شناسهٔ خبر: 25755441 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رسانه‌های صهیونیستی در یک نگاه|«شب‌ و روز دعا می‌کنیم که جنگی رخ ندهد»؛ «شکست سنگینی متحمل خواهیم شد»

R36355/P36355/S8,90,95/CT7

رسانه‌های رژیم صهیونیستی هفته گذشته نیز بخشی از مطالب منتشرشده خود را به ایران و مسائل مرتبط با ایران اختصاص دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در زیر نگاهی گذرا به مهمترین مطالب رصدشده در رسانه‌های رژیم صهیونیستی طی هفته گذشته می‌پردازیم.

روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارانوت نگاه ویژه‌ای به مسئله ایران در صفحات خود داشت، این روزنامه در یکی از آخرین گزارش‌های خود به نقل از گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای اذعان می‌کند که ایران همچنان به تعهدات خود در زمینه توافق برجام پایبند است، اما خبر می‌دهد که می‌‌توان امتیازات بیشتری از ایران گرفت.

در این حال شروط اعلام‌شده توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در مورد ادامه برجام را هم منتشر کرده است و تأکید می‌کند رهبر ایران از اروپا می‌خواهد وارد طرح آمریکا نشوند.

همچنین پاسخ جمهوری اسلامی ایران و سوریه به خیالبافی‌های آمریکایی صهیونیستی نیز در این روزنامه انعکاس داشته و تیتر "سوریه .. حضور ایران در خاک ما مسئله‌ای قابل مذاکره نیست" و "ایران .. برای توسعه توان نظامی خود احتیاج به اجازه از هیچ طرفی نداریم" هم جزو تیترهای به‌کاررفته در این روزنامه پرتیراژ فلسطین اشغالی است.

یسرائیل هیوم دیگر روزنامه پرتیراژ رژیم صهیونیستی از همراهی عربستان سعودی با طرح‌های آمریکا در تحریم ایران خبر داد و نوشت ریاض، آلمان را تهدید کرده است در صورت ادامه بی‌اعتنایی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران، شرکت‌های این کشور را از فعالیت در این کشور منع خواهد کرد.

هاآرتص هم با اشاره به دور جدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی و مواضع رهبران کاخ سفید درباره تهران، از دور جدید روابط بین صهیونیسم دینی و مسیحی‌های انجیلی نوشت، به‌اعتقاد تام پریسکیو نویسنده این مقاله در گام به گام اقدامات دولت آمریکا این امر قابل مشاهده و لمس است.

در مقابل معاریو مدعی شد ایران از اتحادیه اروپا به‌دلیل خروج آمریکا از برجام انتظار امتیازات مالی دارد.

پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه تلویزیونی عبری‌زبان کان هم با انتشار تصویری از سه وزیر اروپایی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه کشورمان نوشت: ایران به‌دنبال دریافت غرامت اقتصادی از اروپا تا پایان ماه جاری است.

روزنامه معاریو در گزارش دیگری که این هفته منتشر کرد به‌نقل از فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران نوشت: ایران هرگز در مقابل فشارهای خارجی؛ تقویت (توان) نظامی خود را محدود نکرده و اعلام می‌کنیم بحمدالله آمادگی ما از هر زمان دیگری بیشتر است و برای توسعه توان دفاعی خود منتظر اجازه از هیچ طرفی نیستیم.

ضعفهای رژیم صهیونیستی‌‍

شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی به وضعیت شمال فلسطین اشغالی در سایه جنگ پرداخته و از طرح پنج‌ساله آویگدور لیبرمن وزیر جنگ این رژیم برای استحکام بخشیدن به بناهای این منطقه گفت تا به‌نوعی از میزان وحشت مهاجران صهیونیست ساکن این مناطق بکاهد.

در این حال مجله ماکوریشیون در مقاله‌ای در این رابطه اعتراف کرد با وجود تمام جنجال به‌وجودآمده در رابطه با مقاوم‌سازی پناهگاه‌های این منطقه مسئولین شهرک‌های صهیونیست‌نشین تأکید می‌کنند حتی یک شیکل هم به آنها نرسیده و این رژیم آنها را در مقابل خطرات احتمالی تنها گذاشته است.

به‌نوشته این مجله اینترنتی عبری‌زبان با وجود انتشار اخبار مربوط به آغاز پروژه مقاوم‌سازی کانون‌های مسکونی در شمال فلسطین اشغالی به‌ارزش 5 میلیارد شیکل اما آنها تنها می‌توانند به‌شکل محتاطانه‌ای درباره این خبر ابراز خوشبینی کنند.

در این رسانه صهیونیستی آمده است: 12 سال بعد از جنگ دوم لبنان ما شاهد یک شکست بزرگ در بعد آمادگی عمومی برای مقابله با جنگ هستیم، این در حالی است که دولت سرگرم مانور تبلیغاتی پنج میلیارد شیکلی است و تلاش می‌کند شکاف بزرگ موجود در آماده‌سازی را به‌نحوی با این مانور از گردن خود بردارد.

