شناسهٔ خبر: 25755625 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

امید فولادی‌راد:

قضاوت در بازی حساس نیمه‌نهایی کمتر از قضاوت در فینال نیست

مرحله نیمه‌نهایی دوازدهمین دوره رقابت‌های والیبال قهرمانی نوجوانان دختر زیر 17 آسیا درحالی از امروز به میزبانی شهر ناخون‌پاتوم تایلند آغاز شده که با تصمیم کمیته داوران مسابقات، قضاوت یکی از مهم‌ترین دیدارهای این مرحله به یک داور ایرانی سپرده شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، امید فولادی داور بین‌المللی ایران عصر امروز از ساعت 19 به وقت محلی بازی حساس چین و کره را سوت خواهد زد. فولادی که اولین قضاوتش در رقابت‌های بانوان را تجربه می‌کند درباره نحوه دعوتش به رقابت‌های والیبال قهرمانی نوجوانان دختر آسیا گفت: روال کار این است که فدراسیون والیبال کشورها اسامی 3 داور را برای قضاوت در تورنمنت‌های بین‌المللی به کنفدراسیون والیبال آسیا اعلام می‌کند. کنفدراسیون والیبال آسیا هم بر حسب رزومه داوران معرفی  شده، یک نفر را انتخاب می‌کند.

او با اشاره به انجام 2 آزمون از داوران حاضر در رقابت‌های قهرمانی آسیا افزود: در جریان برگزاری رقابت‌های قهرمانی آسیا 2 آزمون برای سنجش میزان آمادگی داوران انجام شد. روز اول مسابقات از داوران حاضر در مسابقات(البته به جز داوران کاندید شده از سوی AVC و FIVB) آزمون عملی گرفته شد. در روز دوم هم آزمون تئوری انجام شد. البته هنوز نتایج این آزمون اعلام نشده اما فکر می‌کنم نمره خوبی کسب کنم. بعد از ارزیابی دانش فنی داوران از طریق آزمون، داوران هر مسابقه ارنج می‌شوند.

داور بین‌المللی ایران که تا امروز 5 بازی از رقابت‌های قهرمانی آسیا را داوری کرده گفت: «تا امروز 5 بازی را قضاوت کردم که در 2 بازی داور اول و در 3 بازی داور دوم بودم. چین و ژاپن که مهم‌ترین بازی دور مقدماتی بود به عنوان داور دوم قضاوت کردم. در روز دوم بازی تایلند و چین تایپه که مهم‌ترین بازی سید 2 محسوب می‌شد، به عنوان داور دوم حضور داشتم. در روز سوم به عنوان داور اول بازی استرالیا و هند را سوت زدم. در روز چهارم هم به عنوان داور دوم بازی چین و قزاقستان را قضاوت کردم. در روز پنجم مسابقات داور اول بازی نیوزیلند مالزی را داوری کردم.

او با اشاره به قضاوتش در مهم‌ترین بازی مرحله نیمه نهایی افزود: امروز حساس‌ترین بازی مرحله نیمه‌نهایی یعنی بازی چین و کره را سوت خواهم زد.این که کمیته داوران اعتماد کرده و قضاوت مهم‌ترین بازی مرحله نیمه‌نهایی را به یک داور ایرانی می‌سپارد، چیزی کم‌تر از قضاوت در فینال رقابت‌ها نیست.

فولادی اما سطح داوری این دوره از مسابقات را هم عالی دانست: تاکنون سطح قضاوت‌ها بسیار عالی بوده. با توجه به حضور آقایان سونگ ساک رئیس تایلندی کمیته داوران آسیا و شیمو یاما ناظر ژاپنی کمیته داوران آسیا در جریان مسابقات، این رقابت‌ها با دقت بسیار بالا آنالیز می‌شود. به طوری که طی سه روز اول مسابقات تمام بازی‌ها از سومی کمیته داوران به صورت اختصاصی ضبط شده بود و بعد از بررسی فیلم‌ها با داوران هشدار دادند که طی 3 روز گذشته دچار چه اشتباهات داوری شده‌اند.

او در پاسخ به این‌که قضاوت داوران ایرانی در رقابت‌های مختلف آسیایی و جهانی تا چه اندازه در رشد دانش فنی داوران ایرانی موثر خواهد بود هم گفت: اولین سالی است که فدراسیون والیبال و کمیته داوران ایران این اجازه را به داوران خانم و آقای ایرانی داده که هم در رقابت‌‌های بانوان و هم در رقابت‌های آقایان سوت بزنند. به شخصه اولین قضاوتم در رقابت‌های نوجوانان دختر آسیا تجربه بسیار خوبی بود و باعث شد با جو مسابقات بانوان آشنا شوم. فکر می‌کنم این نوید خوبی برای رشد سطح داوری‌ها و حرکت رو به جلوی کمیته داوران در ایران باشد.

فولادی درباره شروع لیگ ملت‌های والیبال با سوت فرهاد شاهمیری داور بین‌المللی ایران هم گفت: آقای شاهمیری از دوستان خانوادگی من است. من همواره از عملکرد او به عنوان یک داور تراز اول بین‌المللی الگوبرداری می‌کنم. همیشه رقابت‌هایی که با قضاوت آقای شاهمیری برگزار می‌شود را پیگیری می‌کنم. دیروز هم شاهد قضاوت بسیار خوب ایشان در بازی آرژانتین و آمریکا در جریان رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال بود. برای ایشان آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم او با جایگاهی که در سطح اول دنیا کسب کرده بتواند برای رشد و پیشرفت داوران ایرانی استفاده کند.

پیشرفت دانش فنی داوران ایران و حضور پررنگ‌تر آن‌ها در رقابت‌های بین‌المللی آسیایی و جهانی درحالی دغدغه اصلی شاهمیری است که فولادی در واکنش به آن گفت: نگرانی آقای شاهمیری بسیار به جاست. تمام دغدغه ایشان پیشرفت داوران است. او همواره به فکر داوران ایرانی و بخصوص داوران جوان است. البته با دیدگاه جدید رئیس کمیته داوران فیروزی و دبیر آقای شاهمیری برای قضاوت داوران ایرانی در تمام تورنمنت‌ها قطعا در آینده شاهد رشد و پیشرفت سطح دانش داوران ایرانی خواهیم بود.»

نظر شما