شناسهٔ خبر: 25745955 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

پارلمان اروپا از پاسخ های زوکربرگ راضی نشد

مدیر فیس بوک باید درباره پاره ای از ابهامات در پارلمان اروپا توضیح می داد. او توضیحاتی داد، اما کلی و به باور برخی نمایندگان «هیچ مگو». به ویژه موضوع کمبریج آنالتیکا و نقش مارک زوکربرگ در آن بسیار بحث انگیز بوده است. بسیاری از نمایندگان پارلمان اروپا، پاسخ های مارک زوکربرگ را قانع کننده ندانسته اند. سون گی گولد، یکی از نمایندگان سبزها در پارلمان اروپا پس از پایان پرسش و پاسخ زوکربرگ در پارلمان اروپا گفت: نمایندگان سبزها شش پرسش مشخص از مدیر فیس بوک مطرح کردند و او حتی به یکی از این پرسش ها نیز پاسخ نداد.

صاحب‌خبر -

در جریان این نشست، پس از گوش دادن به یک ساعت پرسش های اعضای پارلمان اتحادیه اروپا، زوکربرگ در انتها پاسخ هایی را ارایه داد. درواقع او به جای پاسخ تک تک به سوالات ، همه آنها را در عرض 25 دقیقه پایانی جلسه پاسخ داد و در نتیجه فرصت کافی برای پرداختن به جزئیات همه پرسش ها نداشت. 
گای واروفستات، یک سیاستمدار بلژیکی پس از پاسخ های زوکربرگ، وی را مورد نکوهش قرار داد و گفت که او شش سوال ساده پرسید که می توانست جواب هایی خلاصه مثل نه یا بله داشته باشد اما زوکربرگ هیچکدام از آنها جواب نداده است. بنیانگذار فیس بوک سعی کرد ورق را برگرداند و گفت تیمش سعی خواهد کرد در اسرع وقت جواب هایی برای این سوالات ارائه دهد. 
یکی از نمایندگان بریتانیایی پارلمان اروپا از این جلسه به عنوان «فرصت از دست رفته» نام برد.
دیمین کالینز، که ریاست کمیته رسانه های دیجیتال و ورزش پارلمان بریتانیا را به عهده دارد دلیل از دست رفتن این فرصت را در «شکل و شمایل و مدل» سوال و جواب ها دانسته است. مدل سوال و جواب با آنچه که در کنگره آمریکا اتفاق افتاد کاملا متفاوت بود.
نمایندگان کنگره آمریکا فرصت داشتند که سوال هایشان را بپرسند و در صورتی که از جواب قانع نشدند سوال بعدی را از مارک زوکربرگ بپرسند. در صورتی که در جلسه با پارلمان اروپا، روسای هر حزب و دسته سیاسی سوال هایش را مطرح کرد و بعد که همه سوال ها تمام شدند، مدیرعامل فیس بوک به سوال ها جواب داد.
نمایندگان معترض می گویند که این شیوه اداره جلسه، به آقای زوکربرگ اجازه داده تا صرفا به سوال هایی بپردازد که خودش مایل بوده به آنها جواب دهد.  
رئیس پارلمان اروپایی گفت که آقای زوکربرگ فرصت محدودی داشته و با این روش می توانستند سوال های بیشتری از او بپرسند. او همچنین گفت که قرار است مدیرعامل فیس بوک کتبی به سوال های باقی مانده جواب دهد.
 سوال های باقی مانده
سوال هایی که آقای زوکربرگ به آنها پاسخ نداد درباره قبضه کردن بازار بود و اینکه چطور از اطلاعات مردم در اپلیکیشن واتس اپ استفاده می کنند. همینطور سوال هایی درباره اطلاعاتی که فیس بوک از کاربران جمع کرده و سوالی اساسی تر اینکه آیا فیس بوک اطلاعات مربوط به کسانی که عضو نیستند را هم جمع آوری می کند یا نه. بسیاری از نمایندگان درباره شیوه کسب و کار فیس بوک سوال داشتند که اصلا چطور انجام می شود.
