شناسهٔ خبر: 25760231 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

گران ترین لباس آدیداس بر تن تیم ملی ایران!

صاحب‌خبر -

چرا لباس‌های ایران طراحی اختصاص ندارد و یا چرا در سایت آدیداس به فروش نمی‌رسد؟ این دو سوال از سوی رسانه های ایران درباره پیراهن تیم ملی و ادعای مدیران فدراسیون پرسیده می شود. حالا پرسش این است؛آدیداس چرا باید این کار را انجام دهد؟ چه نفع و یا توجیه اقتصادی برای این غول تولید لباس دارد؟!

به گزارش تابناک ورزشی، آدیداس در همین جام جهانی تیم‌هایی نظیر آلمان (قهرمان دوره قبل)، اسپانیا (قهرمان دو دوره قبل و قهرمان چندین باره اروپا)، آرژانتین(فینالیست دوره قبل)، کلمبیا و مکزیک(تیم صعود کننده دوره قبل) و مصر (قهرمان قاره آفریقا) را به‌عنوان اسپانسر رسمی در اختیار دارد؛ حالا آیا نیازی هست که همان مقدار هزینه برای تیم ملی ایران انجام بدهد؟ بحث پرداخت وجه که برای هر تیم متفاوت است، فرق اساسی با هزینه تولید لباس دارد و برای همه تیم‌هایی که طراحی اختصاص دارند یکی است.

اضافه کردن خط و طرح هزینه چندانی برای آدیداس ندارد، اما تولید یک لباس که مشتری اول و آخرش تیم ملی ایران هست، هیچ توجیه اقتصادی برای این غول البسه جهان ندارد؛ مراکش هم به همین صورت هست که حتی بازیکنان شناخته‌تر شده‌ای نسبت به ایران دارد. شاید دوستان ژاپن را مثال خوبی برای مقایسه با ایران بدانند؛ اول باید به این نکته نگاه کرد که ژاپن با کمپانی آدیداس سابقه همکاری ۲۵ ساله و مداوم دارد و بعد از آلمان و آرژانتین، قدیمی‌ترین شریک تجاری این برند معتبر آلمانی است.

این  مورد قطعا برای همگی ما قابل درک است که فروش البسه ایران به هیچ وجه قابل قیاس حتی با تیم‌های معتبر آسیایی هم نیست و  فقط کافی است به آمار فروش برندهای خارجی که وارد ایران شده‌اند برای تیم های ملی فوتبال نگاه کنید؛ همگی بعد از حضور یک فصله، به کارشان خاتمه دادند؛ البته کمپانی معتبر اسپانیایی جوما کمی از این قائده مستثنی هست که البته این برند هم از لباس از پیش تولید شده خود برای باشگاه پرسپولیس استفاده کرده که توجیه اقتصادی برای‌اش در پی داشته است.

بنابر این به نظر می‌رسد کمی توقع ما از خودمان بالاتر است و اگر مایل بودیم که طرحی فقط برای ایران زده شود یا باید یک هزینه چند ۱۰میلیون دلاری انجام می‌شد که از توان فدراسیون ایران خارج است و به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد و یا با برندهای گرید پایین‌تر صحبت می‌شد که آن مورد هم مسائل و مشکلات خود را داشته و دارد.

نظر شما