شناسهٔ خبر: 25746392 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

دومين كنگره حزب اعتماد ملي برگزار شد

٨ سال بدون دبيركل

دومين كنگره حزب اعتماد ملي پس از وقفه‌اي ٩‌ساله و بدون حضور دبيركل در كانون توحيد برگزار شد. در اين مراسم الياس حضرتي، محمدرضا عارف، عباس عبدي، ابراهيم اصغرزاده، حجت‌الاسلام محسن رهامي، غلامحسين كرباسچي، رسول منتجب‌نيا، محمدجواد حق‌شناس، مرتضي الويري، محمدرضا تابش، ابراهيم اميني، حجت‌الاسلام احمد مازني، اسماعيل دوستي، قاسم ميرزا‌يي‌نيكو، عبدالله نوري، علي مطهري و... حضور دارند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خرداد، روزنامه اعتماد نوشت: دومين كنگره حزب اعتماد ملي پس از وقفه‌اي ٩‌ساله و بدون حضور دبيركل در كانون توحيد برگزار شد. در اين مراسم الياس حضرتي، محمدرضا عارف، عباس عبدي، ابراهيم اصغرزاده، حجت‌الاسلام محسن رهامي، غلامحسين كرباسچي، رسول منتجب‌نيا، محمدجواد حق‌شناس، مرتضي الويري، محمدرضا تابش، ابراهيم اميني، حجت‌الاسلام احمد مازني، اسماعيل دوستي، قاسم ميرزا‌يي‌نيكو، عبدالله نوري، علي مطهري و... حضور دارند. رسول منتجب‌نيا در ابتداي اين مراسم ضمن گراميداشت حماسه‌هاي دوم خرداد و سوم خرداد، درباره وقفه ٩ ساله در برگزاري كنگره اين حزب گفت: «دلايل عدم برگزاري كنگره در اين سال‌ها روشن و بديهي است. هرزمان نام كنگره دوم را در طول اين سال‌ها مطرح كرديم، نگراني‌هايي دراين‌باره وجود داشت. مهم‌ترين نگراني ما جاي خالي دبيركل در كنگره دوم بود كه ايشان امروز، بيش از ٨ سال است كه در حصر به سر مي‌برند.»

منتجب‌نيا با اشاره به اصلاح قانون احزاب در مجلس قبل، اظهار كرد: «مجلس گذشته كه رويكردش چندان مردمي نبود اصلاحيه‌اي به قانون احزاب ملحق كرد و بر اساس آن قرار بود سال گذشته احزاب خود را با آن تطبيق دهند. در اين راستا ما سال گذشته تمامي اقدامات مربوط به تطبيق اساسنامه حزب با قانون احزاب را انجام داديم و همچنين مكاتبات لازم با وزارت كشور صورت گرفت. در نهايت به ما مهلت دادند كه تا ۱۴ خرداد ماه كنگره حزب را برگزار كنيم. هدف از برگزاري اين كنگره نيز تطبيق اساسنامه حزب با قانون جديد احزاب است.»

او با اشاره به وقايع بعد از انتخابات سال ۸۸، خاطرنشان كرد: «در سال ۸۸ حزب اعتماد ملي جزو احزابي بود كه بيشترين ظلم و جفا بر او صورت گرفت؛ دفتر حزب به يكباره با هجوم مواجه شد و عده‌اي اسناد حزب را بردند. همچنين دفتر مركزي حزب به مدت يك سال پلمب بود و كسي مسووليت آن را بر‌عهده نمي‌گرفت. حتي يك سال بعد از اين انتخابات و در شرايطي كه آقاي كروبي در حصر نبود به دنبال برگزاري جلسه‌اي براي صرف شام با حضور تعدادي از اعضاي حزب بوديم اما از جايي به ما اعلام كردند كه در صورت برگزاري چنين جلسه‌اي حتما برخوردهايي با ما انجام خواهد شد.»

منتجب‌نيا همچنين با تاكيد بر لزوم توجه به تحزب‌گرايي در كشور، اظهار كرد: ما راهي جز روي آوردن به تحزب براي دستيابي به توسعه پايدار و پيشرفت نداريم. بايد تلاش كنيم كه احزاب را تقويت كنيم. بزرگان نيز بايد تلاش كنند تا احزاب در كشور نهادينه شوند و نظام حزبي در كشور جا بيفتد.

