شناسهٔ خبر: 25752709 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینماپرس | لینک خبر

تهیه‌کننده سینما:

برای دفاع از حق کپی رایت قانون به‌روزی نداریم

سینماپرس: محمدرضا شرف‌الدین با بیان اینکه کپی رایت، حق الناس است، اظهار داشت: قوانین کپی رایت ضعیف و یا کهنه است؛ متاسفانه جمعیت‌های صنفی سینما در دفاع از بحث کپی رایت ضعیف عمل کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سینماپرس، محمدرضا شرف‌الدین تهیه کننده سینما در گفت‌وگو با یک خبرگزاری با بیان اینکه کپی رایت، حق الناس است، اظهار داشت: کسانی که به حق کپی رایت توجه نکنند مدیون هستند؛ چرا که این مسئله برای ما یک آموزه دینی است. هر کسی یک اثر را ارائه کند تمام حقوق مرتبط با آن متعلق به اوست و تابع حقوق مالکیت می‌شود. از نظر شرع مقدس، دین و اسلام حق مالکیت برای هر فردی و یا هر اجتماعی محفوظ است که باید این موضوع رعایت شود.

وی در پاسخ به این سوال که عدم احترام به حقوق کپی رایت در ایران به فرهنگ تبدیل شده است یا خیر، گفت: دو مسئله دراین باره وجود دارد. اول اینکه درباره حق مالکیت توجه به احکام شرعی نمی‌شود و دوم اینکه قانون و ضابطین قانون به این مسئله توجه کمتری دارد.

این تهیه کننده با تاکید بر لزوم مطالبه‌گری صاحبان آثار در برابر عدم رعایت حق کپی رایت افزود: حق تالیف و کپی‌رایت تنها در صورت مطالبه‌گری صاحبان آثار احیا می‌شود. اگر کسی در قبال اثر هنری خود مطالبه‌ای نداشته باشد طبیعی است که این آثار مورد تعرض قرار خواهند گرفت. البته مردم نیز باید به مسئله کپی رایت توجه کنند.

شرف‌الدین ادامه داد: قوانین کپی رایت ضعیف و یا کهنه است؛ ما برای دفاع از حق کپی رایت قانون به‌روزی نداریم. گاهاً دیده شده است که برای دفاع از یک اثر، جریمه‌های اندکی اعمال می‌شود که در حال حاضر جوابگو نیست.

وی ضعف جمعیت‌های صنفی سینما در دفاع از حقوق آثار را دلیل دیگر عدم رعایت حق کپی رایت دانست و بیان کرد: متاسفانه جمعیت‌های صنفی سینما در دفاع از بحث کپی رایت ضعیف عمل کرده‌اند. اتحادیه‌ها و صنف‌ها در ایران ضعیف هستند در حالی که فلسفه پدید آمدن این صنف‌ها دفاع از حقوق اعضا است. یکی از وظایف این انجمن‌ها رصد کردن و مواظبت از رعایت حقوق آثار است.

این تهیه کننده خاطرنشان کرد: حق کپی رایت در کشورهای پیشرفته فوق العاده دقیق و موثر است. به طوری که بعضی اوقات دولت‌ها از حق کپی رایت دفاع می‌کند. حتی ایران بارها به دلیل عدم رعایت حق کپی رایت جریمه‌های سنگینی را در دادگاه‌های بین‌المللی پرداخته است.

نظر شما