شناسهٔ خبر: 25747874 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

استادیار دانشکده دندان‌پزشکی مشهد:

هزینه‌های دندانپزشکی بالا نیست، اقتصاد بیمار است

نمایندگی خراسان رضوی

استادیار دانشکده دندانپزشکی مشهد گفت: هزینه‌های دندان‌پزشکی بالا نیست، اقتصاد مردم بیمار است.

صاحب‌خبر -

ایمان پریسای در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با هزینه‌های بالای دندان‌پزشکی اظهار کرد: گران‌ بودن هزینه‌های دندان‌پزشکی به دلیل گران‌بودن تجهیزات و مواد دندان‌پزشکی است. اگر این هزینه‌ها را در ایران، نسبت به سایر کشور‌های پیشرفته در نظر بگیریم، این هزینه‌ها بسیار کمتر است. 

وی افزود: حال دلیل این ‌که چرا هزینه‌ها نسبت به سطح درآمد مردم ایران بالاست، اقتصاد ضعیف و بیمار مردم ایران است و در کل توانایی خرید آن‌ها پایین است وگرنه هزینه‌های دندان‌پزشکی بسیار پایین‌تر از جاهای دیگر است. 

استادیار دانشکده دندان‌پزشکی مشهد عنوان کرد: این که چرا این هزینه‌ها در ایران بالاست، به این دلیل است که اکثر مواد مورد نیاز دندان‌پزشکی از خارج کشور وارد می‌شود و قیمت‌ها با توجه به افزایش نرخ ارز بسیار بالاست و هزینه تمام‌ شده برای دندان‌پزشکان بسیار گران است. 

پریسای ادامه داد: به همین دلیل است که برخی از ایرانیان مقیم کشور‌های خارج و اعراب حوزه خلیج فارس، برای کار‌های درمانی دهان و دندان به ایران می‌آیند؛ چون هزینه‌ها نسبت به سایر کشور‌ها بسیار ارزان‌تر است.
 
وی اضافه کرد: یکی دیگر از این مشکلات نبودن بیمه‌های دولتی است. درحالی که بیمه‌های دولتی بایستی هزینه‌های سنگین مردم را پوشش دهند، اما حمایت و تامین کامل هزینه‌ها را انجام نمی‌دهند.

استادیار دانشکده دندان‌پزشکی مشهد ادامه داد: نسبت و شاخص بیومتریک ناشی از پوسیدگی، پرکردن، ترمیم و عصب‌کشی کشور‌های توسعه‌یافته مثل آمریکا و اروپا بسیار پایین‌تر از کشور‌های درحال توسعه مثل ایران، هند و سایر کشور‌های خاورمیانه است؛ این تفاوت به این دلیل است که فرهنگ رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از نخ‌دندان و دهانشویه در این کشور‌ها نهادینه شده ومردم از آن ‌ها استفاده می‌کنند.

پریسای تشریح کرد: متاسفانه در ایران به‌خاطر رعایت‌ نکردن این اصول و رژیم غذایی مناسب، این شاخص بسیار بالاست و پوسیدگی دندان بسیار  شایع است. دولت و مخصوصاً صداوسیما نقش مهمی در افزایش آگاهی نسبت به رعایت اصول بهداشت دهان و دندان دارند، اما می‌بینیم که به دلیل هزینه‌بربودن، به این مقوله وقت کمی اختصاص می‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که تبلیغات صداوسیما در رابطه با رعایت اصول بهداشت دهان و دندان بسیار کم است، تصریح کرد: شاهد تبلیغات انواع مواد در صداوسیما نظیر پفک، چیپس و ماست و... هستیم، در حالی که تبلیغات بسیار کمی در رابطه با بهداشت دهان و دندان می‌بینیم. ساختن تبلیغات مربوط به رعایت و ترویج این اصول و کلیپ‌های مربوطه هزینه‌بر بوده و متولیانی هم ندارد.

استادیار دانشکده دندان‌پزشکی مشهد گفت: صداوسیما باید قسمتی از بودجه‌ خود را به تبلیغات رعایت بهداشت دهان و دندان اختصاص دهد. وزارت بهداشت به اندازه سهم و توانایی خود در انجام این کار کوشا بوده است و در مراسم مربوط اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی را در دستور کار خود قرار داده و می‌دهد. هیچ چیز به اندازه صداوسیما در افزایش آگاهی و اطلاع‌رسانی به مردم نمی‌تواند مفید باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما