شناسهٔ خبر: 25763933 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

آمار سفرهای بهار 96 کل کشور نشان می‌دهد

حداقل یک سفر برای 68 درصد خانوارها

مرکز آمار ایران دیروز در گزارشی اعلام کرد که حدود 68درصد خانوارهای ایرانی در فصل بهار سال گذشته حداقل یک سفر داشته‌اند

صاحب‌خبر -

گروه اقتصاد کلان|

مرکز آمار ایران دیروز در گزارشی اعلام کرد که حدود 68درصد خانوارهای ایرانی در فصل بهار سال گذشته حداقل یک سفر داشته‌اند. به عبارت دیگر، بهار پارسال 16 میلیون و 901هزار خانواده حداقل یک سفر داشته‌اند که در مقایسه با بهار سال 1395 رشد حدود 24درصدی را نشان می‌دهد.

براساس اعلام مرکز آمار ایران، تعداد سفرها در بهار 96 در مقایسه با بهار 95 به میزان 24درصد افزایش پیدا کرده است که از کل سفرهای بهار سال گذشته، بخش مهمی از سفرها با هدف دیدار دوستان و آشنایان صورت گرفته است که اگر تعطیلات نوروزی را در این بازه زمانی درنظر بگیریم، درمی‌یابیم که احتمالا در منظر خانوارها این بخش از سفرها صرفا با هدف تفریح و گردش صورت نگرفته است. ضمن اینکه بخش مهمی از سفرهای صورت گرفته هم با اهداف دیگری همچون درمان، کار یا خرید انجام شده است. بنابراین از افزایش تعداد سفرها در فصل بهار نمی‌توان مستقیما این نتیجه را گرفت که سطح معیشتی خانوارها تغییر خاصی داشته است.

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در بهار سال ١٣٩٦، تعداد 103 میلیون و 356 هزار و 344 سفر انجام شده است که نسبت به بهار ١٣٩٥ به میزان 35درصد افزایش داشته است. همچنین براساس این گزارش، تعداد سفرهای داخلی در فصل بهار، 102میلیون و 593 هزار و 932 سفر بوده است به این معنی که تنها 0.7درصد از سفرها خارجی بوده‌اند. از گروه سفرهای داخلی فصل بهار ٤٧درصد با اقامت شبانه و ٥٣درصد بدون اقامت شبانه بوده است.

مساله اقامت مسافران در طول سفر هم می‌تواند تاحدودی بازتاب‌دهنده شرایط رفاهی خانوارها باشد. چراکه یکی از مهم‌ترین هزینه‌های سفر را می‌توان هزینه اقامت به شمار آورد که خانوارها با اقامت در منزل اقوام و آشنایان خود، در هزینه‌های سفر صرفه‌جویی کرده‌اند. گزارش مرکز آمار ایران هم نشان می‌دهد که اقامتگاه اصلی مورد استفاده در سفرهای داخلی با اقامت شبانه خانوارها در فصل بهار سال ١٣٩٦، خانه بستگان و آشنایان با ٧٢ درصد، ویلا و آپارتمان اجاره‌یی با ٩ درصد، ویلا و آپارتمان شخصی با ٦ درصد، اقامتگاه عمومی با ٤ درصد، اقامتگاه سازمانی و چادر و کمپ شخصی هر یک با ٣ درصد و سایر اقامتگاه‌ها با ٢ درصد بوده است.

بر اساس این گزارش، بیشترین سفرهای با اقامت شبانه فصل بهار در سال ١٣٩٦، با هدف دیدار دوستان و بستگان (٥٦ درصد)، گردش و تفریح (٢٦ درصد) و زیارت و درمان (هر یک ٨ درصد) انجام پذیرفته است. سفرهای با اهداف یادشده در مجموع ٩٦ درصد از سفرها را تشکیل داده است. حدود ٤ درصد از سفرها در فصل بهار با اهدافی نظیر آموزش، خرید و کسب و کار انجام شده است.

همچنین در فصل بهار سال ١٣٩٦، ٣٣ درصد از سفرهای بدون اقامت شبانه با هدف گردش و تفریح، ٣٠ درصد با هدف دیدار دوستان و بستگان، ١٨ درصد با هدف درمان و ٥ درصد با هدف زیارت انجام شده است. ١٤ درصد سفرهای بدون اقامت شبانه، با اهدافی نظیر آموزش، خرید و کسب و کار انجام شده است.

بر اساس این گزارش، ١٠ استان خراسان رضوی، مازندران، تهران، گیلان، فارس، اصفهان، خوزستان، هرمزگان، آذربایجان شرقی و کرمان مقصد بیشترین سفرهای با اقامت شبانه در فصل بهار ١٣٩٦ بوده‌اند. همچنین 1٠ استان گیلان، مازندران، کرمانشاه، فارس، تهران، اصفهان، گلستان، خراسان رضوی، خوزستان و کرمان مقصد بیشترین سفرهای بدون اقامت شبانه در بهار ١٣٩٦ بوده‌اند. ١٠ شهرستان مهم گردشگرپذیر کشور هم در بهار سال ١٣٩٦، شامل تهران، مشهد، رشت، شیراز، اصفهان، قم، کرمانشاه، قزوین، تبریز و بندرانزلی بوده است که دارای بیشترین تعداد سفر بوده‌اند.

 

 

نظر شما