شناسهٔ خبر: 25747297 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

فینال لیگ قهرمانان اروپا-کیف اکراین؛

لیورپول-رئال مادرید/حمله بندرنشینان با سردار صلاح به امپراتوری زیدان و رونالدو

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز، دیدار نهایی لیگ قهرمانان اروپا امشب از ساعت 23 و 15 دقیقه بین تیم های رئال مادرید و لیورپول در شهر کیف اوکراین و به قضاوت میلوراد مازیچ برگزار می شود.
 
شاگردان زیدان به دنبال هت تریک در لیگ قهرمانان اروپا هستند و می خواهند برای سومین سال پیاپی و سیزدهمین بار در طول تاریخ فاتح این رقابتها شوند. آنها برای رسیدن به این مرحله مسیر سختی را پشت سر گذاشتند و با تیم های بزرگی روبرو شدند اما موفق شدند از همه عبور کنند.  اگرچه در این راه داوران کمک زیادی به کهکشانی ها کردند و در رسیدن آنها به این مرحله نقش بسزایی داشتند اما تیم زیدان نیز توانست نمایش فوق العاده ای به نمایش بگذارد.

رئالی ها رقابتهای این فصل را خوب شروع نکردند و در رقابت های لالیگا نمایش قابل قبولی نداشتند و در لیگ قهرمانان نیز عملکرد مقتدرانه ای نداشتند اما رفته رفته تیم زیدان پیشرفت کرد و گرچه لالیگا و کوپا دل ری را از دست داد اما توانست مثل همیشه در لیگ قهرمانان پیشروی کند و تا فینال بالا بیاید.

در ابتدای این فصل از لیگ قهرمانان، هیچ کارشناسی شانسی برای قهرمانی لیورپول در لیگ قهرمانان قائل نبود اما شاگردان کلوپ با تکیه بر خط حمله قدتمند خود همه را شگفت زده کردند و حریفان را یکی پس از دیگری از میان برداشتند و به فینال صعود کردند.حال آنها می خواهند پس از 13 سال دوباره قهرمان لیگ قهرمانان شوند و ششمین قهرمانی خود را در این رقابتها به دست آورند.

لک لک ها پس از سالها دوباره خود را به عنوان یک مدعی در لیگ قهرمانان اروپا می بینند و این رویا برای آنها با عملکرد فوق العاده یورگن کلوپ سرمربی آلمانی سرخها به حقیقت پیوست. لیورپولی ها اگرچه در لیگ جزیره عملکرد پرفراز و نشیبی داشتند اما در این فصل مقابل تیم های قدرتمند عملکرد بهتری را به نمایش می گذاشتند و بیشتر مقابل تیم های ضعیف مشکل داشتند. آنها در لیگ قهرمانان نیز به جز در دیدار برگشت نیمه نهایی مقابل رم در بقیه مسابقات بسیار خوب ظاهر شدند.


مصاف محمد صلاح ستاره مسلمان لیورپول و کریستیانو رونالدو  در دیدار امشب می تواند جذاب باشد. شاید برنده مصاف امشب برنده توپ طلای امسال اروپا شود.  صلاح که عملکرد فوق العاده ای در این فصل داشته می تواند توپ طلا را از انحصار رونالدو و مسی دربیاورد و با کسب قهرمانی در بازی امشب شانسش را برای این کار افزایش دهد.

مسیر رسیدن دو تیم به فینال:
شاگردان زیدان مسیر بسیار دشواری را برای رسیدن به فینال پشت سر گذاشتند. آنها ابتدا در مرحله گروهی در یک گروه دشوار، پس از تاتنهام و بالاتر از دورتموند در رتبه دوم گروه قرار گرفتند. سپس در مرحله حذفی با قرعه ای دشوار به پاری سن ژرمن خوردند و موفق شدند با نتیجه پنج بر دو در مجموع از سد این تیم متمول عبور کنند. قرعه ای دشوار دیگر در انتظار کهکشانی ها در یک چهارم بود اما آنها از سد یوونتوس نیز در یک دیدار پرحاشیه و جنجالی با نتیجه چهار بر سه در مجموع گذشتند. حریف نیمه نهایی این تیم بایرن مونیخ بود که در دیداری جنجالی دیگر چهار بر سه این تیم را نیز شکست دادند و به فینال رسیدند.

شاگردان کلوپ اما مسیرشان به سختی رئال نبود. آنها در مرحله گروهی در یک گروه نه چندان دشوار به عنوان تیم نخست به یک هشتم رسیدند. در این مرحله به راحتی پورتو را پنج بر سه شکست دادند و در مرحله یک چهارم نیز از سد منچسترسیتی با نتیجه پنج بر یک عبور کردند. در نیمه نهایی ، آنها نیز همانند رئال با کمک اشتباهات داوری از سد رم با نتیجه هفت بر 6 در مجموع گذشتند و به فینال رسیدند.