او در ادامه با اشاره به اصول حاكم بر اين حزب، افزود: «در حزب اعتماد ملي به مسائلي نظير تفكر و انديشه خط امام، حركت درون نظام در راستاي آرمان‌هاي انقلاب، داشتن خط اعتدال و پرهيز از افراط و تفريط، پذيرفتن و حل اختلاف‌نظرها، تاكيد بر دموكراسي و راي آزاد در درون و بيرون حزب و همچنين توجه و حمايت از جوانان، بانوان و اقشار و قوميت‌هاي مختلف را به عنوان اصول حاكم بر حزب قبول داريم. حزب اعتماد ملي به هيچ‌وجه خود را نه خارج از نظام مي‌داند و نه نسبت به آن بي‌تفاوت است بلكه نظام و آرمان‌هاي انقلاب را قبول دارد چون معتقد است كه نظام از ما است و ما نيز از نظام هستيم.»

قائم‌مقام دبيركل حزب اعتماد ملي در پايان گفت: ان‌شاءالله در كنگره‌ ديگري كه شايد به زودي تشكيل دهيم شاهد حضور آقايان كروبي و موسوي و خانم رهنورد باشيم.

پس از سخنراني منتجب‌نيا، مجري برنامه از هيات رييسه كنگره دعوت كرد تا روي صحنه حاضر شده و جلسه را ادامه دهند. هيات رييسه اين كنگره را رضا نوروز‌زاده (معاون وزير نفت)، اميني (عضو شوراي شهر)، محمد‌جواد حق‌شناس (عضو شوراي شهر)، رحمت بيگدلي استاد دانشگاه، گرامي مقدم سخنگوي حزب، رئوف قادري و رئوفي تشكيل داده بودند.

حزب، ابزار مهم تحقق دموكراسي

ابراهيم اميني، نايب‌رييس شوراي شهر تهران و رييس هيات رييسه دومين كنگره اعتماد ملي در ابتداي نطق خود با اشاره به جاي خالي دبيركل اعتماد ملي در اين كنگره، بر اهميت نقش احزاب در سپهر سياسي ايران اشاره كرد و گفت: احزاب مهم‌ترين ابزار تحقق دموكراسي در جوامع مختلف محسوب مي‌شوند. ما بايد با تقويت احزاب در داخل كشور، دموكراسي را در كشور گسترش دهيم. بدون حضور و فعاليت احزاب صحبت از دموكراسي در هيچ كشوري موضوعيت نخواهد داشت.  

نيازمند بازسازي اعتماد مردم به حاكميت هستيم

از ديگر مهمانان اين مراسم محمدرضا عارف، رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان و ريسس فراكسيون اميد بود. عارف كه به دعوت اميني پشت ميكروفن قرار گرفته بود، صحبت‌هاي خود را با گراميداشت حماسه دوم خرداد ٧٦ و حماسه آزاد‌سازي خرمشهر آغاز كرد و گفت: «مردم در خرداد ۷۶ با درك صحيح از شرايط كشور دست به كاري زدند كه نامي برازنده‌تر از حماسه نمي‌توان براي آن انتخاب كرد.»

وي افزود: خرداد‌، ماه حماسه است، حماسه ۲‌خرداد سال ۷۶، حماسه ۳ خرداد سال ۶۰ و حماسه ۱۵ خرداد را در سال ۴۲ پشت سر گذاشتيم. وجه مشترك اين سه حماسه، مردمي بودن آن است، هر سه رويداد در تاريخ معاصر ما جايگاه ويژه‌اي دارد. مردم در ۲ خرداد ۷۶ با درك صحيح شرايط كشور به ويژه در عرصه بين‌الملل دست به انتخابي زدند كه نامي به جز حماسه بر آن نمي‌توان گذاشت. انتخاب رييس‌جمهوري كه نه تنها با نگاه سياسي، هشت سال به منزلت ايراني در دنيا افزود بلكه با نگاهش در ساير عرصه‌ها موجب پيشرفت كشور شد. اجرايي شدن برنامه‌ سوم توسعه، كشور را در روند رو به رشد با شاخص‌هاي ارزنده قرار داد.

