شناسهٔ خبر: 25748454 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

تدوین منشور توسعه فرهنگ قرآنی در خراسان‌جنوبی کلید خورد

گروه فعالیت‌های قرآنی- تدوین سند راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در راستای تحقق اهداف متعالی ترویج و التزام عملی به قرآن کریم در خراسان‌جنوبی کار خود را آغاز کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، مصوبه منشور توسعه فرهنگ قرآنی که نخستین سند جامع راهبری امور قرآنی کشور است است، در 10 ماده و دو تبصره در جلسه 22 اردیبهشت‌ماه 88 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.
از ویژگی های ممتاز این سند، تکلیف کردن ستاد به تهیه شناسنامه اقدامات ملی است؛ به طوری که مطابق بند سه جزء دال چهارچوب نهادی و الزامات اجرایی، کمیسیون موظف شده است حداکثر ظرف مدت ٩ ماه پس از تصویب سند، جزئیات اقدام های ملی را در قالب شناسنامه اقدام شامل تعیین دستگاه های مسئول و همکار، افق زمانی، اهداف کمی، شاخص¬های عملکردی، الزامات و سایر توضیحات مورد نیاز اقدام، با همکاری دستگاه های مربوط تدوین و به دستگاه های اجرایی ذیربط ابلاغ کند.
جلسه تدوین سند راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور موسسات و مدیران قرآنی خراسان‌جنوبی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد.

تدوین منشور توسعه فرهنگ قرآنی در خراسان‌جنوبی کلید خورد

دستیابی به جامعه‌ای متمسک به قرآن و عترت در گرو عزم مدیران
محمد جعفری، مسئول دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: دستیابی به جامعه‌ای متمسک به قرآن و عترت و برخوردار از ایمان و عمل صالح، تحقق اندیشه‌های معمار بزرگ انقلاب اسلامی و رهنمودهای مقام معظم رهبری در گسترش فرهنگ حیات بخش قرآن کریم و ارتقای ایران به کشوری توسعه یافته با هویتی اسلامی – انقلابی در گرو عزم ملی و اراده هماهنگ مدیران ارشد نظام برای توسعه فرهنگی است.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ قرآنی باید متاثر از قرآن و حاکم بر بینش‌ها، نگرش‌ها و رفتارهای فردی و اجتماعی بوده و در تمامی سطوح سیاست گذاری و برنامه ریزی نظام جمهوری اسلامی جاری باشد، افزود: به این منظور منشور توسعه فرهنگ قرآنی که مبین منویات نظام مقدس جمهوری اسلامی در مواجهه با تعالیم قرآن، در مقام علم، اعتقاد و عمل است در قالب منشور توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب رسیده است.
مسئول دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی ادامه داد: ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی، موسسات و گروه‌های فعال غیردولتی در راستای هم افزایی و ارتقاء فعالیت‌های قرآنی و تقویت ایمان و اعتقاد به قرآن و تمسک به آن از جمله اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی است.
جعفری بیان کرد: همچنین تعیین معرفت و تعمیم فهم و درک قرآن کریم و ارتقاء التزام عملی به قرآن در ابعاد فردی و اجتماعی و تحقق فرهنگ قرآنی در نظام مدیریت تصمیم گیری و برنامه ریزی کشور از دیگر اهداف مدنظر در این منشور است.
وی خاطرنشان کرد: توسعه معهارت‌های روانخوانی، صحیح خوانی و درک معنای آیات قرآن کریم در میان اقشار مختلف جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان و ترویج آیات و مفاهیم قرآن کریم در حوزه فرهنگ عمومی از دیگر اهداف این منشور است.
وی اظهار کرد: به منظور پیشبرد و اجرایی شدن اهداف، سیاست‌ها و راهبردهای منشور توسعه فرهنگی قرآنی در داخل کشور و تحقق عزم ملی برای توسعه تمسک و اعتصام به قرآن کریم در تمام عرصه‌ها، شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل می‌شود.
مسئول دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: فرایند طرح توسعه قرآنی برای تدوین سند تحقیقاتی انجام شده که اقدام بزرگی بود و تحقیقات باید خالی از تبلیغات باشد.

بررسی سرمایه انسانی و دانشی در منشور توسعه فرهنگ قرآنی

جعفری با بیان اینکه منشور توسعه قرآنی کشور در سال88 مصوب شد، افزود: این سند در خراسان‌جنوبی طی سال 92 مصوب شد و سرمایه انسانی و سرمایه مالی در این سند بررسی می‌شود.
وی با بیان اینکه فعالان، حفاظ و پژوهشگران قرآنی از سرمایه‌های انسانی و دانشی استان هستند که در این سند بررسی می‌شوند.
مسئول دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برتری این تحقیق این است که آمار موازی وجود نخواهد داشت، اظهار کرد: در این سند، سرمایه‌های استان از هر ارگان و نهادی بررسی می‌شود.
جعفری تصریح کرد: اهداف سند توسعه راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در استان تعریف و براساس آن اقدامات لازم انجام شد.
وی بیان کرد: تشکیل شورای راهبردی، تولید محتوای قرآن و عترت، راه اندازی پژوهشکده قرآن و عترت، ایجاد رشته‌های دکتری علوم قرآنی و تربیت کادر تخصصی از جمله برنامه‌های این سند است.
مسئول دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی گفت: رایزنی توسعه قرآنی در روستاها، تشکیل بانک اطلاعاتی از مراکز قرآنی، پژوهش‌های علمی در بحث قرآن و عترت و شناسایی اساتید صاحب نظر در این خصوص از دیگر برنامه‌های این سند است.
جعفری با اشاره به اینکه مشکلات، کمبودها و آسیب‌های اجتماعی با تدوین این سند تا سال 1404 برطرف خواهد شد، خاطرنشان کرد: در خراسان‌جنوبی سه کمیته در راستای تنظیم سند توسعه فرهنگ قرآنی تشکیل شد که عبارت از کمیته آموزش، کمیته تبلیغ و ترویج و کمیته پژوهش و آموزش عالی است.
وی یادآور شد: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی به عنوان دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان با همکاری دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی استان تلاش می‌کند تا برش استانی سند راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی را در خراسان‌جنوبی پیاده‌سازی کند.
خراسان‌جنوبی؛ دیار حافظان و فعالان قرآنی بسیاری است و حال، این فعالان عرصه قرآن و عترت در انتظار ره آوردهای این سند در استان خود برای ترویج هرچه بیشتر مفاهیم قرآن کریم، این کلام الهی هستند.

تدوین منشور توسعه فرهنگ قرآنی در خراسان‌جنوبی کلید خورد

تدوین منشور توسعه فرهنگ قرآنی در خراسان‌جنوبی کلید خورد

تدوین منشور توسعه فرهنگ قرآنی در خراسان‌جنوبی کلید خورد

انتهای پیام

 

 

نظر شما