شناسهٔ خبر: 25748502 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بهای نفت در پایان معاملات نیویورک کاهش یافت

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، بهای نفت خام سبک و شیرین ‏شاخص ‏نیویورک، ‏وست تگزاس ‏‏اینترمیدییت (دابلیو. تی. آی) ‏ ‏در پایان معاملات بازار نیویورک کاهش یافت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‏‏شیرین (وست تگزاس اینترمدییت‏) که بیشتر برای ‏‏قیمت گذاری نفتی که در ‏‏آمریکا ‏مصرف می‌شود به کار ‏برده می ‏شود در آغاز معاملات ‏بازار نفتی ‏نیویورک، نایمکس، ‏برای تحویل ‏در ماه ژوییه با دو دلار و ۸۳ سنت کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۶۷ دلار و ۸۸ سنت رسید.
در بازار لندن نیز بهای بهای نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال‏، سبد نفتی اروپا، در پایان معاملات روز گذشته با دو دلار و ۳۵ سنت کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۷۶ دلار و ۴۴ سنت رسید.
با توجه به افزایش چشمگیری قیمت نفت در بازار جهانی سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) و شرکایش شامل ۱۰ کشور غیر عضو در این سازمان نفتی از جمله روسیه، تصمیم گرفتند مقداری از سختگیری‌های خود در رعایت توافقنامه محدود سازی تولید و صادرات نفت خود بکاهند و همین امر باعث کاهش قیمت‌ها شد.
خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، در گفتگو با خبرگزاری‌های روسیه در حاشیه همایشی اقتصادی که در سن پترزبورگ برگزار شده بود گفت: «کشور‌های تولید کننده نفت ممکن است به زودی عرضه نفت را آزاد کنند.» این اظهار نظر وزیر انرژی عربستان سعودی تلویحا به معنای آن است که توافقنامه محدودسازی تولید و صادرات نفت اهمیت خود را از این به بعد از دست خواهد داد.
وزیر انرژی عربستان سعودی در بخش دیگر از سخنان خود افزود همانطور که ما گفته بودیم بازگشت نفت به بازار باید به تدریج انجام گیرد. وی خاطر نشان کرد این کار به احتمال زیاد در نیمه دوم امسال انجام خواهد گرفت.
الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه، نیز به نوبه خود در همین باره گفت: اگر ما بتوانیم به این باور مشترک برسیم که روند آزاد سازی عرضه نفت به بازار باید انجام گیرد این کار در سه ماهه سوم امسال روی خواهد داد.
جیمز ویلیامز از دابیلو تی آر جی در این باره می‌گوید: «روسیه بدون شک موافق تعدیل در مقررات عرضه نفت است و این حالت از خیلی وقت پیش وجود داشته است. اما برای نخستین بار است که عربستان سعودی این گونه به روشنی از ضرورت افزایش عرضه نفت به بازار سخن می‌گوید.
ویلیامز افزود ریاض خواستار آن است که قیمت نفت به هر بشکه ۷۰ دلار در هر بشکه برسد. این کشور خواستار آن نیست که قیمت نفت در بازار جهانی به هر بشکه ۹۰ دلار برسد، چون این گونه مصرف کنندگان از خرید نفت دلسرد می‌شود و میزان خرید از این کشور و دیگر کشور‌های تولید کننده نفت کاهش خواهد یافت.
با توجه به اینکه عرضه نفت به بازار جهانی به علت کاهش تولید نفت در ونزوئلا کاهش یافته است و احتمال دارد به علت اثرگذاری تحریم‌های اقتصادی که آمریکا بعد از خروج از توافقنامه هسته ‏ای ایران‏، علیه این کشور و شرکای تجاری خارجی اش‏ اعمال کرده است روند عرضه نفت به بازار از از این هم بیشتر کاهش یابد کارگزاران و سرمایه گذاران بازار نفتی اکنون به عربستان سعودی، بزرگترین تولید کننده نفت در سازمان کشور‌های صادر کننده نفت و بزرگترین صادر کننده نفت در سطح جهان، چشم دوخته اند.
کارشناسان «سوسیئته ‏ژنرال» (‏Société ‎Générale‏) ‏فرانسه در همین باره می‌گویند کاهش تولید و صادرات نفت اوپک ما را مجبور به این پیش بینی کرده است که ذخیره نفت خام جهان در نیمه دوم امسال کاهش خواهد یافت و روند کاهش‌ها در سه ماهه دوم امسال آغاز خواهد شد. این کارشناسان پیش بینی کرده اند که قیمت نفت در بازار جهانی در سه ماهه سوم امسال به ۸۰ دلار در هر بشکه نیز برسد.
آینده توافقنامه محدود سازی عرضه نفت به بازار جهانی قرار است در نشست آینده سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) و شرکایش شامل ۱۰ کشور غیر عضو در این سازمان نفتی از جمله روسیه، در آخر ماه ژوئن در وین بررسی شود.
سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) و شرکایش، در اواخر سال دو هزار و شانزده به منظور فراهم کردن زمینه افزایش قیمت نفت در بازار جهانی تصمیم گرفتند در چارچوب توافقنامه‌ای عرضه نفت را به بازار افزایش دهند. همین کشور‌ها در نشست‌های بعدی تصمیم گرفتند اجرای این توافقنامه را تا پایان سال دو هزار و هجده ادامه دهند.
وزیر انرژی عربستان سعودی افزود تا قبل از آنکه نشست رسمی اوپک برگزار شود با همتایان خود در اوپک و با وزیر انرژی روسیه احتمالا یک یا دوبار دیدار و با آن‌ها درباره چشم انداز بازار نفت رایزنی خواهد کرد. عربستان سعودی و روسیه به همراه آمریکا سه تولید کننده بزرگ نفت در جهان هستند.
انتشار گزارش شرکت بیکر هیوز آمریکا که علاوه ‏بر ارائه خدمات مشاوره‌ای در ‏زمینه انرژی، روز‌های ‏جمعه هر هفته شمار چاه‌های نفت فعال این کشور را نیز اعلام می ‏کند و از همین رو، از آن به ‏عنوان شاخصی پیشرو در خصوص میزان ‏تولید نفت در ماه‌های آینده در آمریکا نام برده می‌شود در کاهش بیشتر قیمت نفت در بازار جهانی تاثیر گذار بوده است. بر اساس این گزارش شمار چاه‌ها و سکو‌های استخراج نفت خام در آمریکا در هفته گذشته با ۱۵ واحد افزایش به ۸۵۹ واحد رسیده است.
افزایش چاه‌های استخراج نفت در آمریکا به معنای آن است که تولید نفت این کشور در آینده افزایش خواهد یافت. این در حالی است که انتشار گزارش‌های آژانس اطلاع رسانی انرژی آمریکا (EIA)، نهادی وابسته به وزارت انرژی آمریکا که کار جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات مربوط به بازار انرژی و انتشار آن‌ها را برعهده دارد‏‏، حاکی از افزایش تولید نفت این کشور در ماه‌های پیش رو است.

نظر شما