عارف تاكيد كرد: در دوم خرداد آموختيم اراده ملت بر تمام اراده‌ها پيروز مي‌شود و راي مردم حرف آخر را مي‌زند. با رويكرد و تلاش اصلاح‌طلبان حماسه ۲۴ خرداد ۹۲، ۷ اسفند ۹۴ و ۲۹ ارديبهشت ۹۶ را پشت سر گذاشتيم. اميدواريم با انسجام بيشتر گام‌هاي بعدي را اينگونه روبه‌روي خود داشته باشيم. رمز پيروزي ايران، وحدت و انسجام درون جريان اصلاحات بود.

وي ادامه داد: يادي كنيم از حجت‌الاسلام والمسلمين كروبي كه با نگاهي توسعه‌گرايانه به تقويت تحزب در كشور پرداختند. آقاي كروبي به دنبال وحدت در جريان اصلاحات بودند. اميدواريم همكاران‌شان در حزب اعتماد ملي در اين زمينه و در جهت وحدت و انسجام گام بردارند. تشكر مي‌كنم از افرادي كه نگذاشتند بعد از وقايع ۸۸ چراغ اين حزب خاموش شود. اميدواريم شرايط و محروميت‌ها و محدوديت‌ها براي افراد و حصر براي محصورين رفع شود.

عارف با طرح اين سوال كه در نظام جمهوري اسلامي ايران چگونه مي‌توان اعتماد بين مردم و حاكميت را تقويت كرد، تحليل كرد: با توجه به شرايط كشور، ارتقاي اعتماد ملي ضرورت جدي دارد. اعتماد ملي در تمام مواقع و همه صحنه‌هاي مهم در اين چهار دهه گذشته موجب پيروزي ما شده و همچنين موجب دستاوردهايي شده؛ دستاوردهايي كه مرهون همراهي مردم با حاكميت است. با همراهي مردم مي‌توانيم دشمني‌ها و تحريم‌هاي ظالمانه را پشت سر بگذاريم. تقويت اعتماد بين مردم و حاكميت يك ضرورت انكارناپذير است.

رييس فراكسيون اميد تاكيد كرد: بايد از برخوردهاي تند و احساسي كه تلقي برخورد با مردم يك كشور ديگر را ايجاد مي‌كند بپرهيزيم. بعضا حركتي كوچك در نهادي حاكميتي توسط نفراتي محدود مي‌تواند به دست دشمن بهانه دهد و ما را با چالش روبه‌رو كند. ما مي‌توانيم در چارچوب عزت، مصلحت و حكمت از طريق ديپلماسي خواسته‌هاي خود را در جامعه بين‌المللي دنبال كنيم. در طول چهار دهه انقلاب و در دفاع مقدس ما توانستيم با گفتمان به دستاوردهايي برسيم. در مجلس دهم در مسير ارتقاي اعتماد ملي و نگراني‌هاي فراكسيون اميد بحث گفت‌وگوي ملي را بيان كرديم.

وي تصريح كرد: ما دستاوردهايي در اين زمينه داشتيم ولي بايد آن را جدي‌تر دنبال كنيم، بايد با تقويت گفت‌وگوي ملي ميان همه اقشار حاشيه امنيت ملي را افزايش دهيم. رمز پيروزي ما همبستگي بوده، امروز هم درون حزب و جريان سياسي اصلاحات بايد اختلافات حتي كوچك را كنار بگذاريم و گفت‌وگوي ملي را با كمك احزاب اصلاح‌طلب در سطح جامعه توسعه دهيم.

بايد دربرخورد با منتقدان به يك مفهوم مشترك برسيم

«علي مطهري، نايب‌رييس مجلس» ديگر سخنران كنگره اعتماد ملي بود. مطهري در آغاز سخنان خود با اشاره به موضوع تفرقه در كشور گفت: «هر جا ضربه‌اي به ما وارد شده از تفرقه بوده است». نايب‌رييس مجلس در ادامه به آزادي‌هاي اجتماعي و مدني در كشور اشاره كرد و افزود: «اشتباه امروز اين است كه مي‌خواهند آزادي اجتماعي را بدون آزادي معنوي به وجود بياورند. ريشه سلب آزادي اجتماعي يكي زياده‌خواهان هستند كه حق ديگران را سلب مي‌كنند و يكي خود انسان و يكي هم قانونگذاران كه مي‌خواهند قانون را به نفع خودشان تدوين كنند. به تعبير شهيد مطهري آزادي اجتماعي بدون آزادي معنوي ميسر نيست.»

