شناسهٔ خبر: 25747897 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهمترین رخدادهای هرمزگان در هفته ای که گذشت

بندرعباس- ایرنا- برگزاری 300 برنامه به مناسبت گرامیداشت سالروز آزاد سازی خرمشهر و تحویل 5 میلیارد ریال تجهیزات ورزشی و قهرمانی تیم دوچرخه سواری بانوان هرمزگان در رقابت های کشوری از جمله مهمترین رخدادهای این استان در هفته گذشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، هرمزگان در هفته گذشته (29 اردیبهشت تا چهارم خردادماه) شاهد رخدادهای و اعلام اخبار مهمی در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی بود که برخی از این اخبار را در این گزارش مرور می کنیم.
**اقتصاد
اعلام افزایش 4 درصدی مصرف برق در هرمزگان ، اعلام قیمت زولبیا و بامیه به مناسبت ماه مبارک رمضان و صادرات کانتینر یخچالی برای نخستین بار از بندرلنگه و اختصاص یک هزار و 370 میلیارد ریال اعتبار به هرمزگان از جمله اخبار مهم حوزه اقتصادی این استان در هفته گذشته است.
استاندار هرمزگان سه شنبه هفته گذشته در نشست کارگروه تخصصی اشتغال در استان گفت: یک هزار و 370 میلیارد ریال اعتبار برای پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر به استان ابلاغ و تخصیص یافته است.
فریدون همتی اظهار داشت: برای ایجاد اشتغال روستایی نیز در مرحله اول 960 میلیارد ریال اعتبار برای پرداخت تسهیلات به استان ابلاغ شده است.
وی با بیان اینکه برای امسال ایجاد 30 هزار شغل در هرمزگان هدف گذاری شده، افزود: ایجاد این تعداد شغل در بخش های صنعت، معدن، کشاورزی، گردشگری، خدمات و مشاغل خانگی و روستایی توزیع شده است.
فرماندار قشم نیز هفته گذشته در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه به ساخت پل خلیج فارس توجه شده و مطابق آن امسال اعتباری معادل 9 هزار و 500 میلیارد ریال برای ساخت این پل اختصاص یافت.
علیرضا نصری افزود: این اعتبار به پیوست قانونی در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است که با تخصیص آن آرزوی دیرینه مردم جزیره قشم در اتصال به سرزمین مادری تحقق پیدا می کند.
مدیرعامل شرکت توزیع برق هرمزگان نیز یکشنبه هفته گذشته خبرنگاران اعلام کرد: میزان مصرف برق در استان در ماه های فروردین و اردیبهشت ماه امسال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 درصد افزایش یافته است.
محمد ذاکری مهم ترین عامل افزایش مصرف برق در هرمزگان را، گرمای هوا و افزایش مشترکان عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق هرمزگان اظهار کرد: شهرستان بندرعباس بیشترین و بشاگرد کمترین مصرف برق در ماه های فروردین و اردیبهشت داشتند.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه نیز هفته گذشته اعلام کرد: 9 محموله کانتینریخچالی برای نخستین بار از طریق این بندر به کشور امارات متحده عربی صادر شد.
قاسم عسکری نسب روز یکشنبه هفته گذشته در حاشیه صادرات این محموله در جمع خبرنگاران افزود: در قالب این محموله، با استفاده از 2 فروند شناور لندینگ کرافت، میزان 200 تن کالای غیرنفتی شامل میوه و تره بار به بندر دبی در کشور امارات متحده عربی صادر شد.
اما هفته گذشته قیمت شیرینی زولبیا و بامیه که از شیرینی های پرمصرف و ویژه ماه مبارک رمضان در اقصی نقاط کشور از جمله هرمزگان است، از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان اعلام شد.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال نرخ مصوب هر کیلوگرم زولبیا و بامیه درجه یک با قیمت 140 هزار ریال، درجه دو 130 هزار ریال و با روغن کنجد ممتاز 150 هزار ریال عرضه می شود.
محمد عباسی بیان داشت: این نرخ گذاری با توجه به افزایش تقاضای زولبیا و بامیه در ایام ماه مبارک رمضان و به منظور حمایت از حقوق مصرف کنندگان صورت گرفته است.
معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان اظهار کرد: فروش بیشتر از این نرخ تخلف محسوب می شود.
**اجتماعی و فرهنگی
اعلام ساعت کار پایگاه های انتقال خون در هرمزگان در ایام ماه مبارک رمضان، خبر کاهش نرخ فرزند آوری در استان ، دستگیری باند کلاهبرداری اینترنتی، مشاهده نشدن موردی از مسمومیت با قارچ سمی، برگزاری 300 ویژه برنامه گرامیداشت سوم خرداد ماه ، مخالفت اعضای شورای شهر بندرعباس با پخش مستقیم نشست های شورا و آغاز طرح نهضت قرآنی ویژه رمضان از جمله اخبار مهم حوزه اجتماعی و فرهنگی هرمزگان در هفته گذشته است.
