شناسهٔ خبر: 25759570 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

قانونی که شاید رنج بیماران را بیشتر کند

در مجلس تصویب شد که یک بخش درمان و دارو سه بیماری همچون پروانه ای، اوتیسم و EB تحت پوشش حمایت وزارت بهداشت قرار گیرد زیرا در گذشته بیماریهای هموفیلی، کلیوی، ام اس و تالاسمی بیماری خاص محسوب می‌شدند

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت>رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران به تشریح قانونی در مجلس پرداخت که اگر تمهیدات لازم برای اجرای آن صورت نپذیرد رنج بیماران را بیشتر خواهد کرد.

به گزارش شفا آنلاین، طاهر موهبتی درباره انتقادی که به تصویب قانون مجلس در حوزه بیماران خاص وجود داردف اظهارداشت: در مجلس تصویب شد که یک بخش درمان و دارو سه بیماری همچون پروانه ای، اوتیسم(Autism) و EB تحت پوشش حمایت وزارت بهداشت قرار گیرد زیرا در گذشته بیماریهای هموفیلی، کلیوی، ام اس و تالاسمی  بیماری خاص محسوب می‌شدند.

وی ادامه داد: بنابراین اصل این پوشش ها خوب است ولی اگر منابع این خدمات پوششی افزایش نیابد که این منابع در وزارت بهداشت(Ministry of Health) 216 میلیارد تومان است و در بخش بیمه ای ما بیش از 500 میلیارد است که 5  تا 6 میلیارد تومان هم افزایش می‌یابد ولی اگر مریضی‌های سختی که هزینه‌های آن خیلی بیشتر از بیماریهای دیگر در این پوشش اضافه کنیم ولی منابع آن دیده نشود نه‌تنها به این‌ بیماران خدمت نشده بلکه بیماران قبلی‌ نیز دچار چالش می‌شوند، خیلی ساده است، این پرتقال را که قبلا 4 نفر می‌خوردند الان باید 10 نفر بخورند. و این 6 نفر که اضافه شده سهم‌شان بیشتر است یعنی سهم بیشتری را مجبوریم اختصاص دهیم.

موهبتی تصریح کرد: از این جهت پیشنهاد ما این بود که مجلس که توجه خوبی به پوشش بیماران خاص کرده است و انصافاً هم از بخش سلامت حمایت خوبی کرده و این هم ناشی از مسئولیت پذیری است، بهتر است که منابع مالی این بیماریهای خاص را نیز لحاظ کنند وگرنه یک انتظار عمومی در جامعه ایجاد می‌شود که در اجرا مشکلات زیادی خواهد داشت.

رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان بیمه سلامت(Health insurance) ایران در تشریح سختی اوضاع بیماران خاص عنوان کرد: خدا نکند خانواده ای چنین بیماری داشته باشد زیرا یک خانواده را می‌تواند از پا بیندازد. مثلا اگر خانواده‌ای یک معلول در خانواده داشته باشد مشکلات آن به اعضای خانواده نیز اثر می‌گذارد و این اثر منفی یعنی افسردگی؛ که نیز منجر به آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

نظر شما