منتقدان فیس بوک بیشترشان ابراز نگرانی می کنند که گروه های دست راستی با استفاده از نگرانی های رای دهندگان و دمیدن بر آتش این نگرانی هاست که می توانند نظر مردم را به سود سیاستمداران محافظه کار جلب کنند. اما در جلسه ای که زوکربرگ با نمایندگان اتحادیه اروپا داشت یکی از سرشناس ترین سیاستمداران محافظه کار نگرانی دیگری را مطرح کرد.
نایجل فاراژ که از رهبران سیاسی مخالف حضور بریتانیا در اتحادیه اروپا بود و با دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، نزدیک است، پرسید که آیا این شبکه اجتماعی مخصوصا دست به حذف ناظران سیاسی دست راستی می زند. در جواب، مارک زوکربرگ گفت که فیس بوک «هیچ گاه دسترسی به مطلبی را بر اساس دیدگاه سیاسی» محدود نکرده است. 
او گفت که هنوز فیس بوک در حال بررسی اپلیکیشن های فعال دیگری در فیس بوک است که ممکن است از اطلاعات کاربران استفاده نا به جا کرده باشند. تا به حال به گفته او ۲۰۰ اپلیکیشن به همین دلیل از فیس بوک خارج شده اند. ابتدا قرار بود این جلسه پشت درهای بسته انجام شود اما با بالاگرفتن اعتراض ها جلسه به صورت زنده پخش اینترنتی شد.
 وظایف سیاستمداران
یان فیلیپ، از دیگر نمایندگان سبز پارلمان اروپا درباره عدم پاسخگویی صریح زوکربرگ به پرسش های نمایندگان این پارلمان گفت: فیس بوک آشکارا در موقعیتی نیست که نگرانی کاربران اروپایی شبکه های اجتماعی را برطرف کند. او به همین دلیل خواستار اعمال کنترل بیشتر از سوی نهادهای سیاسی کشورهای اروپایی شده است.
اودو بولمان، رئیس فراکسیون سوسیال دموکرات های اروپا پاسخ های زوکربرگ به پرسش های نمایندگان را چنین توصیف کرده است: پاسخ ها کوتاه، سطحی و کم مضمون بودند. از آن گذشته، نمایندگان بر آن بودند نقش فیس بوک در رسوایی اطلاعاتی کمبریج آنالیتیکا را بدانند. در سال ۲۰۱۵ موسسه یاد شده موفق شده بود با تهیه یک ماسک مخصوص اطلاعات گسترده ای پیرامون کاربران فیس بوک کسب کند.
نمایندگان پارلمان اروپا مایل بودند بدانند که نقش مارک زوکربرگ در این ماجرا چه بوده است. جدی ترین داوری درباره نقش مارک زوکربرگ را، رئیس فراکسیون اتحاد لیبرال ها و دموکرات ها در پارلمان اروپا ابراز کرده است. او گفته که زوکربرگ باید تصمیم خود را بگیرد، یا باید کنار نخبگانی همچون استیو جابز و بیل گیتز قرار گیرد یا به عنوان نابغه ای که با خلق یک هیولای دیجیتال بنیان های دموکراسی در اروپا را نابود کرده، در حافظه تاریخ ثبت شود.
 عذرخواهی یا فرافکنی
مارک زوکربرگ در جریان جلسه استماع خود در پارلمان اروپا از کاربران به دلیل نقص های اطلاعاتی، عذر خواهی کرد. وی گفت که فیس بوک آماده سرمایه گذاری برای افزایش ضریب ایمنی حفاظت از داده های کاربران است. وی در حضور نماینده های پارلمان اروپا گفت اروپایی ها بخش بزرگ و با اهمیتی از کاربران فیس بوک را تشکیل می دهند.