مدیرکل انتقال خون هرمزگان هفته گذشته گفت: مراکز اهدای خون این استان در ایام رمضان در شهرهای بندرعباس، بندرلنگه، میناب و قشم در دو نوبت صبح و شب آماده خون گیری از اهداکنندگان هستند.
دکتر ایمان زارعی عصر شنبه گذشته در جمع خبرنگاران افزود: در ماه مبارک رمضان برای رفاه حال روزه داران، پایگاه های انتقال خون در شهرهای یاد شده صبح ‌ها از ساعت 8 و30 دقیقه صبح تا 13 ظهر و عصر‌ها بعد از افطار تا ساعت 23 و 30 دقیقه آماده ارائه خدمات به اهداکنندگان خون هستند.
مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس هرمزگان گفت: به مناسبت گرامیداشت حماسه سوم خرداد و سالروز فتح خرمشهر، 300 عنوان برنامه در این استان برگزار شد.
دریادار دوم حبیب الله میرزایی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مراسم صبحگاه مشترک نیروهای مسلح در روز دوم خرداد، گردهمایی و تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس و شب شعر دفاع مقدس با حضور سعید بیابانکی در روز سوم خرداد از مهم ترین برنامه های ستاد گرامیداشت سوم خرداد در هرمزگان بود.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی هرمزگان نیز هفته گذشته اعلام کرد: موردی از مسومیت مصرف قارچ سمی در استان تا به این لحظه مشاهده و گزارش نشده است.
دکتر فاطمه نوروزیان روز دوشنبه هفته گذشته در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر پرهیز مردم از مصرف قارچ های خودرو و بدون نشان استاندارد، اظهار داشت: مردم باید توجه داشته باشند که از روی ظاهر یا مزه قارچ نمی‌توان فهمید کدام نوع وحشی خوراکی و کدام نوع سمی است.
یکی از اخبار مهم حوزه اجتماعی و شهری هرمزگان به شورای شهر بندرعباس مرکز استان اختصاص دارد.
هفته گذشته اکثر اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس با پخش مستقیم (آنلاین) نشست های علنی از صفحه اینستاگرام شورا مخالفت کردند.
این موضوع با پیشنهاد کیانوش جهانبخش رییس کمیسیون عمران شورا در دستور کار قرار گرفت و از 8 عضو حاضر در این نشست،5 نفر به آن رای مخالف دادند.
کیانوش جهانبخش، اسلام باوقار و اسماعیل بواشه موافقت خود را با پخش مستقیم نشست های علنی اعلام کردند و فیصل دانش، آبتین امیری، فاطمه جراره، مجید عسکری زاده و جواد بلارک حاضر به دادن رای مثبت به آن نشدند.
مدیرکل ثبت احوال هرمزگان گفت: هرچند شاخص نرخ فرزند آوری و جایگزینی جمعیت در این استان بالاتر از میانگین کشوری بوده، اما این روند سیر نزولی داشته و رو به کاهش است.
فرزاد افشاری نژاد عصر دوشنبه گذشته به مناسبت 30 اردیبهشت ماه روز ملی جمعیت در جمع خبرنگاران افزود: نرخ باروری در کشور برابر با 1.24 درصد و نرخ جایگزینی جمعیت برابر با 1.6 درصد است که این شاخص ها در هرمزگان به ترتیب 3.9 و 2.3 درصد هستند.
یکی از اخبار مهم حوزه اجتماعی هرمزگان در هفته گذشته، اعلام خبر دستگیری اعضای باند کلاهبردای اینترنتی از سوی فرمانده انتظامی این استان است.
فرمانده انتظامی هرمزگان گفت: 4 نفراز اعضای یک باند اینترنتی در استان که با راه اندازی سایت های پولشویی اقدام به کلاهبرداری یک هزار و 480 میلیارد ریال کرده بودند، دستگیر شدند.
سردار عزیزالله ملکی روز دوشنبه هفته گذشته در جمع خبرنگاران افزود: این افراد در فضای مجازی و پیام رسان های خارجی، سایت ‌های شرط بندی و پولشویی به صورت گسترده راه اندازی کرده که رسیدگی به این موضوع، در دستور کار پلیس فتا قرار گرفت.
وی بیان داشت: 2 نفر از اعضای این باند در مخفیگاه شان در بندرعباس و 2 متهم دیگر نیز در تحقیقات بیشتر در یکی از استان های کشور شناسایی و دستگیر و به پلیس فتا در هرمزگان منتقل شدند.
فرمانده انتظامی هرمزگان اظهار کرد: متهمان در بازجویی هایی انجام شده با سند و مدرک موجود، اعتراف کردند که برای کسب درآمد، با همکاری یکدیگر اقدام به راه‌اندازی سایت های شرط‌ بندی و درگاه های پرداخت آنلاین جعلی در فضای مجازی کرده اند.
اما هفته گذشته خبری خوش در حوزه بیماران مادرزادی در شهرستان میناب اعلام شد که این خبر راه اندازی موسسه خیریه درمان این بیماران بود.
موسسه خیریه محکم چهارشنبه هفته گذشته با هدف درمان بیماران مادرزادی در شهرستان میناب راه اندازی شد.
مدیرعامل موسسه خیریه محکم هدف از راه اندازی این موسسه را پیشگیری و درمان بیماران مادرزادی عنوان کرد و گفت: در هر مکان از کشور هر بیمار نیازمند درمان مادرزادی است با مراجعه به این موسسه می تواند خود را تا آخر عمر تحت پوشش قراد دهد.
صلاح الدین دلشاد افزود: این موسسه با هدف حمایت از کودکان و فرزندان مبتلا به ناهنجاریهای مادرزادی کشور توسط پزشکان و فوق تخصصان راه اندازی شده است.
مدیرکل حوزه علمیه خواهران هرمزگان نیز هفته گذشته گفت: طرح نور هدایت و نهضت قرآنی برای بانوان طلبه همزمان با ماه مبارک رمضان امسال در این استان آغاز شد.
حجت الاسلام محمد عبادی زاده روز سه شنبه گذشته در جمع خبرنگاران افزود: طرح هدایت نور برای بانوان در مقطع تحصیلی سطح 2، 3 و 4 و دوره های تحصیلی عمومی دیپلم، سیکل و هم چنین شیوه های تحصیلی حضوری، نیمه حضوری، غیر حضوری و پاره وقت با محوریت حفظ جز 30 قران کریم است.
**ورزش
قهرمانی تیم بانوان دوچرخه سواری هرمزگان در رقابت های کشوری از جمله مهمترین اخبار ورزشی این استان در هفته گذشته است.
رقابت های لیگ قهرمانی دوچرخه سواری کشور در روزهای 30 و 31 اردیبهشت ماه در پیست مجموعه ورزشی آزادی تهران برگزار شد.
تیم هرمزگان در مجموع تیمی در این رقابت ها در بخش بزرگسالان موفق به کسب عنوان قهرمانی برای سومین سال پیاپی شد و در بخش جوانان نیز تیم استان به مقام نایب قهرمانی دست یافت.
مجموع مدال های کسب شده توسط تیم هرمزگان در این رقابت ها 3 مدال طلا، 4 نقره و 2 برنز در بخش بزرگسالان و 2 نقره و 2 برنز در بخش جوانان اعلام شد.
رییس هیات ووشو هرمزگان نیز هفته گذشته از موفقیت ووشوکار این استان در اردوهای تیم ملی و انتخابش از سوی کادر فنی این تیم جهت اعزام به رقابت های قهرمانی ٢٠١٨ جوانان جهان به میزبانی برزیل خبر داد.
علیرضا بهرمن روز سه شنبه هفته گذشته در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: امیرحسین چرزه ووشو کار هرمزگانی در آخرین مرحله رقابت های درون اردویی تیم ملی جوانان، موفق به شکست حریفان شد.
وی افزود: چرزه با موفقیت در این رقابت های درون اردویی ، جواز اعزام به مسابقه های جهانی برزیل را کسب کرد.
اما هفته گذشته 5 میلیارد ریال تجهیزات ورزشی به مدرسه های هرمزگان از سوی وزارت آموزش و پرورش تحویل شد.
مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان در این خصوص گفت: 5 میلیارد ریال انواع تجهیزات و امکانات ورزشی در قالب 22 کامیون از سوی وزارت آموزش و پرورش به مدرسه های این استان تحویل شد.
هاشمی پور عصر یکشنبه هفته گذشته در جمع خبرنگاران افزود: این کار با هدف عدالت آموزشی، غنی سازی و اجرای آزمون های هماهنگ، توسعه المپیادهای ورزشی درون مدرسه ای، تقویت اوقات فراغت و تجهیز کانون های ورزشی درون و برون مدرسه ای برای همه مقاطع تحصیلی انجام شده است.

**محیط زیست
یکی از مهمترین اخبار هفته گذشته هرمزگان به حوزه محیط زیست اختصاص دارد که این خبر مربوط به نجات توله خرس سیاه سرگردان توسط محیط بانان این استان است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: محیط بانان استان یک قلاده توله خرس سیاه آسیایی زیرگونه بلوچی را از سرگردانی نجات داده و برای مراقبت از رودان به قرنطینه دامپزشکی بندرعباس منتقل کردند.
مجید وفادار عصر شنبه گذشته در گفت و گو با ایرنا افزود: در پی گزارش مردمی مبنی بر حضور یک قلاده توله خرس سیاه آسیایی بدون مادر در نزدیکی مناطق مسکونی روستای کاریزای خیرآباد در شهرستان رودان، یک گروه از محیط بانان و کارشناسان محیط زیست استان به این منطقه اعزام شدند.
وی ادامه داد: این کارشناسان به مدت 24 ساعت در منطقه حضور یافتند تا از حضور یا یا نبودن مادر این توله خرس مطمئن شوند که با توجه به نیافتن خرس مادر، این توله خرس سیاه نر که 2 تا سه ماه سن دارد، به بندرعباس منتقل شد.
وفادار اضافه کرد: این توله خرس بر اساس منطقه ای که در آن یافت شده «کاریزا» نامگذاری شد وهم اکنون در قرنطینه تحت نظر دامپزشک در شرایط مناسبی نگهداری می شود.
7198/ 6048

نظر شما