شناسهٔ خبر: 25748709 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

مقصران نهایی حادثه پلاسکو مشخص شدند

صاحب‌خبر -

سرپرست دادسرای جنایی تهران از شناسایی ۱۴نهاد و همچنین اشخاصی خبر داد که به‌عنوان مقصران نهایی حادثه پلاسکو معرفی شده‌اند.

به گزارش همشهری، محمد شهریاری با اشاره به گزارش نهایی علت حادثه پلاسکو گفت: این گزارش در 3هزار صفحه توسط کارشناسان دادگستری ارائه شده و ‌با توجه به اینکه زیرنظر مرجع قضایی و با دستور قضایی بوده، ‌مبنای رسیدگی قضایی و حقوقی قرار می‌گیرد؛ بنابراین سایر گزارش‌های تهیه شده توسط نهادهای دیگر فاقد ارزش‌های قضایی هستند. ضمن اینکه ساختار این گزارش با گزارشاتی که پیش از این به رئیس‌جمهور و مجلس ارائه شده بود کاملا متفاوت است، اعم از کارشناسان، تعداد نفرات، ‌تعداد کارگروه‌ها و موارد دیگر که سبب شده این گزارش کامل‌تر ارائه و زیرنظر قوه قضاییه، نهایی شود.

آتش‌سوزی عمدی نبود

حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو صبح پنجشنبه ۳۰ دی 95رخ داد. به گفته شهریاری، بیش از 200نفر دراین حادثه مصدوم شدند که درنهایت اعلام شد 16آتش‌نشان و 6شهروند جانشان را از دست داده‌اند. وی ادامه می‌دهد: آتش‌سوزی حدود ساعت 8صبح آغاز شد و خوشبختانه به‌دلیل اینکه مردم در این ساعت در ساختمان پلاسکو تردد نداشتند، ‌این موضوع در کاهش میزان تلفات جانی نقش مهمی داشت. اگرچه در ابتدای کار افراد زیادی به کلانتری مراجعه و اعلام فقدانی بستگانش را کردند اما پس از بررسی‌های تکمیلی مشخص شد که از مردم عادی 6نفر در ساختمان و زیرآوار جان باخته‌اند.

قاضی محمد شهریاری که دقایقی پس از حادثه با دستور دادستان تهران به‌عنوان قاضی پرونده برای بررسی ابعاد ماجرا در محل حاضر شده بود، ادامه داد: در روزهای نخست پس از حادثه مهم‌ترین شایعه‌ای که بررسی شد، عمدی بودن آتش‌سوزی بود. بررسی‌ها اما حکایت از این داشت که به هیچ عنوان این حادثه عمدی نبوده و به‌واسطه سهل انگاری رخ داده است. او می‌گوید: 9کارگروه که شامل 29 کارشناس بودند زیرنظر مستقیم بنده به‌عنوان سرپرست دادسرا و قاضی پرونده مأمور بررسی علل حادثه شدند.

این کارگروه‌ها شامل کارگروه امور آتش‌سوزی و آتش‌نشانی، ‌برق و الکترونیک و مخابرات، گاز و گازرسانی، مواد محترقه و منفجره(با توجه به اینکه شایعاتی در مورد انفجار و عمدی بودن حادثه مطرح شده بود)، بیمه، ‌راه و ساختمان، الکتروشیمی، پتروشیمی و فرآورده‌های شیمیایی، حوادث ناشی از کار و تاسیسات ساختمانی بودند. تمامی این کارشناسان از همان زمان حادثه در محل حاضر شدند و اقدامات فنی و نمونه‌برداری را آغاز کردند.

بررسی‌ها حکایت از این داشت که آتش‌سوزی از طبقه دهم و در یکی از مغازه‌های ساختمان پلاسکو شروع شده بود. به‌دلیل استفاده نادرست از هیتر، آتش‌سوزی آغاز شد و سپس به‌علت عدم‌کارایی سیستم‌های موجود ازجمله کپسول آتش‌نشانی و خاموش کننده‌ها، ‌آتش به سرعت به جاهای دیگر سرایت کرد و در نهایت باعث فروریختن ساختمان شد.

شهریاری گفت: با مشخص شدن این موضوع، ‌صاحب مغازه و 3کارگر شناسایی و بازداشت شدند که پس از انجام تحقیقات از این افراد، آنها با قرار وثیقه آزاد شدند. در نهایت با گذشت 28‌ماه از زمان حادثه، کارشناسان مقصران حادثه را معرفی کردند؛ 14نهاد و همچنین اشخاصی در این رابطه مقصر شناخته شده‌اند. همچنین به هلال احمر و شرکت گاز نیز به‌عنوان عوامل کمکی، تذکرات لازم به‌صورت کامل داده شد؛ هرچند که آنان در این موضوع مقصر نیستند.

وی ادامه داد: 14نهاد و اشخاصی که در این ماجرا مقصر بودند، شامل مغازه‌داران پلاسکو، ‌مالک ساختمان (بنیاد مستضعفان)، هیأت مدیره و مدیرعامل ساختمان، ‌اتاق اصناف و اتحادیه‌ها و مجامع امور صنفی، ‌وزارت راه و شهرسازی، ‌وزارت کار و رفاه اجتماعی، ‌وزارت کشور، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران کشور، ‌سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران، ‌سازمان شهرداری تهران، شورای شهر، سازمان آتش‌نشانی و متصرفین (مغازه‌ای که آتش‌سوزی در آن آغازشده) هستند.

سرپرست دادسرای جنایی تهران درخصوص وضعیت قربانیان حادثه پلاسکو گفت: مدتی قبل یکی از سازمان‌هایی که در این ماجرا مقصر شناخته شده، دیه 6شهروند عادی را که در این حادثه فوت شدند پیش از اعلام این گزارش پرداخت کرد. حال آنکه خانواده 16آتش‌نشانی که در این حادثه فوت شده‌اند، اعلام کرده‌اند تاکنون هیچ مبلغی به‌عنوان دیه دریافت نکرده‌اند، ضمن اینکه از مقصران حادثه شکایت دارند. وی افزود: پرونده هم‌اکنون در مرحله ابلاغ نظریه کارشناسی به مقصران، خانواده 6متوفای این حادثه و 16خانواده آتش‌نشان است.

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران ادامه می‌دهد: گزارش کارشناسی کاملا مبسوط و جامع و با رویکرد کاملا پیشگیرانه درخصوص حوادث مشابه‌احتمالی تدوین شده است. انتظار می‌رود با مکاتبه با نهادها و اشخاص و مستنداتی که ارائه‌شده، درصورت بروز چنین حوادثی آمادگی بیشتری در جهت جلوگیری از بروز خسارات جانی، مالی و گسترش خسارات انجام پذیرد.

نظر شما