شناسهٔ خبر: 25760178 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در گفتگو با مهر مطرح شد:

۱۲هکتار از پوشش گیاهی و درختی میانکاله در آتش سوخت

بهشهر- کارشناس مسئول پناهگاه حیات‌وحش میانکاله بهشهر با اشاره به مهار آتش‌سوزی در شبه‌جزیره میانکاله گفت: ۱۲ هکتار از عرصه‌های طبیعی میانکاله در دو روز گذشته در آتش سوخت.

صاحب‌خبر -

علی ابوطالبی در گفتگو با خبرنگار مهر از مهار این آتش‌سوزی در شبه‌جزیره میانکاله بهشهر خبر داد و گفت: براثر آتش‌سوزی دو روز گذشته حدود ۱۲ هکتار از اراضی طبیعی پناهگاه حیات وحش میانکاله در آتش سوخت.

وی افزود: آتش‌سوزی در شبه‌جزیره میانکاله در دو روز گذشته باوجود تلاش مانوران محیط‌زیست و آتش‌نشانی ساعت‌ها به طول انجامید اما مهار شد.

وی با اعلام اینکه اطلاع دقیقی از علت اصلی این آتش‌سوزی در دست نیست، اظهار کرد: گرم شدن هوا موجب خشکی زمین و گیاهان شده و ممکن است با هر نوع آتش‌سوزی و عدم مهار مناسب آن دچار چنین وضعیتی باشیم که امیدوارم افراد محلی، کشاورزان و دامداران در اطفای آتش همه مناطق جنگلی، منابع طبیعی و محیط‌زیست دقت لازم را برای مهار کامل آتش انجام دهند.

ابوطالبی گفت: در آتش‌سوزی میانکاله وزش باد و حرکت آتش به همراه با باد سبب شد تا عرصه‌هایی از پوشش درختی و گیاهی همچون ساریل، تمشک و درختچه‌ها در آتش سوخت.

کارشناس مسئول پناهگاه حیات‌وحش میانکاله بهشهر در مورد خسارت واردشده در این آتش‌سوزی گفت: حدود ۱۲هکتار پوشش گیاهی شامل انار وحشی، تمشک و سازیل دچار خسارت شد و عامل این آتش‌سوزی کاملاً مشخص نشده است اما عامل انسانی به‌طورقطع عمدا یا سهوا در آن دخیل است و تحقیق برای شناسایی فرد یا افراد در دست اقدام است.

تالاب و منطقه حفاظت‌شده میانکاله در شرق مازندران در بهشهر یکی از هشت ذخیرگاه زیست‌کره جهان است. شبه‌جزیره میانکاله با ۶۸ هزار و ۸۰۰ هکتار وسعت از سال ۱۳۴۸ ابتدا به منطقه حفاظت‌شده و سپس به پناهگاه حیات‌وحش میانکاله تحت مدیریت مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط‌زیست تبدیل و از آن زمان تاکنون از سوی اداره کل حفاظت محیط‌زیست مازندران اداره می‌شود که بر اساس آمارهای رسمی این منطقه دارای ۲۳۰ گونه پرنده و ۱۸۰ گونه گیاه است.

تالاب میانکاله در ۱۲ کیلومتری ضلع شمالی شهرستان بهشهر در شرق مازندران واقع‌شده است

نظر شما