یائر کارواس نویسنده این تحقیق در بخش دیگر از آن آورده است دو هفته قبل در اوج درگیری موشکی در جولان، دستیاران لیبرمن در وزارت (جنگ) طرحی را برای مقاوم‌سازی شهرک‌های شمالی از جمله شهرک کریات شامونه اعلام کردند که دو بار دیگر هم در قبل اعلام شده و برای آن بودجه هم اختصاص یافت، بیم آن می‌رود که این بار هم تنها صدای تشویق و تحسین این طرح به شمال برسد.

نویسنده در پایان با اقتباسی نتیجه‌گیری می‌کند: اگر نتوانیم جبهه داخلی خود را تقویم کنیم هرگز قادر به پیروزی در جنگ بعدی نخواهیم شد اما ظاهراً درک این نیاز استراتژیک در جنگ بعدی پایین آمده است.

این پایگاه صهیونیستی همچنین در تحلیل دیگری به‌قلم عامیر پرتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در دوره جنگ 33روزه این پرسش را مطرح کرد که؛ آیا جبهه داخلی (رژیم صهیونیستی) آمادگی ورود به جنگ همه‌جانبه را دارد؟

پرتس در پاسخ به این پرسش نوشت: طی دو هفته اخیر جامعه ما شاهد مناقشات سختی در این رابطه بود تا این حد که فرمانده جبهه داخلی اعلام کرد 2.5 میلیون نفر در حال حاضر از هیچ حفاظتی برخوردار نیستند و این امر در مورد 150 هزار منزل مسکونی که تا فاصله 100کیلومتری با مرز شمالی قرار دارند صدق می‌کند.

روزنامه کولهازمان یکی از روزنامه‌های متعلق به حریدیم (یهودیان ارتودوکس افراطی) هم در گزارشی که از حاصل نشست اعضای کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) با فرماندهان نظامی و مسئولین جبهه داخلی رژیم صهیونیستی است خبر داد در صورت وقوع جنگ صدها هزار نفر از صهیونیست‌ها آن هم در نقاط مرزی فلسطین اشغالی بدون پناهگاه خواهند بود.

 

عامیر پرتس هم در این نشست تأکید کرد: پرسش بزرگ موجود آن است که؛ آیا اسرائیل قادر به حمایت از شهروندان خویش است یا خیر؟ آیا آن سربازی که قرار است ما او را به جنگ بفرستیم از حفظ سلامت خانواده خود می‌تواند اطمینان حاصل کند؟

 

حاییم یالین دیگر عضو کنست هم با اشاره به غیرممکن بودن مقاوم‌سازی و احداث فوری پناهگاه در شمال گفت: بیایید از خیالپردازی دست بکشیم و واقع‌بین باشیم، آیا واقعاً ما قادر به این مقاوم‌سازی هستیم، هر کسی که تصور کند با یک میلیارد شیکل خواهیم توانست فوراً این کار را محقق کنیم سخت در اشتباه است، وقتی در غزه در سال 2008 تصمیم به مقاوم‌سازی گرفته شد این کار با هزینه‌ای بالغ بر 1.6 میلیارد شیکل آن هم صرفاً در شعاع 7کیلومتری غزه صورت گرفت و کار تا سال 2014 به‌طول انجامید.

وی افزود: شمال (فلسطین اشغالی) حداقل نیازمند 4 میلیارد است، اما اگر بخواهیم 150 میلیون شیکل آن‌گونه که وزارت دارایی می‌خواهد اختصاص دهیم در واقع به ساکنان آن منطقه اهانت کرده‌ایم، زیرا برای دو کیلومتر اول هم کافی نیست، غیرممکن است که ما یک روز از خواب بیدار شویم و تمام ساکنان آن مناطق را کشته ببینیم.

یکی دیگر از اعضای کنست هم با انتقاد شدید از عملکرد کابینه نتانیاهو تأکید کرد: 12 سال از جنگ دوم لبنان (33روزه) می‌گذرد طبیعی است نباید تصور کنیم که این نقص و ضعف به‌یک‌باره و خلق‌الساعه همین امروز بر سر ما فرود آمده است، من نوامبر گذشته از وزیر دفاع (جنگ) در این رابطه پرسیدم و او اعتراف کرد دست‌کم 30 درصد از منازل مقاوم‌سازی نشده‌اند‌، خبری از آماده‌سازی در این منطقه نیست، وقتی ما قادر به تأمین 100 میلیون برای هشدار سریع ساکنان نیستیم، آنها چگونه می‌توانند از خطر مطلع شده و خود را به مناطق امن برسانند؟

ایال بن راوین یکی دیگر از اعضای کنیست هم هشدار داد: شرایط در شمال همان جرقه‌ای است که می‌تواند آتش بزرگی را به‌وجود آورد درست است که ارتش خود را به‌خوبی برای جنگ آماده می‌کند اما وقتی مسئله به حمایت از جبهه داخلی مربوط می‌شود ما شکست سنگینی را متحمل خواهیم شد.

انتهای پیام/*

نظر شما