شناسهٔ خبر: 25756599 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

یکی از دارندگان پروانه ارتباطات ثابت:

اپراتورها مقصر اختلال اینترنت نیستند

«کیفیت نامناسب اینترنت در ماه های اخیر، خارج از دایره‌ اختیارات اپراتورها بوده است».

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / احمدرضا نخجوانی مدیرعامل گروه شرکت های شاتل با بیان این مطلب گفت: شرکت های مطرح و دارنده پروانه ارتباطات ثابت، دل‌شان بیش از هر فرد دیگری برای هزاران میلیارد سرمایه گذاری انجام شده در این صنعت می سوزد و می دانند که برای حفظ این سرمایه گذاری، آن هم در شرایط سخت بازار، مشتری مداری و ارائه خدمات پرکیفیت، بهترین راهکار است. در این شرایط، مایه‌ شگفتی‌ است که می‌بینیم دوباره در رسانه‌ها، علت اختلالات اخیر را اپراتورها معرفی کرده اند.

نخجوانی افزود: ماجرای افت کیفیت دسترسی به اینترنت از آذرماه 96 آغاز شده و از چند هفته قبل با فیلتر تلگرام به اوج خود رسیده است. در حقیقت از آذرماه، مصوبه 266 کمیسیون تنظیم مقررات تصویب شد و در کمال تعجب حق انتخاب از کاربران برای انتخاب سرویس های حجمی گرفته شد. کاربرانی که قبلا به واسطه نعمت رقابت میان اپراتورها، از سرویس هایی به مراتب پرسرعت تر از سرویس خریداری شده، استفاده می کردند، حالا مجبورند از سرویس هایی بهره بگیرند که اپراتورها اجازه بازگذاشتن سرعت را ندارند.

بخشی از نارضایتی کاربران از همین موضوع ریشه گرفته است. ما یک نگرانی عمده داریم و آن هم این که این مصوبه با کاهش درآمد جدی اپراتورها، از آذر 96 تا کنون، امکان سرمایه گذاری های جدید را از بین برده است و تبعات منفی این کار به زودی آشکار خواهد شود.

وی اختلالات اینترنت را تنها ناشی از مصوبه یاد شده نداشت و افزود: آنچه مزید بر علت شده، بحث فیلترینگ تلگرام است که طی چند هفته گذشته اختلالات بسیار جدی در شبکه اینترنت کشور ایجاد کرده است؛ اختلالاتی که به کلی از اختیار ما خارج است.

 در حقیقت ما در کیفیت پهنای باند اینترنت که به دستمان می رسد دخل و تصرفی نداریم و پس از آن که محدودیت های حاکمیتی بر آن اعمال می شود، به دستمان می رسد. شواهد ما می گوید پهنای باندی که به دست ما می رسد دارای ماجراهایی است که هفته های قبل این مشکلات را نداشت.

این واقعیت هم انکارناپذیر است که با محدودیت های جدید، کاربران به شکل گسترده ای از فیلترشکن های مختلف استفاده می کنند. این موضوع خود باعث کندی دسترسی به اینترنت یا رویارویی با مشکلاتی در شبکه سرویس دهنده VPN می شود که باز از اختیار اپراتوری مثل ما خارج است.

نخجوانی در پایان گفت: ما صلاحیت نداریم درباره مصلحت اندیشی های حاکمیت برای اداره کشور اظهار نظر کنیم، اما دست کم انتظار داریم از صحبت درباره نقش اپراتورها به عنوان عوامل اختلالات اخیر، خودداری شود.

 

نظر شما