شناسهٔ خبر: 25752811 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

عمیدی‌ در میزگرد «برجام اروپایی و لزوم توجه به شروط رهبری»:

امیدبستن به حل‌ مشکلات با اروپا غلط است/ برای رفع مشکلات باید نگاه از غرب برداشته شود

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: اینکه فکر کنیم با اروپا می‌توان به برجام ادامه داد و مشکلات اقتصادی را حل کرد، مطمئنا خیالبافی‌‌ای بیش نیست و این امیدبستن غلط است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، نوید عمیدی‌مظاهری مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) در میزگرد «برجام اروپایی و لزوم توجه به شروط رهبری» که در خبرگزاری فارس برگزار شد، گفت: تقریبا از 5 سال گذشته یک جریانی در کشور شکل گرفت که تمام نگاه و هم و غم خودش را تعامل با غرب می‌دانست و اعتقاد داشت برای حل مشکلات کشور باید با آمریکا تعامل داشت و به قول خودشان «دم کدخدا» را دید. 

وی گفت: اگرچه کشور در سال‌های مختلف نتیجه تعامل با غرب و آمریکا را دیده بود ولی با توجه به مشکلاتی که در کشور وجود داشت و مسائلی که پیش آمد و اظهاراتی که برخی از مسئولان داشتند تصمیم گرفته شد که برای رفع تحریم‌ها و رفع مشکلات اقتصادی مذاکرات انجام شود. 

عمیدی‌مظاهری در ادامه خاطرنشان کرد: علت اصلی مذاکره رفع تحریم‌ها و حل مشکلات اقتصادی کشور بود و راه حل این موضوع فقط در مذاکره با آمریکا دیده می‌شد و یک عده معتقد بودن که اگر دم آمریکا را ببینیم اروپا هم به حرف کدخدا یا همان آمریکا گوش خواهد داد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: متاسفانه در دولت یازدهم تمام مسائل کشور تحت تاثیر برجام قرار گرفت و همه مسائل به برجام گره خورد. دولت هم به عنوان کارگزار اصلی برجام را پیگیری می‌کرد ولی یک عده هم وجود داشتند که به عنوان جاده صافکن برجام فعالیت می‌کردند. 

وی گفت: بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران اخیرا نامه‌ای را به تعدادی از افرادی که باعث شدند برجام به مردم و کشور تحمیل شود، زدند و از آنها خواستند تا از مردم عذرخواهی کنند.

این فعال دانشجویی ادامه داد: در شکل‌گیری برجام غیر از دولت و مذاکره‌کنندگان افراد دیگری هم نقش داشتند از برخی از نمایندگان مجلس گرفته تا رسانه ملی و برخی از مسئولان دیگر که زمینه‌سازی کردند تا مردم به برجام امیدوار شوند. 

عمیدی‌مظاهری در ادامه از برخی از نمایندگان مجلس هم گلایه کرد و گفت: ما از نمایندگان مجلس بیش از این انتظار داشتیم ولی متاسفانه نمایندگان مجلس ما آنچنان که باید عمل نکردند. 

وی ادامه داد: امروز هم می‌بینیم که قراردادهایی از جنس IPC ،FATF و پالرمو دائما مطرح می‌شود و دولت هم این قراردادها را محرمانه نگاه می‌دارد. متاسفانه نمایندگان مجلس هم آنچنان که لازم است در این رابطه برخورد ندارند. 

این فعال دانشجویان گفت: نامه‌‌ای که بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران درباره برجام نوشتند ادامه خواهد داشت، ما  در این نامه‌ها می‌خواهیم بگوییم که دولت مسئول اصلی برجام است و نمی‌تواند تقصیر را گردن دیگران بیندازد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) اضافه کرد: اینکه می‌گویئیم مسببان برجام باید از مردم عذرخواهی کنند برای این است که این تجربه تاریخی ماندگار شود برای اینکه مسببان برجام بفهمند که اشتباه کرده‌اند تا ملت هم بدانند مسیر اشتباهی پیموده شده است. 

وی افزود: کسانی که برجام را به ملت تحمیل کردند باید عذرخواهی کنند زیرا عذرخواهی آنان باعث می‌شود این مسیر اشتباه متوقف شود و آن تجربه تاریخی که گفته شد شکل بگیرد. 

