌اند، و نسبت تعداد چرخ خیاطی به کارگرانی که در کارگاه‌ها خیاطی می‌کنند بسیار بیشتر است.

وی افزود: به عنوان مثال در یک کارگاه خیاطی که 15 چرخ خیاطی در آن وجود دارد تنها پنج نفر مشغول به کارند و مابقی تجهیزات بلا استفاده‌اند. علت این امر چیزی به جز بازار راکد و عدم تقاضا برای دوخت و دوز  و خرید لباس نیست.

*ورود کالاهای قاچاق تولیدی‌های ما را تعطیل کرده است
عضو شورای اسلامی روستای دستجرد با بیان اینکه ورود کالای قاچاق به مرزهای کشور و تزریق آن به سراسر کشور راه پیشرفت اجناس ایرانی را بسته است، گفت: وقتی اجناس خارجی با قیمت تمام شده بسیاراندکی وارد کشور ما می‌شود بدون شک مردم حاضر نخواهند بود هزینه بیشتری را برای خرید کالای ایرانی بپردازند و این امر موجب کمبود تقاضا و در نتیجه بیکاری وی تعطیلی کارگاه‌های کوچک و بزرگ می‌شود.

ارغوان اظهار داشت: در حال حاضر 25 نفر نیروی کار از روستای اطراف به دستجرد آمده و مشغول به کارشده‌اند، اگر بازار فروش و سفارش‌ها ما خوب باشد می‌توانیم افراد بیشتری را برای کسب‌وکار در این روستا جذب کنیم.

*موفق به اخذ قرارداد کاری با سلیمانیه عراق نشدیم

وی تصریح کرد: در سال 93 قرار بود قراردادی را با سلیمانیه عراق انعقاد کنیم و بر اساس آن 700 هزار دست لباس نظامی و مدارس را برای آن بدوزیم، این امر را از طریق اتاق تعاون و اتاق بازرگانی  پیگیری کردیم اما ازآنجاکه پیشنهاد هزینه و دستمزد پرداختی به صورت  اقساطی و چک بود، استانداری اجازه این همکاری و عقد قرارداد را نداد.

عضو شورای اسلامی روستای دستجرد گفت: اکنون تولیدکننده‌های ما به دنبال سفارش کار هستند و از همه مسئولانی که می‌آیند و وعده و وعیدهای می‌دهند و می‌روند و دیگر پشت سرشان را هم نگاه نمی‌کنند خسته‌اند.

ارغوان افزود: تاکنون مسئولان زیادی برای بازدید به روستای ما آمده‌اند که یکی از آن نماینده مردم بهار درمجلس شورای اسلامی بوده است، اما متأسفانه هیچ‌یک گره از کار ما باز نکرده و راه پیشرفت را به ما نشان ندادند. ما به دنبال پذیرش سفارش‌ها کار از کشورهای همسایه هستیم که در این راه مسئولان باید راه را برای ما هموار کنند.

*در قبال کدام تسهیلات مالیات بپردازیم؟

وی با بیان اینکه پرداخت مالیات باری سنگین بر روی دوش صاحبان تولیدی کوچک و بزرگ است، ابراز کرد: در ازای پرداخت کدام تسهیلات دولتی مالیات بپردازیم؟. ما در ملک‌های شخصی خودمان کار می‌کنیم و دولت تسهیلات و خدماتی را در اختیار ما نگذاشته که حال برای آن مالیات نیز پرداخت کنیم.

ارغوان گفت: از سرمایه‌گذاری خارجی استقبال می‌کنیم و آماده عقد قرارداد با مدارس، ادارات، مراکز نظامی و غیره برای دوخت انواع هستیم. رونق اقتصادی در این روستا بدون شک تأثیر مستقیمی بر اشتغال و اقتصاد استان می‌گذارد.

عضو شورای اسلامی روستای دستجرد گفت: ترس از مالیات و هزینه‌های پرداختی مانع از دریافت پروانه کسب برای بسیاری از تولیدکنندگان شده است و آن‌ها ترجیح می‌دهند کارهای تولیدی را به صورت خانگی دنبال کنند.

وی افزود: حتی هزینه‌های آب، گاز و برق نیز برای تولیدی‌های ما با تعرفه صنعتی حساب نمی‌شود، و آن‌ها ماهیانه مبالغ زیادی صرف هزینه این نوع خدمات می‌کنند.

*عمر کارخانه سنگشور دستجرد کمتر از دوسال بوده است

مدیرعامل کارخانه سنگ‌شور روستای دستجرد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، گفت: در سال 93 کارخانه سنگ‌شور با یک میلیارد تومان اعتبار در روستای دستجرد راه‌اندازی شد اما متأسفانه عمر فعالیت آن به دو سال هم نرسید.

