شناسهٔ خبر: 25748070 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

لرستان|پرواز قیمت "گوشت" در بروجرد؛ دستانی که به گوشت نمی‌رسد

R41450/P1486/S6,72/CT7

روند صعودی قیمت گوشت قرمز در شهرستان بروجرد سرعت گرفته و با ثبت رکوردی جدید، قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفند در برخی قصابی‌ها به بیش از ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازبروجرد، طی چند روز اخیر نرخ گوشت مصرفی در شهرستان بروجرد اینقدر تغییر کرده که گاهی به بیش از 100 هزارتومان رسیده است. اکثرقریب به اتفاق مردم از این معظل بوجود آمده به شدت ناراحت ونگران بودند و این نگرانی را به وضوح می‌شد در چشمان کارگرانی که گوشه چهار راه و درست کنج قصابی کز کرده بودند دید.

غلامی یکی از کارگرانی است که هر صبح به امید پیدا کردن کار ازمنزلش بیرون می‌آید وساعت‌ها به انتظار می‌ایستد تا شاید شب با دست پر به خانه برگردد.

غلامی در مورد افزایش نرخ گوشت روزهای اخیر می‌گوید: زندگی کارگری پراز درد، رنج و نداری است و گاه پر از شرمندگی. بیشتر اوقات تاغروب اینجا در برف، باران، آفتاب وگرما می‌ایستیم به این امید که بتوانیم مایحتاج خانه را آن هم در حد حداقل تهیه کنیم.

این شهروند بروجردی عنوان می‌کند: بارها وبارها شده که یک هفته اینجا می‌مانیم و کسی کارگر نمی‌خواهد. مگر در آمد یک کارگر چقدر است که بتواند از پس خرید گوشت آن هم با این قیمت برآید ما در همین ملزومات اولیه زندگی مان مانده‌ایم چه برسدبه گوشت! این اصلا انصاف نیست، شاید یک عده که درآمد بالایی دارند و توان مالی خوبی دارند بتوانند مثل گذشته خرید کنند بدون اینکه اذیت شوند ولی واقعا به من کارگر و امثال من فشار می‌آید، دراین زمینه چه کسی مقصر وچه کسی دست داشته به طور حتم باید پیگیری ومعلوم شود.

به اوضاع نابسامان عرضه گوشت رسیدگی شود

عباسی یکی دیگر از همین کارگران فصلی که سرچهارراه به انتظار کار ایستاده است از بالا رفتن نرخ گوشت گله مند است و به خبرنگار تسنیم می‌گوید: شرایط اقتصادی واقعا بد است ما در همین هم مانده‌ایم واز زن وبچه هایمان خجالت می‌کشیم. حسرت همه چیز به دلمان مانده این بی‌عدالتی محض است.

وی عنوان می‌کند: عده معدودی هستند که برایشان بالا رفتن قیمت گوشت یا مرغ فرقی نمی‌کند ولی برای کارگر جماعت 100 تومان هم 100 تومان است. خدا را خوش نمی‌آید. قبل از اینکه قیمت کالایی را بالا ببرند به دستمزد مردم نگاه کنند، به قصابی‌ها که سر می‌زنیم هر کدام یک نرخ می‌گویند معلوم نیست چه خبر شده؟! یعنی کسی نیست که به این اوضاع نابه سامان رسیدگی کند؟ از مسئولان انتظار داریم به این موضوع  ومشکل مهم رسیدگی کرده وم شخص کنند که این کار قانونی است یا نه؟

دلال‌ها به افزیش قیمت گوشت دامن زدند

حسن پور رئیس اداره تعزیرات شهرستان بروجرد در پاسخ به نگرانی‌های اخیرمردم به تسنیم می‌گوید: متاسفانه یک سری افراد دلال وسودجو هستند که به این موضوع دامن می‌زنند. خوشبختانه با ورود تعزیرات حکومتی ما دستورات لازم را صادر کرده و با چند مورد قضایی نیز برخورد کرده‌ایم.

