شناسهٔ خبر: 25759036 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

مسئله فلسطین؛ از نفوذ صهیونیسم تا خیانت رژیم های عربی

مسئله فلسطین این روزها در کنار درگیری های نظامی، شاهد ترور ایدئولوژیک و فکری نیز می باشد که سیاست و رسانه منبع تغذیه و قوام آن است.

صاحب‌خبر -

قدس آنلاین- روز جمعه گذشته فعالیت های مردم فلسطین در چارچوب "راهپیمایی های بزرگ بازگشت" تحت شعار "ادامه راهپیمایی ها علی رغم محاصره" ادامه یافت که طی آن وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد به دنبال تیراندازی سربازان رژیم صهیونیستی و شلیک گاز اشک آور به سمت معترضان، ۱۰۹ نفر زخمی و دست کم یک نفر به شهادت رسید.

برنامه های آمریکایی-صهیونیستی با همدستی و تبانی بیشتر رژیم های عربی و در رأس آن رژیم سعودی و امارات، در تلاش است تا افکار عمومی جهان را از مهمترین مسئله انسانی و اسلامی در جهان یعنی همان مسئله فلسطین منحرف کند.

از زمان امضاء توافقنامه "سایکس پیکو" که در صدد سیطره و سلطه صهیونیسم بر خاورمیانه بود، دولت آمریکا و رژیم اشغالگر صهیونیستی تلاش کرده اند تا با توسل به شیوه های مختلف مانند نشر اکاذیب و شایعه در داخل فلسطین و فتنه انگیزی و تفرقه افکنی میان مسلمانان، مسئله فلسطین را از جهان اسلام محو کنند که متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که نفوذ صهیونیسم در برخی از کشورهای عربی و اسلامی گسترش یافته  و تا حدی پیش رفته است که سران این کشورها به طور علنی از رابطه با رژیم صهیونیستی و عادی سازی روابط با آن سخن می گویند.

در این راستا، "جاکی حوجی" تحلیلگر روزنامه عبری زبان "معاریو" در مقاله ای می نویسد: اخیرا اسرائیلی ها با موجی از رویکردهای مثبت و سفر مقامات عربستانی مواجه شده‌اند که البته بخش اندکی از این دیدارها و گفتگو ها در رسانه‌ ها بازتاب داده می شود، اما تمامی کسانی که در حوزه رسانه فعالیت دارند، با گزارش‌ها و مقاله‌ های همسو با سیاست‌های اسرائیل که گهگاه در مطبوعات عربستان منتشر می‌شوند، آشنایی دارند. علاوه براین، کاربران سعودی در شبکه های اجتماعی نیز از داشتن ارتباط با اسرائیلی ها ابراز تردید نمی کنند و حتی برخی از آنها در سطحی خوب به زبان عبری سخن می گویند که این مهارت را در دانشگاه های عربستان آموخته اند و حتی در مناسبت‌های عید پیام‌های تبریکی را به زبان عبری به کاربران اسرائیلی تقدیم می کنند. اکنون زمان آن فرا رسیده است که با صدای بلند اعلام کنیم تماس هایی میان اسرائیل و عربستان برقرار است و این تماس ها جزئی از واقعیت جدید و نشانه مهمی در روابط خارجی اسرائیل در منطقه است.

افزون براین همانطور که مشاهده شد، عربستان هنگام انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی نیز موضعی منفعلانه اتخاذ کرد و تنها به محکوم کردن آن بسنده نمود.

پس از گذشت سال ها از امضاء آن توافق و تشکیل رژیم اشغالگر صهیونیستی، طی سال های اخیر که جنگ های فرقه ای و طائفه ای در منطقه و جهان اسلام درگرفت، صهیونیست ها از طریق همکاری رژیم های عربی و  ایدئولوژی تکفیری که نتیجه واقعی و حقیقی افکار جریان های افراطی وهابی است، نفوذ خود را در جهان اسلام گسترش دادند و گروه های تکفیری و تروریستی از سال ۲۰۱۱ تا کنون ماموریت خود برای آسیب رساندن به دولت ها و کشورهای مانع در مقابل طرح صهیونیستی-آمریکایی در منطقه را آغاز کردند که در نتیجه دولت سوریه اولین هدف بود و دیری نپایید که تروریست ها به لبنان، عراق و یمن که حملات رژیم سعودی به این کشور راه را برای ورود آنها هموار کرد، منتقل شدند.

علاوه براین، رسانه های سعودی و دنباله روهای آن، شهروند فلسطینی را به مخاطبان خود، با عنوان فردی "خائن" معرفی کردند که سرزمین خود را فروخته و لیاقت هیچ گونه حمایت و کمکی را ندارد؛ این دقیقا آن چیزی است که صهیونیست ها از سال ۱۹۴۸ یعنی از زمان اشغال سرزمین های فلسطینی ترویج می کنند. اکنون کار به جایی کشیده است که دنیای عرب در اختلافات مذهبی، فرقه ای و یا درگیری با گروه های تروریستی غرق شده و مسئله فلسطین را به ورطه فراموشی سپرده است تا فضا برای دشمن صهیونیستی بازتر شود.

عوامل وحدت

در مقابل، عواملی وجود دارد که می تواند مسلمانان در سراسر دنیا را بیش از آنکه از یکدیگر دور کند، آنها را به یکدیگر نزدیک سازد؛ روابط تاریخی و عقیدتی میان مسلمانان برای اجماع و اتحاد جهت حمایت از مسئله فلسطین و نابودی هرگونه طرح صهیونیستی کافی است.

همچنین، بازگشت به اصل اسلام و آموزه های قرآنی که بر وحدت و پرهیز از تعصبات و فرقه گرایی تأکید دارد، می تواند یکی دیگر از عوامل وحدت مسلمانان باشد.

علاوه براین، مسجد الاقصی نزد تمام مسلمانان اولین قبله و مکان عروج پیامبر(ص) به معراج محسوب می شود و علی رغم تلاش صهیونیست ها برای از بین بردن آن از طریق یهودی سازی قدس شریف و مسجد الاقصی، همچنان عامل وحدت بخش میان مسلمانان است.

یکی دیگر از عوامل وحدت بخش آن شواهد واقعی است که تجربه خونین و خونریزی های صهیونیست ها در سرزمین های اسلامی را نمایش می دهد، موضوعی که موجب می شود تا هر مسلمانی به خوبی درک کند رژیم اشغالگر صهیونیستی تهدیدی واقعی علیه اسلام در منطقه به شمار می رود.

مسئله فلسطین یک مسئله اسلامی صرف نیست، بلکه آن مسئله ای انسانی است که دغدغه تمام آزادگان جهان محسوب می شود و دفاع از آن یک وظیفه انسانی و اسلامی محض است.

بنابراین همانطور که سید حسن نصرالله –دبیرکل حزب الله لبنان- در سخنرانی خود به مناسبت عید مقاومت و هجدهمین سالروز شکست رژیم صهیونیستی در جنگ تموز سال ۲۰۰۰ تاکید کرد، امسال روز جهانی قدس باید در تمام جنبه ها به ویژه از جهت آنچه طی روزهای گذشته متعرض این شهر مقدس شده است و آمریکا سفارت خود در تل آویو را به آن منتقل کرده و نیز از جهت همدردی با مردم فداکار و مظلوم فلسطین در نوار غزه، مورد اهتمام و توجه خاص قرار گیرد و امیدواریم که روز جهانی قدس از هر سال پر شکوه تر برگزار شود.

نظر شما