عمیدی‌مظاهری یادآور شد: متاسفانه در شکل‌گیری برجام رسانه ملی هم نقش بسزایی داشت، ما از سال 92 خواستیم که مسائل شفاف بیان شود. متاسفانه در رسانه ملی به منتقدان برجام اجازه صحبت داده نشد یا اگر یک اقدامی هم صورت می‌گرفت فشار دولت باعث می‌شد که نیمه کاره رها شود. 

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: متاسفانه بعد از اینکه آمریکا از برجام خارج شد و بسیاری از مسئولان و مردم به این باور رسیدند که مسیر طی شده اشتباه بوده است، باز هم می‌بینیم که در صدا و سیما خیلی برخورد درستی با این جریان صورت نمی‌گیرد. 

عمیدی‌مظاهری اظهار داشت: آن افرادی که بعد از امضای برجام خوشحالی کردند و با تیترهای مختلف در رسانه‌ها پیروزی در برجام را به هم تبریک می‌گفتند، امروز کجا هستند؟ چرا از مردم عذرخواهی نمی‌کنند؟

وی اضافه کرد: رسانه ملی باید اجازه دهد منتقدان، اساتید دانشگاه و کارشناسان در مقابل مردم بنشینند و مسائل را بررسی کنند تا مردم هم متوجه اتفاقات رخ داده باشند. 

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) در قسمت دیگری از سخنانش گفت: اینکه فکر کنیم با اروپا می‌توان به برجام ادامه داد و مشکلات اقتصادی را حل کرد، مطمئنا خیالبافی‌‌ای بیش نیست و این امیدبستن غلط است.

عمیدی تصریح کرد: مسلما بعد از خروج آمریکا شرایط برجام بسیار سخت تر می‌شود، کسانی که می‌گفتند خدا را شکر که یک مزاحم از برجام خارج شده یادشان بیاید که خودشان برای همین مزاحم وارد مذاکره شدند. 

وی گفت: برجام یک پازلی بود که به دنبال آن قراردادهایی مانند FATF، پالرمو، IPC می‌آید و ما مجبور می‌شویم آنها را قبول کنیم. متأسفانه نمایندگان مجلس هم گویا به این مسائل واقف نیستند.

مظاهری ادامه داد: در ماجرای توتال هم همین جنبش دانشجویی بود که هشدار داد و برنامه‌های مختلفی را برگزار کرد تا بگوید اشتباه است، با این حال امروز می‌بینیم توتال می‌گوید ما خسارتی نداریم که پرداخت کنیم، حال خسارت‌هایی که به ما خورده است را چه کسی جواب دهد؟

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: راه رفع مشکلات و برون‌رفت از این وضعیت این است که نگاه از غرب برداشته شود. اگر بحث تعامل با جهان است، چرا به شرق نگاه نمی‌کنند، شرق ظرفیت‌های عظیمی دارد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های شرق گفت: یکی از مسائلی که در تعامل با غرب وجود دارد این است که ما می‌توانیم با پول‌هایی غیر از دلار با آنها معامله کنیم که این باعث می‌شود سلطه دلار کم شود.

عمیدی‌مظاهری در ادامه افزود: بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق بیش از 15 نامه به اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای نوشت ولی آنها حتی یک‌بار هم نیامدند و به سوالات دانشجویان پاسخ دهند و متاسفانه نه تنها به درخواست‌های ما بلکه به درخواست دوستان دیگر در دانشگاه‌های مختلف هم پاسخی نداند.

وی به برگزاری تجمعات و برنامه‌های مختلف درباره برجام توسط جنبش دانشجویی اشاره کرد و ادامه داد: ما همچنان به این برنامه ها ادامه خواهیم داد و ابتدای کار ما هم در این دوره نامه‌ای بود که بسیج دانشجویی دانشگاه‌های بزرگ تهران به مسئولان کشور زد و همچنین تجمعی که توسط دانشجویان در مقابل لانه جاسوسی برگزار شد.

این فعال دانشجویی گفت: ما از صدا و سیما، ستاد برگزاری نماز جمعه تقاضا داریم به جنبش دانشجویی هم تریبون دهد تا بتواند در رابطه با مسائل مهم کشور علی الخصوص برجام روشنگری کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما