شناسهٔ خبر: 25746167 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

با اشاره به خروج آمریکا از برجام

یک استاد روابط بین‌الملل: آمریکا نشان داد به راهکارهای حقوقی ایمان ندارد

یک استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل با بیان این‌که تیم ترامپ نوعی تصور قلدرمأبانه نسبت به حل مسائل بین المللی پیدا کرده‌اند، ابراز کرد: هیچ کنوانسیونی در مورد سلاح‌های متعارف از جمله سلاح‌های موشکی نداریم که بتوانند به عنوان ابزار فشار علیه ما استفاده کنند.

صاحب‌خبر -

رضا سیمبر در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران گفت: تفکر پمپئو و تیم ترامپ از لحاظ نظری بر یک تفکر سرمایه‌داری نظامی حاکم است، در واقع تصورشان این است که با یک جانبه‌گرایی و نه چند جانبه‌گرایی و همچنین با تصور حمایت‌گرایی می‌توانند مسائل جهانی را حل کنند و به نوعی تصور قلدرمأبانه نسبت به حل مسائل بین‌المللی پیدا کرده‌اند.

وی با تاکید بر این که ماهیتا برجام دارای بعد حقوقی است و قصد دارد یک بحران سیاسی را از طریق مذاکرات حل کند، اظهار کرد: تصور ما از برجام و آن چه که به وجود آمد یک سند حقوقی بود اما آمریکایی‌ها در این زمینه نشان دادند که متاسفانه به راهکارهای حقوقی  ایمانی ندارند و تصورشان هنوز تصور کابویی و ملیتاریستی است.

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد:  در نظام سرمایه‌داری گرایش این‌ها به فروش تسلیحاتی، ‌تاثیرگذاری‌های لابی‌های تسلیحاتی که شامل عمده کمپانی‌های تسلیحاتی در آمریکا هستند، می‌شود و این‌ها جان و لذت‌شان در تنش، درگیری و تحولاتی مانند سوریه، یمن و ایران هراسی و نادیده گرفتن حقوق بین‌الملل و مبانی حقوقی در نظام بین‌الملل است.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در ادامه ابراز کرد: گرچه تفکر نئولیبرال در تفکر سرمایه‌داری حاکم است که در تفکر اوباما هم بود، اما به شدت ترامپ و تیمش تفکر خودشان را در سیاست‌هایی دنبال می‌کنند که در میان افکار عمومی جهان طرفدار ندارد و این تفکر مخالفان زیادی را در میان دانشگاهیان، سازمان‌های مردم‌نهاد و... دارد البته این طور نیست که تصور کنیم یک گروه اندکی مخالفت دارند بلکه بسیاری مخالف این تفکر هژمونیک،‌ اقتدارگرایانه و یک جانبه گرایانه آمریکا در نظام بین‌الملل هستند.

سیمبر درباره این‌که در چنین شرایطی  اروپایی‌ها چگونه می‌خواهند در مقابل آمریکا بایستند، گفت: به لحاظ اقتصادی اگر به قضیه نگاه کنیم باید حساب دولت‌های اروپا را از شرکت‌ها و کمپانی‌های آن‌ها جدا کرد، دولت‌های اروپایی اگر هم موافق ماندن در برجام هستند نباید تصور کنیم آن‌ها صد در صد در مورد مکانیزم‌های تصمیم‌گیری کمپانی‌های اروپایی حاکمیت دارند،‌البته طی چند روز اخیر عقب نشینی برخی از کمپانی‌های اقتصادی این مساله را ثابت کرد، دولت‌ها فقط می‌توانند توصیه داشته باشند.

وی ادامه داد:‌ کمپانی‌ها منافع و سبد حمایتی اقتصاد خودشان را در نظر دارند اگر لطمه‌ای در منافع‌شان به وجود آید، نباید تصور کنیم آن‌ها بین ما و آمریکایی‌ها، ما را انتخاب کنند. بنابراین با توجه به مذاکراتی که اروپایی‌ها با آمریکایی‌ها انجام دادند که خبری از محتوای آن مذاکرات نداریم، نگاه توأم با شک وتردید باید به اروپایی‌ها داشت.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به نظر می رسد برای این‌که به جمع توافق دو طرفه برسند، این طور نتیجه گرفته‌اند که آمریکایی‌ها چماق را بردارند و اروپایی‌ها هویج را و سعی کنند به مطالبات بیش‌تری در زمینه‌های دفاعی، موشکی و مباحث سیاست‌های منطقه‌ای ما برسند.