محمد نصرالهی تصریح کرد: کارخانه سنگ‌شور این روستا که در سال 93 تأسیس شد متأسفانه در سال 95 به علت عدم استقبال و بازار راکد به تعطیلی کشیده شد.

وی با بیان اینکه این کارخانه تنها کارخانه در غرب کشور بود، افزود: مسئولان برای رونق کسب‌وکار در این کارخانه و فراهم کردن زمینه پذیرش سفارش‌ها از نقاط مختلف کشور، هیچ‌گونه همکاری با ما نکردند و این عدم پشتیبانی کار را به تعطیلی کشاند.

مدیرعامل کارخانه سنگ‌شور روستای دستجرد ابراز کرد: مالیات بسیار سنگین و غیرمنطقی که به تحمیل می‌شد و گرانی بیمه‌ها نیز از دیگر علل تعطیلی این کارخانه به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه میزان سفارش‌هایی که در طول دو سال کاری به کارخانه سنگ‌شور سپرده شد بسیار اندک بود، گفت: این حالی است که ظرفیت سنگ‌شور این کارخانه روزانه حداقل 1500 دست لباس است.

*پس از گذشت هشت ماه تلاش موفق به اخذ وام سرمایه در گردش نشدیم

یک تولیدکننده پوشاک در روستای دستجرد گفت: پس از گذشت هشت ماه تلاش و پیگیری هنوز موفق به اخذ وام سرمایه در گردش نشده‌ایم.

بهزاد مبینی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: قول وام سرمایه در گردش 170 میلیونی را به ما داده‌اند، اما از شهریورماه گذشته تاکنون پیگیر اخذ این بودیم و هنوز موفق به گرفتن آن نشدیم.

وی با بیان اینکه بانک کارآفرینی با سخت‌گیری‌هایی که به عمل آورده ، ما را آزرده‌خاطر و دلسرد کرده است، گفت: از وام 170 میلیون تومانی تنها 50 میلیون تومان شامل ما شده که تاکنون به دست ما نرسیده است.

    تولیدکننده پوشاک در روستای دستجرد افزود: این وام به صورت سرمایه در گردش بوده است اما بانک به نمی‌دهد و می‌گویند وام را فقط برای تجهیزات می‌دهیم. درحالی‌که ما نیاز به تجهیزات نداریم و فقط سرمایه در گردش می‌خواهیم.

مبینی با بیان اینکه در کارگاه ما 15 چرخ خیاطی وجود دارد اما  سرمایه‌ای برای رونق کسب‌وکار نداریم، گفت: از مسئولان مربوطه می‌خواهیم به کمک ما بیایند و نگذارند کارگاه‌های ما به تعطیلی کشیده شود. 

* امکان فروش لباس‌های تولیدی روستای دستجرد در اربیل عراق  وجود دارد

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان گفت: امکان عرضه و فروش لباس‌های تولیدی روستای دستجرد در غرفه‌های اربیل عراق وجود دارد.

علی‌اصغر زبردست در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: در ملاقاتی که با تولیدکنندگان روستای دستجرد داشتم به آن‌ها پیشنهاد کردم تا به جای اینکه اجناسشان را با واسطه به ترکیه بفرستند، خود به شکل مستقیم این اقدام را انجام دهند و حق واسطه را حذف کنند.

وی گفت: تولیدکنندگان این روستا در امر  تبلیغات و پیگیری ضعیف عمل می‌کنند و تاکنون برای پیگیری اموراتشان به اتاق بازرگانی مراجعه نکرده‌اند .

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان افزود: تعدادی غرفه در اربیل عراق وجود دارد که تولیدکنندگان این روستا می‌توانند با هزینه‌ای پایین، این غرفه‌ها را اجاره و اجناس تولیدی خود را در آن به فروش برسانند.

زبردست ابراز کرد: نمایندگان تولیدی این روستاها در صورت تمایل می‌توانند برای پیگیری و انجام هماهنگی برای فروش لباس‌های خود در اربیل، به اتاق بازرگانی همدان مراجعه کنند.

*مشتاق بازدید و ملاقات با تولیدکنندگان دستجرد هستم

مدیرکل امور روستایی و عشایر استانداری همدان گفت: مشتاق بازدید و ملاقات با تولیدکنندگان روستای دستجرد هستم.

ظاهر پورمجاهد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از همدان، اظهار داشت:برای اجرای طرح ملی پوشاک، توافق‌نامه‌ای بین وزارت کار و سازمان برنامه و بودجه کشور منعقدشده که پنج استان از جمله  استان همدان در آن درگیرند.

وی تصریح کرد: طرح ملی پوشاک یک سیاست‌گذاری ملی است، بر اساس این طرح روستاها و تولیدکنندگانی که بدون برند کار می‌کنند به میدان می‌آیند و تولیدات مرغوب خود را با عنوان یک برند مشترک و معتبر به فروش می‌رسانند.