مطهري در ادامه با تاكيد بر نياز كشور به وحدت ملي گفت: «در نوع برخورد با منتقدان بايد به يك مفهوم مشترك برسيم. امروز در اينكه نياز به وحدت ملي داريم ترديدي نيست. در نوع برخورد با منتقدان بايد به يك مفهوم مشترك برسيم. تا زماني كه به يك برداشت مشترك از اصول و مباني نرسيم در گفت‌وگوي ملي موفق نمي‌شويم.»

او افزود: «اينكه احساس كنيم همه بايد يك نظر داشته باشند و اگر كسي نظر مخالف داشته باشد نظام تضعيف مي‌شود نظر خطرناكي است كه متاسفانه برخي در نظام دارند. ما اروپايي‌ها را تحقير مي‌كنيم كه چرا درباره هولوكاست اجازه صحبت نمي‌دهند. ولي ما همان كاري را كه اروپايي‌ها درباره هولوكاست كردند درباره وقايع ٨٨ مي‌كنيم. شايد كسي نظر ديگري داشته باشد و معتقد باشد نظام اشتباهي كرده است. عظمت نظام جمهوري اسلامي و اصل ولايت فقيه به اين است كه همه آزاد باشند اظهارنظر كنند. ضرورت دارد سختگيري به منتقدان پايان يابد. در شرايط امروز لازم است كه اين انشقاق در كشور براي حصر و ممنوع‌التصويري برطرف شود. البته ما نشانه‌هايي مي‌بينيم و احساس مي‌كنيم اراده‌اي براي اين كار وجود دارد.»

نايب‌رييس مجلس به وضعيت كنوني كشور در داخل و شرايط بين‌المللي اشاره كرد و گفت: «امروز وظيفه ما وحدت و همدلي توام با استقامت است. ممكن است مصالحي اقتضا كند تلگرام فيلتر شود ولي بايد در چارچوب خودش باشد. اين كار بايد از طريق كارگروه تعيين مصاديق مجرمانه باشد. نمي‌شود يك بازپرس بگويد كه تلگرام بايد بسته شود. اينها از مصاديق دخالت در كار يكديگر است. اگر حكم حكومتي است بايد به مردم بگوييد و براي مردم توصيح دهيد. اين‌طور نباشد كه دستور از جاي ديگري باشد و ديگران آن را تحمل كند. ما نبايد هيچ امر پنهاني داشته باشيم و بايد به مردم بگوييم.

وي تقسيم كردن مردم، جوانان و دانشجويان به انقلابي و غيرانقلابي و ارزشي و غيرارزشي را از ديگر موانع ايجاد وحدت در كشور عنوان كرد و گفت: مبناي انقلاب اسلامي اصلا بر تقسيم كردن مردم، جوانان و دانشجويان به انقلابي و غيرانقلابي و ارزشي و غيرارزشي نبوده است. اگر انقلاب اسلامي با اقليتي مومن شد بعدها بقيه مردم به آن پيوستند؛ بسياري از جوانان كه احيانا اهل شرب خمر و شب‌نشيني بودند به مردم پيوستند. نمي‌شود ديوار كشيد و عده‌اي را خوب و انقلابي و عده‌اي را بد و غيرانقلابي بدانيم بلكه همه خوب و ارزشي هستند.

مطهري در پايان با تاكيد بر اينكه امروز وظيفه ما وحدت و هماهنگي توام با استقامت است، خاطرنشان كرد: در شرايط سختي قرار داريم و حرف ترامپ به ما اين است كه بايد اشغال و اسراييل را به رسميت بشناسيد تا ما به شما كمك مالي كنيم. طبيعي است كه ما هيچگاه چنين چيزي را نمي‌پذيريم و ان‌شاءالله با استقامت و وحدت و همدلي از اين مرحله سخت به خوبي و به سلامت عبور خواهيم كرد.

قانون احزاب را اصلاح مي‌كنيم

الياس حضرتي، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در دومين كنگره حزب اعتماد ملي گفت: امسال كنگره را در حالي برگزار مي‌كنيم كه بهترين عزيز ما، بزرگ پدر ما و شخصيت باارزش انقلابي و يار امام جايش خالي است.‌اي كاش روزگار به گونه‌اي رقم مي‌خورد كه آقاي كروبي را در جمع‌مان داشتيم.

