شناسهٔ خبر: 25748339 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

وزیر علوم:

هیچ برنامه‌ای برای حذف مراکز علمی کاربردی وجود ندارد

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در خصوص آخرین تصمیم گیری‌های وزارت علوم برای ادغام دو دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی، بیان داشت: این موضوع هم‌اکنون درحال سازمان‌دهی و سامان‌دهی مصوباتی دراین خصوص که دستگاه‌های دولتی دارای واحد دانشگاه علمی کاربردی نباشند، بوده و این موضوع در شورای اداری نیز مطرح شده است.

غلامی ادامه داد: درصدد اجرای مصوبات آن هستیم  که در این راستا واحدهایی که منفک می‌شوند، باید به بخش خصوصی واگذار و اساسنامه جدید برای آنها نوشته شود و سپس باید به سمت هم‌افزایی یبن مراکز علمی  هم‌سو و هم‌برنامه و هدفمند حرکت کرد که در این جهت دانشگاه فنی‌‌حرفه‌ای و علمی‌ کاربردی باید میزان هم‌افزایی بین خود را افزایش دهند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در شرایط فعلی این دو دانشگاه به عنوان دو دانشگاه مستقل فعالیت می‌کنند؛ اما به لحاظ اهداف مشترکی که در مهارت آموزی دارند، دانشگاه عملی کاربردی بیشتر به نهادها و بخش خصوصی و سازمان‌های فعال در زمینه‌های اشتغال در سطح جامعه متکی است.

وی در ادامه تصریح کرد: تلاش ما این است که دو دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی را از نظر اهداف و امور اجرایی به یکدیگر نزدیک‌تر کنیم تا از امکانات و ظرفیت های یکدیگر استفاده کنند و اثرگذاری بیشتری داشته باشند.

در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای ادغام دو دانشگاه فنی و حرفه ای و علمی و کاربردی در سال جاری نداریم

وزیر علوم خاطرنشان کرد: اگر در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های خود به این نتیجه برسیم که از نظر کارشناسی به طور کامل یا بخش‌هایی از این دو دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی به یکدیگر بیشتر نزدیک هستند، برای ادغام آن اقدام خواهیم کرد؛ اما در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای ادغام دو دانشگاه در سال جاری نداریم.

وی در پاسخ به این سوال که مراکز علمی کاربردی حذف خواهند شد یا نه، تصریح کرد: هیچ برنامه‌ای در وزارت علوم برای حذف مراکز علمی کاربردی وجود ندارد؛ بلکه سازماندهی خوبی در این مراکز انجام می‌شود و برخی از مراکز علمی کاربردی که از ماموریت خود یعنی مهارت‌آموزی خارج شده و حتی اقدام به آموزش در سطح دکتری نیز کرده بودند، این ماموریت آنها اصلاح و سازماندهی اساسی صورت گرفته است.

غلامی ادامه داد: در دانشگاه علمی کاربردی باید به مباحث علمی، فنی و فناوری‌های جدید وارد شویم و این ماموریت را باید به کسانی که در صحنه عمل و در محیط‌های کار فعالیت می‌کنند، انتقال دهیم. در واقع هدف از تاسیس این دانشگاه این نیست که دانش‌آموزان را از دبیرستان جذب کرده و فقط بدون توجه به اشتغال آنها این افراد را مورد آموزش قرار دهد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر هدف وزارت علوم در خصوص مراکز علمی کاربردی تنها سازماندهی این مراکز و بازگشت آنها به ماموریت اصلی خود یعنی مهارت آموزی است؛ بنابراین هیچ نگرانی برای تعطیلی این مراکز وجود نداشته باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص آخرین وضعیت تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای نیز گفت: مدیریت دانشگاه باید این موضوع را به طور جدی و مورد به مورد بررسی کند و در نهایت در چارچوب اختیارات و امکانات خود تصمیم‌گیری‌های نهایی را اتخاذ کند.

پرداخت پژوهانه دانشجویان دکتری از طریق اعتبار پژوهش دستگاه‌های اجرایی
غلامی در پایان در پاسخ به پرسشی مبنی بر حذف حقوق کمک هزینه به دانشجویان مقطع دکتری، اذعان کرد: دانشجویان مقطع دکتری در یک دوره مبالغی از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان پژوهانه دریافت کردند که سال بعد به دلیل عدم تأمین اعتبار متوقف شد.وی ادامه داد: در سال‌های 95 و 96 تلاش شد تا به صورت پرداخت وام به دانشجویان مقطع دکتری این امر تحقق یابد و دانشجویان مقطع دکتری از این طریق هزینه‌های خود را تأمین کنند و بازپرداخت آن نیز به صورت روال معمول انجام شود که تا کنون تمام دانشجویان متقاضی این وام را دریافت کرده‌اند.

غلامی عنوان کرد: علاوه بر این، وام ضروری به مبلغ 3 میلیون تومان به دانشجویان قابل پرداخت است و این امر از طریق صندوق رفاه دانشجویان محقق شده است و غیر از این امکان پرداخت جقوق ماهیانه وجود ندارد.

وی تأکید کرد: پیش‌بینی شده است که امسال از طریق میزان اعتبار پژوهش دستگاه‌های اجرایی مبالغی به عنوان کمک هزینه در پژوهش‌های دانشگاهی به دانشجویان مقطع دکتری پرداخته شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تلاش شده هزینه های دانشجویان تأمین شود که خوشبختانه تا کنون از طریق صندوق رفاه دانشجویان این امر محقق شده است؛ بنابراین از فارغ‌التحصیلی امکان پرداخت کمک هزینه وجود ندارد.

نظر شما