نکات آماری مسابقه:
این شانزدهمین حضور رئال مادرید در فینال لیگ قهرمانان جام باشگاه ها است. آنها در 15 دوره قبلی 12 بار قهرمان شدند و فقط در سه فینال سالهای 1962 (مقابل بنفیکا) ، 1964 (مقابل اینتر) و 1981 (مقابل لیورپول) شکست خوردند.

لیورپول نیز برای هشتمین بار به فینال این رقابتها صعود می کند که سه بار بیش از سایر تیم های انگلیسی(در مجموع) است. از هفت مسابقه قبلی آنها پنج فینال را پیروز شدند و فقط دو بار در سالهای 1985 (مقابل یوونتوس) و 2007 ( مقابل میلان در آخرین حضورشان در فینال لیگ قهرمانان) در فینال شکست خوردند.

این دو تیم برای دومین بار در فینال لیگ قهرمانان/جام باشگاه های اروپا مقابل هم قرار می گیرند. آنها در سال 1981 نیز مقابل هم قرار گرفته بودند که این مسابقه به تک گل آلان کندی یک بر صفر به سود لیورپول به پایان رسید.

این مسابقه همچنین پس از فینال یوونتوس - آژاکس و میلان و آژاکس ، سومین فینالی است که برای دومین بار در لیگ قهرمانان و جام باشگاه ها تکرار می شود و دو تیم برای دومین بار در فینال به مصاف هم می روند.

فینال 1981 که لیورپول از رئال برد، آخرین فینالی بود که کهکشانی ها در این مسابقات شکست خوردند. آنها پس از این شش بار دیگر به فینال رسیدند که هر 6 بار را پیروز شدند.( 1998، 2000، 2002، 2014، 2016 و 2017)

تیم های اسپانیایی 6 فینال اروپایی اخیری که مقابل تیم های انگلیسی برگزار کردند را پیروز شده اند. آخرین بار سویا در فینال لیگ اروپا در سال 2016 لیورپول را برد. آخرین بار که یک تیم انگلیسی موفق شد تیمی از اسپانیا را در فینال شکست دهد به سال 2001 برمیگردد که لیورپول موفق شد آلاوز را در فینال جام یوفا شکست دهد.

لیورپول_رئال مادرید/حمله بندر نشینان با سردار صلاح به امپراتوری زیدان و رونالدو
کلوپ برای دومین است که فینال لیگ قهرمانان را به عنوان سرمربی تجربه می کند. او در سال 2013 همراه با دورتموند در فینال سه بر یک به بایرن مونیخ باخت. کلوپ در کل پنج بار حضور در فینال مسابقات مختلف را تجربه کرده کرده که هر پنج فینال قبلی را همراه با دورتموند و لیورپول باخته است.

تنها سه سرمربی در فینال ابتدایی لیگ قهرمانان اروپای خود شکست خوردند. اگر کلوپ امشب شکست بخورد، او نیز در کنار آلگری، سیمئونه و کوپر قرار می گیرد.

زیدان در طول سه سالی که سرمربی رئال مادرید شده است برای سومین بار است که همراه با این تیم به فینال می رسد و در دو فینال قبلی پیروز شده است. او به همراه مارچلو لیپی تنها مربی هایی هستند که سه فینال لیگ قهرمانان را تجربه کرده اند.

زیدان اگر در دیدار امشب پیروز شود، بعد از باب پیزلی و کارلو آنچلوتی به سومین مربی ای تبدیل می شود که سه بار فاتح لیگ قهرمانان/جام باشگاه های اروپا و به نخستین مربی ای تبدیل می شود که سه فصل متوالی قهرمان این رقابتها می شود.


لیورپول_رئال مادرید/حمله بندر نشینان با سردار صلاح به امپراتوری زیدان و رونالدو
این مسابقه ششمین مصاف رودرروی این دو تیم است. سه دیدار نخست دو تیم را لیورپول برده است و دو دیدار اخیر را نیز رئال مادرید پیروز شده است.
لیورپول بهترین خط حمله رقابتهای این فصل لیگ قهرمانان را با 40 گل زده دارد. تنها بارسلونا در فصل 99-2000 (با 45 گل) و رئال مادرید در فصل 13-2014 (با 41 گل) عملکرد بهتری در یک فصل لیگ قهرمانان داشتند.

مثلث خط حمله لیورپول یعنی صلاح (10 گل) ، فیرمینو (10گل) و مانه ( 9گل) با 29 گل در مجموع بهترین عملکرد یک مثلث خط حمله را در طول یک فصل لیگ قهرمانان اروپا در طول تاریخ این مسابقات داشته اند. پیش از این رکورد در اختیار مثلث رئال مادرید در فصل  14-2013 بود. ( رونالدو 17 گل، بیل 6 گل و بنزما 5 گل).
ترکیب احتمالی دو تیم:


نظر شما