وی عنوان می‌کند: در حال حاضر در سطح شهربروجرد باید گوشت گوسفند نر با قیمت هرکیلو 48 هزار تومان وگوشت گوسفند ماده 37 هزارتومان به دست مصرف کننده برسد.

رئیس اداره تعزیرات شهرستان بروجرد بیان می‌کند: متاسفانه دیده شده برخی قصابی‌ها برای منفعت بیشتر خودشان از ترفندهای خاصی استفاده می‌کنند، ترفندهایی مثل گوشت بدون استخوان یا بدون چربی وکم چرب. این افراد اگر بخواهند از نرخی که مصوب شده گوشت را گران تر در اختیار مشتری قرار دهند مشمول گران فروشی شده و به شدت با آنها برخورد می‌شود.

با قصابان متخلف بروجرد برخورد شد

وی تصریح می‌کند:خوشبختانه در مورد قیمت گوشت گوساله و گاو ما هیچ مورد افزایش قیمت نداشته‌ایم؛ توانستیم روز گذشته در معیت اتحادیه صنف قصابان، مرغ فروشان، نیروی انتظامی و تعزیرات حکومتی وارد عمل شده و با 5 نفر از کسانی که در این امر دخیل بودند و این مشکل را به وجود آورده بودند برخورد و تا مبالغ بیش از شش میلیون تومان و سه ونیم میلیون تومان جریمه کنیم.

حسن پور در رابطه با قیمت مرغ در بروجرد نیز می‌گوید: در مورد افزایش قیمت مرغ فقط یک مورد افزایش داشتیم که 7100 تومان قیمت گذاشته بود در حالی قیمت واقعی 6920 تومان است. در این زمینه نیز با متخلف برخورد قانونی شد و بلا فاصله کمتر از یک ساعت در تمام مرغ فروشی‌های شهر مرغ را با قیمت 6800 تومان به مشتری عرضه کردند.

باید دست واسطه و دلال‌ها را از زندگی مردم کوتاه کرد

وی عنوان می‌کند: باید دست واسطه و دلال‌ها را از زندگی مردم کوتاه کرد. طمع وحرص برخی سبب می‌شود زندگی عده‌ای تحت فشار قرار بگیرد که این یعنی ظلم و بی‌عدالتی محض. در این مورد نیز اگر دلال‌ها نبودند ما به مشکلی برنمی‌خوردیم هرچند که چوبدارها هم در به وجود آمدن این مسئله سهیم هستند. اگر آنها به موقع دام خود را به قصاب‌ها بدهند و از فروش به موقع دام خود ممانعت نکنند با چنین مشکلاتی برخورد نخواهیم کرد.

رئیس اداره تعزیرات شهرستان بروجرد بیان می‌کند: البته نه اینکه چوبدارها طمع کنند و دام خود را به خاطر اضافه شدن وزن در این فصل نفروشند تا از نظر اقتصادی سود بیشتری ببرند، در این میان یک سری قصاب هم بودند جو روانی نامناسبی در بین مردم ایجاد کرده بودند که با آنها برخورد قانونی شد.

وی تصریح می‌کند:گشت‌های مشترک روزانه با همکاری تعزیرات، اتاق اصناف، اداره صنعت معدن تجارت، نیروی انتظامی و نماینده فرمانداری ادامه خواهد داشت؛ نظارت‌ها همچنان ادامه دارد و امید واریم که بتوانیم قیمت‌ها را کمی پایین تر از نرخ کنونی بیاوریم.

حسن پور خاطر نشان می‌کند: اگرکسی در این زمینه شکایتی داشت می‌تواند با در دسترس داشتن عریضه و شکایتنامه به تعزیرات مراجعه کند ویا با تلفن 124 اداره صنعت معدن وتجارت تماس بگیرد.

انتهای پیام/م

نظر شما