شناسهٔ خبر: 25747536 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ناتو و اتحادیه اروپا خواهان اذعان روسیه به سرنگون کردن هواپیمای مسافربری مالزی

اتحادیه اروپا و ناتو از روسیه خواستند تا مسئولیت حادثه سرنگون شدن هواپیمای مسافربری MH-17 بر فراز شرق اوکراین را بعد از اعلام نتیجه یک تحقیقات بین‌المللی درخصوص نابود شدن این هواپیما با یک موشک شلیک شده از سوی یک یگان نظامی روسی، بپذیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اتحادیه اروپا و ائتلاف ناتو بیانیه‌هایی درباره حادثه سرنگون شدن این هواپیمای مسافربری مالزیایی ساعاتی بعد از آنکه هلند و استرالیا،‌ مسکو را مسئول این سرنگونی اعلام کردند، منتشر کردند.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت: اتحادیه اروپا از روسیه می‌خواهد مسئولیتش را پذیرفته و کاملا با همه تلاش‌ها برای پاسخگویی در قبال این اتفاق همکاری کند.

او اظهار کرد: تحقیقات مشترکی که یافته‌هایش درباره این حادثه را روز پنجشنبه منتشر کرد به این نتیجه رسیده که موشک ضد هوایی از نوع "بوک" که برای سرنگون کردن هواپیمای MH-17 استفاده شده متعلق به نیروهای مسلح فدراسیون روسیه بوده است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز در یک بیانیه جداگانه گفت: من از روسیه تقاضا می‌کنم تا مسئولیتش را پذیرفته و با همه تلاش‌ها برای پاسخگویی در قبال این اتفاق همکاری کنند.

این در حالی است که روز جمعه ولادیمیر پوتین،‌ رئیس‌جمهور روسیه گفت: موشکی که این هواپیمای مسافربری را بر فراز منطقه جنگ زده شرق اوکراین در سال 2014 سرنگون کرد، روسی نبوده و با نتیجه‌گیری استرالیا و هلند درخصوص مقصر بودن مسکو در این حادثه مخالفت کرد.

پوتین در پاسخ به سوال خبرنگاری در جریان شرکت در یک نشست اقتصادی در شهر سن‌پترزبورگ درباره اینکه این موشک روسی بوده، گفت: البته خیر.

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه تاکید کرد: هیچ چیز باعث اعتماد به این تحقیقات بین‌المللی نمی‌شود و چندین روایت از اتفاقات رخ داده وجود دارد.

روز جمعه هلند و استرالیا با متهم کردن مسکو به مسئول بودن در سرنگونی این هواپیمای مسافربری اولین گام را برای کشاندن روسیه به دادگاه بین‌المللی در ارتباط با این حادثه برداشتند.

این اقدام با حمایت فوری شرکای بین‌المللی این دو کشور غربی روبرو شد.

یک روز قبل از آن بازرسان این تحقیقات اعلام کردند که به این نتیجه رسیدند که موشک بوک ساخت روسیه در تاریخ 17 ژوئیه 2014 باعث سرنگون شدن این هواپیمای مسافربری از نوع بوئینگ 777 در آسمان شرق اوکراین شده است و این موشک از سوی یک یگان نظامی روسیه در شهر کورسک در جنوب غرب این کشور شلیک شده است.

مارک روته، نخست وزیر هلند در ارتباط با این گزارش به خبرنگاران گفت: از توضیحات مربوط به نتایج این تحقیقات تنها یک نتیجه می‌توان گرفت و تنها این است که روسیه کاملا از بابت استقرار سامانه ضد هوایی بوک مسئولیت دارد.

دولت هلند در بیانیه خود گفت: این دولت به همراه استرالیا رسما مسکو را از بابت این تراژدی مسئول می‌داند و ممکن است حالا به دنبال ثبت این پرونده پیچیده نزد یک سازمان یا دادگاه بین‌المللی برود.

در عین حال وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، آمریکا تصاویر ماهواره‌ای مرتبط با سقوط هواپیمای مالزیایی MH-17 در شرق اوکراین را نشان نداده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اظهار داشت: شایان ذکر است که آمریکا اقدام به ارائه تصاویر ماهواره‌ای که وجودشان بلافاصله بعد از این فاجعه اعلام شد، نکرده است.

در عین حال وزارت دفاع روسیه نیز یافته‌های این گروه تحقیقاتی موسوم به Bellingcat مستقر در انگلیس را مبنی بر این که افسران اطلاعاتی روسیه در سرنگونی هواپیمای MH-17 دست داشته‌اند، رد کرد.

این وزارتخانه نیز در بیانیه‌ای تصریح کرد: شایان ذکر است که همه گمانه‌زنی‌های این به اصطلاح بازرسان مبتنی بر همان روایت جعلی قدیمی است در تقلید آن ردیابی مکالمه بی سیمی افراد ناشناس که در تاریخ 18 ژوئیه 2014 از سوی سرویس امنیتی اوکراین پخش شد.

این بیانیه خاطرنشان کرد: در مورد افسران ذکر شده در گزارش Bellingcat نیز باید گفت آنها مدتها قبل از خدمت نظامی اخراج شدندو وزارت دفاع روسیه هیچ اطلاعاتی درباره فعالیتهای آنها خارج از ارتش این کشور ندارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما