شناسهٔ خبر: 25756783 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ثبت اختراع دستگاه ورزشی و توانبخشی

دستگاه ورزشی و توانبخشی تمرین دهنده ویژه انقباضات برونگرا برای تمرین به ورزشکاران و توانبخشی بیماران آسیب دیده از ناحیه عضله و مفصل ثبت اختراع شد.

صاحب‌خبر -
ثبت اختراع دستگاه ورزشی و توانبخشیبه گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از پژوهشگاه علوم ورزشی؛ برای تمرین دادن به ورزشکاران و توانبخشی بیماران آسیب دیده از ناحیه عضله و مفصل با تمرکز بر تمرینات اکسنتریک (برونگرا) دستگاه ورزشی و توانبخشی تمرین دهنده ویژه انقباضات اکسنتریک (برونگرا) با استفاده از سیم و موتور اسنکرونی (موتور ویژه) با تلاش علی شریف نژاد عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم ورزشی ثبت اختراع شد.
دستگاه طراحی‌شده، وسیله‌ای با کاربری ورزشی و توانبخشی برای تمرین دادن به ورزشکاران و توانبخشی بیماران آسیب دیده از ناحیه عضله و مفصل با تمرکز بر تمرینات اکسنتریک است. این دستگاه قادر به تولید قسمت کار مثبت (بخش کانستریک (درون گرا)) حرکات ورزشی است و کابر می‌تواند به وسیله آن به تمرینات از نوع اکسنتریک (تمرینات خارجی) بپردازد بی‌آنکه در قسمت کانسنتریک بخواهد نیرویی مصرف کند. با این کار انگیزه و تمرکز کاربر تنها بر نوع حرکات اکسنتریک خواهد بود.
از این دستگاه می‌توان در ورزشگاه‌ها و مراکز توانبخشی برای بهبود درمان بیماران با آسیب‌های مرتبط با مفصل و عضله استفاده کرد و هم می‌توان به صورت خانگی از آن بهره برد. کاربران می‌توانند با توان عضلانی مختلف، دستگاه را برای انواع حرکات ورزشی برای تقویت قسمت‌های مختلف بدن تنظیم و استفاده کنند.
برای محققان و پژوهشگران ثابت‌شده است که تمرینات اکسنتریک، تمرینات بااهمیت و مفیدی برای تقویت عضلات و باز توانی عضلات و تاندون‌ها محسوب می‌شود. اجرای هرچه بهتر این تمرینات مستلزم تجهیزات و وسایل موردنیازی است که بتواند بطور خاص این انقباضات اکسنتریک را برای عضلات فراهم آورده و بتوان با برنامه‌ای صحیح تمرینات اکسنتریک را اجرا نمود.
امروزه در حوزه درمانی، قدم‌های نوینی در ساخت چنین تجهیزاتی برداشته شده است که البته تنها جوابگوی بیماران معدود و درمان ناحیه خاصی مانند زانو است. هرچند طبق پژوهش‌های انجام شده، عملکرد این دستگاه‌ها بسیار مفید ارزیابی‌شده است، اما این وسایل کاربری ورزشی ندارند و هیچ یک از آن‌ها در ایران تولید نمی‌شوند.
در حوزه ورزش هم در ایران هیچ فعالیتی در ساخت وسایلی که بتواند برای کاربران تنها حرکات اکسنتریک ایجاد کند یافت نشده و در خارج از کشور وسایلی محدود با امکانات تمرین دهی بسیار محدود برای گروه عضلانی خاص طراحی شده است که از نظر اقتصادی خرید و واردات آن‌ها به کشور برای مصارف ورزشی مقرون به صرفه نیست. تولید این دستگاه علاوه بر کمک به بیماران آسیب دیده از ناحیه عضله و مفصل از خروج ارز جلوگیری کرده و کشور را از واردات این دستگاه بی نیاز خواهد کرد.

نظر شما