شناسهٔ خبر: 25755356 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

آیا سوژه‌های «ماه عسل» تکراری است؟

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز، «حسین سلطان محمدی» منتقد تلویزیون و سینما گفت: آن برنامه در روزهای عادی و زمان شبانگاهی شبکه نسیم پخش می‌شد و ماه عسل در ماه رمضان و بهترین زمان باکس شبکه سه سیما پخش می‌شود و همین به ما ثابت می‌کند که شهرت ماه عسل سنگین است تا جایی که حتی اگر سوژه دومی را بردارد هم مخاطبان آن را نگاه می‌کنند.

وی ادامه داد: گستره مخاطب شبکه سه از نسیم بیشتر است و اگر نسیم در برخی آیتم‌ها پرتماشاگرتر از برخی شبکه‌ها است اما شهرت ماه عسل شهرتی دائم است. دقیقا مثل این می‌ماند که شبکه ورزش انواع و اقسام برنامه‌های ورزشی را پخش می‌کند اما هنوز هم برنامه نود درصد بالایی از مخاطبان را دارد.

این منتقد در ادامه افزود: در اینجا باید پرداخت جدید به سوژه را ببینیم. این موضوع را می‌توان به سریال‌ها و فیلم‌ها هم تسری داد که بسیاری از آنها سوژه یکی با پرداخت متفاوتی دارند. البته باید در بازخوردها دید که مردم چقدر با نحوه پردازش این برنامه همراه بودند و یا اینکه این سوژه را در برنامه «هزار دستان» شناسایی کرده بودند یا نه.

وی در ادامه بیان داشت: اشکالی ندارد که یک سوژه در دو برنامه پرداخته شود و این از اهمیت بالای آن سوژه است که در اینجا مادران متفاوت را به تصویر کشیده که به این بهانه سوژه مادر را طرح کند و خیلی نباید سخت گیرانه به آن نگاه کرد.

سلطان محمدی با اشاره به تشابه سوژه در سایر برنامه‌های تلویزیونی نیز گفت: اینجا هم مثل سایر برنامه‌های تلویزیون است که یک مهمان به فاصله یک یا دو ساعت مهمان برنامه‌های دیگر هم می‌شود. به عبارتی می‌گوییم برخی اوقات مهمانی که وارد ساختمان صدا و سیما می‌شود به همه برنامه‌ها سر می‌زند به خصوص کارشناسان سیاسی خبرها و فقط یکی دو سوالشان در دو واژه فرق دارد و نقطه هدف پاسخ‌ها مشخص است.

وی با بیان اینکه ماه عسل با سوژه‌هایش شاهانه برخورد می‌کند، گفت: ماه عسل در این چند ساله ثابت کرده که با سوژه‌هایش شاهانه برخورد می‌کند. از پشت پرده و قدم زنان و با دوربین دو و سه و ... مهمان را وارد استودیو می‌کند اما برنامه‌هایی که از نسیم پخش می‌شوند، به غیر از دورهمی و خندوانه برنامه‌هایی کم امکانات هستند و کارمندی و ظرافت هزینه‌ای برخورد می‌شود و اگر سرمایه‌گذاری هم پشت سرش باشد خیلی پر هیاهو نبوده است.

سلطان محمدی در ادامه صحبت‌هایش اشاره‌ای به سری جدید خندوانه و عکس‌العمل‌های مخاطبان داشت و افزود: در شب گذشته برخورد عروسک جناب خان با فوتبالیست‌های خانم در این برنامه واکنش‌های بسیاری را در فضای مجازی در برداشت و به دلیل بزرگی حضور بانوان فوتسالیست‌ هیچ کس به جزئیات متلک انداختن عروسک خرده نگرفت و رامبد جوان هم طوری برخورد کرد که انگار نه انگار جامعه ما با حضور خانم‌ها در ورزش موافق نیست. خندوانه این قدرت را دارد که اسپانسرش را به رخ بکشد اما در باقی برنامه‌های نسیم کمتر می‌شنویم که پتانسیل پر قدرتی داشته باشد و بخواهد اینطور ادامه دهد.

این منتقد درباره شراکت مخاطبان در ماه عسل نیز گفت: ماه عسل هر ساله با گردن گلفتی خود می‌آید و امسال هم از مخاطبان خواسته تا قهرمان‌هایشان را به برنامه معرفی کنند و با این روش برنامه را عمومی‌تر کرده تا از سوژه یابی‌های خودش دفاع کرده و یارگیری کند. مشخص است که با چنین پتانسیل و قدرتی به سختی می‌شود جنگید چراکه این طراحی شاهانه است.

وی در با اشاره به دکور طراحی شده در ماه عسل امسال بیان داشت: پرده بزرگ در کنار استودیوی وسیع و باشکوه در کنار سایر استودیوهای کوچک باقی برنامه‌های تلویزیونی تفاوت بسیاری را رقم می‌زند. استودیویی با فضای شبانگاهی عکس‌های ماهواره‌ای و دکوری متحرک و ... کاری سخت است که مدیون تیمی حرفه‌ای این برنامه است.

سلطان محمدی نتیچه گیری خود را از به کار گیری مهمان‌های تکراری در برنامه‌هایی اینچنینی مثبت دانست و افزود: ماه عسل چنان قدرتی دارد که می‌تواند به سوژه تکراری بازی جدید دهد و با چنین برنامه‌ای سخت می‌شود جنگید. باید دید که سازنده کدام قدرت است و قدرت احسان علیخانی ساده نیست و ماحصل سالها تجربه است و برای همین می‌داند که سوژه دستمالی شده را چطور مدیریت کند.

وی در ادامه بیان داشت: علیخانی چنان بزرگی به سوژه می‌دهد که فقط افرادی که در رسانه کار می‌کنند تکراری بودن مهمان را یادشان هست و افراد عادی خیلی یادشان نیست. از طرفی هم مخاطبی که پای ماه عسل می‌نشیند، لزوما پای برنامه‌های شبکه نسیم نبوده که این سوژه تکراری را دیده باشد. هر چند باز هم می‌گویم در آن برنامه، به صورت عادی گفت‌وگویی بین یکی از این مادران با مجری برقرار شده و نوع پرداخت با ماه عسل متفاوت بوده است.

منبع:فارس

نظر شما