شناسهٔ خبر: 25762837 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

درخواست دموکرات‌های کنگره آمريکا از شرکت صهيونيستي

تایمز آو اسرائیل: دموکرات های بلندپایه مجلس نمایندگان آمریکا می خواهند علت استخدام شرکت اسرائیلی برای جاسوسی از مقامات دولت اوباما را بدانند.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما­؛ پایگاه اینترنتی روزنامه «تایمز آو اسرائیل» نوشت: دموکرات‌های ارشد کمیته های "امور خارجه" و "نظارت" مجلس نمایندگان آمریکا از یک شرکت جاسوسی اسرائیلی خواستند اطلاعات مربوط به کمپین خود علیه مقامات دولت باراک اوباما در ارتباط با توافق هسته ای ایران را منتشر کند.
الیجا کامینگز، دموکرات ارشد کمیته نظارت و الیوت انگل دموکرات ارشد کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان کنگره در نامه که روز پنجشنبه به این شرکت ارسال شد نوشتند: "ما در این نامه از شما می خواهیم اسناد مربوط به گزارش های مربوط به کمپین کثیفی را که بلک کیوب علیه بن رودز و کالین کاهل، دو مقام ارشد دولت سابق اوباما به نیابت از دستیاران دونالد ترامپ انجام داد در اختیار ما قرار دهید."
در ادامه این نامه آمده است: "اگر این گزارش ها دقیق باشند، آنگاه مسائل جدی در مورد اینکه چرا و چگونه یک شرکت خارجی تلاش کرده به طور مخفیانه بر سیاست خارجی آمریکا تأثیر بگذارد مطرح می شود."
این نامه بیشتر جنبه نمادین داشت: دموکرات ها به عنوان اقلیت نمایندگان کنگره دارای قدرت احضار کسی نیستند و حتی اگر چنین قدرتی هم داشتند، اختیارات کنگره در مورد یک شرکت خارجی محدود است.
مسئولان شرکت بلک کیوب تاکنون در این زمینه اظهار نظری نکرده است. زمانی که افشا شد این شرکت در پشت پرده جاسوسی از رودز و کاهل بوده، مقامات این شرکت گفتند: "این سیاست بلک کیوب است که هرگز در مورد مشتریانش با شخص ثالث گفتگو نکند و هرگز هیچ گمانه زنی را در مورد کار شرکت تأیید یا رد ننماید."
یکی از سخنگویان این شرکت به طور جداگانه به روزنامه نیویورک تایمز گفت بلک کیوب هیچ ارتباطی با دولت دونالد ترامپ، مشاوران ترامپ و هر کسی که به این دولت نزدیک است و همچنین با برنامه هسته ای ایران ندارد.
ابتدا روزنامه گاردین گزارش داد که مقامات دولت ترامپ در پشت پرده عملیات برای کشف اطلاعات منفی در مورد کاهل و رودز قرار داشته اند. این دو نفر جزو ده ها مقام دولت اوباما بودند که به توافق هسته ای ایران شکل بخشیدند. بر اساس این گزارش، این عملیات تلاشی بود برای کمک به توجیه تصمیم ترامپ در خروج از توافق هسته ای ایران.
گزارش های دیگر حاکی است خود شرکت بلک کیوب توسط نهادی که در از بین بردن توافق هسته ای ایران دارای منافع تجاری بود استخدام شده بود. کامینگز و انگل که هر دو حامی اسرائیل هستند گفتند ادعای شرکت بلک کیوب را که می گوید هیچ ارتباطی با دولت ترامپ نداشته قبول می کنند.
در نامه این دو دموکرات آمده است: "شرکت شما این گزارش ها را رد می کند و می گوید شرکت بلک کیوب هیچ ارتباطی با دولت ترامپ، مشاوران، و هر کسی که به دولت ترامپ نزدیک است، همچنین با توافق هسته ای ایران ندارد. شما این عملیات را رد نکرده اید، شما توضیح نداده اید که چه کسی از آن اطلاع داشت و شما مشتریانی که این عملیات را تأمین مالی کرده اند معرفی نکردید."

نظر شما