او خطاب به فاطمه كروبي كه در اين جلسه حضور داشت گفت: شما مادر انقلاب هستيد. سلام ما را به آقاي كروبي برسانيد و بگوييد كه خيلي از تشكل‌ها هنگامي كه دبيركل حزب آنها از حزب فاصله مي‌گيرد يا دور مي‌شود، از هم مي‌پاشند ولي حزب اعتماد ملي آنچنان علقه دلي و اعتقادي با شما داشتند كه شبانه‌روز زحمت كشيدند. من امروز مي‌گويم كه كنگره بعدي را با حضور ايشان در ورزشگاه ١٠٠ هزار نفره آزادي برگزار خواهيم كرد.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه فرزندان كروبي در پاكدستي همچون كروبي هستند و براي آنكه بتوانند صحبت كنند بايد پاك، سالم و صادق باشند خاطرنشان كرد: امروز از حزب اعتماد ملي شخصيت‌هاي بسياري در بدنه نظام حضور دارند كه پاكدستي از ويژگي همه آنهاست. مشاهده كرديم كه آقاي افشاني از حزب اعتماد ملي به عنوان شهردار تهران انتخاب شدند. مخالفان او تلاش‌هاي بسياري كردند تا نقطه منفي در كارنامه‌اش بيابند اما پاكدستي افشاني هيچ نقطه منفي در كارنامه او باقي نگذاشته بود. همچنين مخالفان تلاش بسياري داشتند تا برگه‌اي عليه آقاي نوروززاده، معاون وزير نفت و عضو حزب اعتماد ملي پيدا كنند اما تلاش آنها به نتيجه نرسيد. از آقاي منتجب‌نيا مسجد را گرفتند، مي‌خواستند منبر را نيز از او بگيرند اما حتي يك سطر هم از او پيدا نكردند.

حضرتي با اشاره به برگزاري دومين كنگره حزب اعتماد ملي بعد از حدود ١٠ سال از برگزاري نخستين كنگره خاطرنشان كرد: سال‌ها به دليل مشكلاتي از برگزاري كنگره فرار مي‌كرديم اما امسال به خاطر قانون جديدي كه متاسفانه در مجلس قبل تصويب شد و ما به لطف الهي در اين مجلس آن را اصلاح خواهيم كرد، مجبور شديم كه دومين كنگره را امروز برگزار كنيم. اميدوارم اين كنگره همچنان موجب وحدت، انسجام، پاك زندگي كردن اعضاي حزب شود.

اين عضو حزب اعتماد ملي با بيان اينكه ملت ايران معامله سنگيني كردند تا پاي آرمان‌هاي نظام بايستند، خاطرنشان كرد: ما همچنان پاي آرمان‌هاي نظام جمهوري اسلامي ايران ايستاده‌ايم و از سوي ديگر نيز منتقد شديد انحرافات و اشكالات هستيم.

نتيجه خودمحوري گروه‌ها

فاطمه كروبي، همسر مهدي كروبي در كنگره ديروز وضعيت نامطلوب امروز كشور را نتيجه خودمحوري همه گروه‌ها دانست. وي گفت: من متعهدم سلام خالصانه همسرم را به شما اعلام بدارم و اميد است اين نشست در جهت رشد و توسعه سياسي موثر باشد.

وي افزود: از قائم مقام حزب اعتماد ملي آيت‌الله منتجب‌نيا كه در اين چند سال زحماتي متحمل شدند، از آقاي حضرتي نماينده مردم تهران، آقاي علي مطهري نماينده شجاع و ساير نمايندگان كه در جهت حقوق محصورين و زندانيان سياسي تلاش مي‌كنند، تشكر مي‌كنم. همسر دبيركل حزب اعتماد ملي تصريح كرد: اگر منصف باشيم، بايد بگوييم كه وضعيت نامطلوب امروز كشور نتيجه خودمحوري همه گروه‌ها است.

وي افزود: آقاي كروبي فردي است كه امام او را دوست خود دانست، اما امروز محصور است، البته فكر و انديشه هزينه دارد.

نظر شما