مدیرکل امور روستایی و عشایر استانداری همدان افزود: همه تولیدکنندگان روستای دستجرد و تولیدکنندگان استان  در طرح ملی مشارکت خواهد کرد.شرکت پشتیبانی این طرح ملی در استان همدان تشکیل شده است.

*متولی واحدهای تولیدی برای دریافت وام  سرمایه در گردش مراجعه کنند  

پور مجاهد تصریح کرد: متولیان واحدهای تولیدی می‌توانند برای دریافت وام سرمایه گردش و ثابت مراجعه کنند تا با توجه به نوع کارگاه و ارزش‌گذاری که برای آن می‌شود وام دریافت کنند.

وی گفت: مطابق با آیین‌نامه و قانون که اعتبار صندوق را مشخص کرده است تولیدکنندگان می‌توانند وام دریافت کنند و اشتغال جدیدی را ایجاد کنند.

مدیرکل امور روستایی و عشایر استانداری همدان افزود: تاکنون چندین تولیدکننده از روستای دستجرد موفق به کسب وام شدند که یکی از مربوط به کسب وام 300 میلیونی برای ارتقای کیفیت ماشین‌آلات بوده است.

پورمجاهد تأکید کرد: آمادگی خود را برای کمک به مجموعه تولیدکنندگان روستایی اعلام می‌کنم و حاضریم  تسهیلات موردنیاز هر تولیدکننده را برای ایجاد اشتغال جدید تأمین کنیم.

*طرح ملی پوشاک، طرح حمایت از تولیدکنندگان داخلی است

رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان گفت: طرح ملی پوشاک، طرح حمایت از کالا و تولیدکنندگان داخلی است.

کیوان گردان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: متولی طرح ملی، سازمان برنامه و بودجه کشور است و در استان همدان نیز این وظیفه بر عهده سازمان برنامه و بودجه استان است.

وی تصریح کرد: این طرح به کمک تولیدکنندگانی که بدون برند تولید می‌کنند می‌آید و آن ه را با یک برند معروف پیوند می‌دهد و ارتباط کاری آن‌ها آغاز می‌شود.

رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان گفت: در استان همدان اقدامات مقدماتی طرح ملی انجام شده، پتانسیل‌های استان شناسایی‌شده و شرکتی که لینک ارتباطی همدان و تهران است مشخص شده است.

گردان با بیان اینکه بسیاری از تولیدکنندگان ما آشنایی استفاده از بهترین متد روز را ندارند، تصریح کرد: ارتباط تولیدکنندگان با تولیدکنندگان برندهای معروف، به آن‌ها کمک می‌کند تا اجناس مرغوب‌تری را تولید کنند.

وی با اشاره به اینکه عمده‌ترین تولیدکنندگان پوشاک همدان در دستجرد و کردآباد است، افزود: اجرای طرح ملی پوشاک در رونق اقتصادی و اشتغال روستاها بسیار مؤثر است.

*واحدهای تجاری پروانه دار برای اخذ وام معرفی می‌شوند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: واحدهای تجاری پروانه دار برای اخذ وام به بانک موردنظر معرفی می‌شوند.

حمیدرضا متین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: واحدهای دارای شرایطی که تغییر کاربری داده و پروانه کسب دارند برای اخذ وام به بانک مورد معرفی شده‌اند.

وی افزود: تاکنون 48 واحد تجاری برای اخذ وام مراجعه کردند که از این تعداد پرونده 23 واحد تکمیل شده است. سقف وام 170 میلیون تومان است اما میزان وام تخصیص یافته با توجه به اندازه و شرایط کارگاه متفاوت است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه در کمیته پیگیری، پیگیر وام‌های واحدهای تجاری هستیم، گفت: در صورتی که واحدهای تجاری در امر دریافت وام با بانک‌ها به مشکل بخورند، برای رفع مشکل با بانک مربوطه مذاکره خواهیم کرد.

متین ابراز کرد: اختصاص وام سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی دارای پروانه، از اهداف ما است که بانک‌ها باید برای تحقق آن با متقاضیان وام همکاری کنند.

به گزارش تسنیم، پس از پیگیری مشکلات تولیدکنندگان روستای دستجرد، رئیس اتاق بازگانی استان همدان با تولیدکنندگان این روستا تماس گرفته و از آن‌ها خواسته تا با معرفی 20 تولیدکننده به اتاق بازرگانی، کارت بازرگانی برای آن‌ها صادر شود تا بتوانند برای فروش کالاهای خود به اربیل عراق بروند.

گزارش از فائزه محمدی

انتهای پیام/ش

نظر شما