سیمبر با تاکید براین‌که باید چانه‌زنی‌های خود را با اروپایی‌ها داشته باشیم، گفت: ما نباید شمشیر را برداشته و یا برخورد داشته باشیم، باید به گونه‌ای رفتار کنیم همان‌طور که آن‌ها تاکنون سیاست معقولانه و معتدل‌تری را نسبت به آمریکا در پیش گرفته‌اند.  

وی افزود: باید سعی کنیم از طریق مذاکرات امتیاز گرفته و در منظر افکار عمومی بین‌المللی آمریکایی‌ها را منزوی کنیم، زیرا در حال حاضر برگ برنده خوبی را از آمریکایی‌ها داریم مبنی بر این که آن‌ها قاعده حقوق بین المللی، ایفای تعهدات و حقوق بین‌المللی را زیر سوال برده‌اند.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه گیلان با بیان این‌که دنیا، دنیای سیاست بین‌الملل است متاسفانه  دنیای حقوق بین‌الملل نیست ، ابراز کرد: در حال حاضر دنیا، دنیای پارامترهای قدرت است و حقوق بین‌الملل چندان توانایی مانور را در مقابل سیاست بین‌الملل ندارد لذا باید تلاش کنیم از تمامی برگ‌برنده‌های خودمان در راستای پیشبرد اهداف‌مان بهره‌برداری کنیم.

آن چه موضع  رسمی جمهوری اسلامی ایران تاکنون بوده و مورد تاکید رهبری است، این‌که ما به هیچ وجه وارد مذاکراتی غیر از مباحث هسته‌ای نمی‌شویم،‌ مباحث هسته‌ای را هم با برجام تمام کردیم و دیگر آیتم جدیدی را به آن اضافه نمی‌کنیم

وی درباره این‌که در اظهارات وزیر خارجه آمریکا فقط در سه مورد به مباحث هسته‌ای اشاره شده و آیا ایران حاضر می‌شود درباره سایر موضوعات با اروپا پای میز مذاکره بنشیند؟ گفت: آن چه موضع  رسمی جمهوری اسلامی ایران تاکنون بوده و مورد تاکید رهبری است، این‌ است که ما به هیچ وجه وارد مذاکراتی غیر از مباحث هسته‌ای نمی‌شویم،‌ مباحث هسته‌ای را هم با برجام تمام کردیم و دیگر آیتم جدیدی را به آن اضافه نمی‌کنیم.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: فکر می‌کنم از لحاظ اصل گفت‌وگو  در مورد ساختارهای منطقه‌ای و مباحث دفاعی بتوانیم صحبت کنیم و منعی وجود ندارد، مگر این‌که آن‌ها بخواهند به‌عنوان یک اهرم فشار علیه ما استفاده کنند که پذیرفتنی نیست.

سیمبر خاطرنشان کرد: در زمینه تسلیحات موشکی هیچ قاعده حقوق بین‌المللی وجود ندارد که آن‌ها متمسک شوند و بگویند براساس این کنوانسیون و معاهده اختیارات موشکی خودتان را محدود کنید. البته داستان موشکی از لحاظ حقوق بین‌الملل با داستان هسته‌ای متفاوت است در مباحث هسته ای موضوعاتی از قبیل؛ ان. پی. تی و پروتکل الحاقی و ... وجود داشته که بسترهای حقوقی چانه‌زنی آن‌ها را ایجاد می‌کرد اما اکنون هیچ کنوانسیونی در مورد سلاح‌های متعارف از جمله موشکی نداریم که آن‌ها بتوانند به عنوان ابزار فشار علیه ما استفاده کنند یا این که ما به آن کنوانسیون‌ها پیوسته باشیم.

وی با اشاره به مسائل و تحولات منطقه‌ای اظهار کرد: در مورد تحولات منطقه‌ای هم ما براساس منافع‌ ملی خودمان عمل می‌کنیم، اما متاسفانه تصویری که آمریکایی‌ها ارایه می‌کنند انگار نه انگار که بعضی از بدبختی‌های منطقه را آن‌ها شعله‌ور کردند و آن‌ها را به وجود آوردند.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: آمریکایی‌ها در تلاش هستند تا صورت مساله را تغییر دهند، این مساله را دستگاه دیپلماتیک خودمان بایستی پیش رو قرار داده و تاکید کند مسبب بسیاری از مسائل در منطقه از جمله داعش، تروریسم دولتی و فجایع یمن خود آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و بلندپروازی‌های سعودی ها هستند که متاسفانه آتش بیار معرکه شده‌اند در حالی که جمهوری اسلامی ایران بر صیانت دفاعی خود تاکید دارد که متاسفانه آمریکا آن را برعکس نشان می‌دهد.

انتهای پیام

نظر شما