در ادامه زوکربرگ از جنبه های مثبت تکنولوژی و شبکه های اجتماعی صحبت کرد و گفت: بعد از حملات تروریستی پاریس، برلین، لندن و بروکسل مردم از ویژگی فیس بوک در اعلام سلامت بعد از وقوع حادثه استفاده کردند. 
مدیر عامل فیس بوک گفت ۱۸ میلیون بنگاه تجاری کوچک در اروپا برای کار خود از فیس بوک استفاده می کنند و اکثر خدمات به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می گیرد. زوکربرگ تصریح کرد که بیش از نصف این بنگاه ها توانسته اند با استفاده از خدمات فیس بوک، کارکنان بیشتری استخدام کنند. وی همچنین گفن که در سال های اخیر این موضوع روشن شده است که فیس بوک برای جلوگیری از آسیب های بالقوه این شبکه اجتماعی، دارای ابزارهای مناسب نیست. این موضوع شامل اخبار جعلی، دخالت در انتخابات خارجی و سواستفاده از اطلاعات خصوصی کاربران می شود. 
مدیر عامل فیس بوک خود را متعهد به یافتن راه حلی برای مبارزه با موارد فوق دانست و گفت: من بابت نقص های اطلاعاتی فیس بوک عذر می خواهم. 
زوکربرگ یافتن و توسعه راه حلی برای اعمال تغییرات لازم بر فیس بوک را زمان بر دانست اما اضافه کرد: خود را متعهد می دانم تا راه درست را پیدا کنم و در جهت فراهم آوردن امنیت برای کاربران، سرمایه گذاری عظیمی انجام دهم. 
در ادامه مدیرعامل فیس بوک از مواردی که تا به حال برای رسیدن به این هدف انجام داده است صحبت کرد. اقداماتی چون دو برابر کردن کارکنانی که روی امنیت فیس بوک کار می کنند و اضافه کرد که تا آخر امسال تعداد این کارکنان را به بیش از ۲۰ هزار نفر می رساند. وی تاکید کرد که هزینه و سرمایه گذاری در این زمینه، سود حاصل از فیس بوک را به مقدار زیادی کاهش خواهد داد اما وی امنیت کاربران را مهم تر ارزیابی کرد. مدیرعامل فیس بوک با اشاره به این نکته که در کمتر از ۱۸ ماه، دو انتخابات مهم در پیش است از عدم موفقیت این شبکه اجتماعی در شناسایی تداخل روسیه در انتخابات آمریکا صحبت کرد. به گفته او، با پیچیده کردن و بالا بردن امنیت، وقوع چنین حملات اطلاعاتی را سخت تر و در نتیجه از دخالت در انتخابات حفاظت خواهد شد.
مدیرعامل فیس بوک تاکید کرد که روش های اجرایی، امنیت شبکه اجتماعی از چنین حملاتی را بالا برده است همانطور که کمتر شاهد حملات اطلاعاتی در انتخابات فرانسه، آلمان بودیم. برای افزایش ضریب ایمنی حفاظت از داده های کاربران با دولت ها و دیگر شرکت های تکنولوژی همکاری کرده و خواهد کرد.
زوکربرگ دیگر اقدامات این شبکه اجتماعی در جهت بالا بردن شفافیت و امنیت را برشمرد و از به کار بردن هوش مصنوعی در این راستا برای معلق کردن حساب های جعلی، اطلاعات غلط و تبلیغات نامناسب صحبت کرد. وی از شفاف سازی روش های تبلیغاتی نام برد و خود را متعهد به ادامه اصلاحات این شبکه اجتماعی دانست. مدیرعامل فیس بوک اعلام کرد تا پایان سال بیش از 10 هزار نفر از سراسر اروپا را استخدام خواهد کرد. زوکربرگ سخنانش را اینگونه به پایان برد: ما به اروپا متعهد هستیم.
 تظاهرات در بروکسل علیه فیس بوک
همزمان با حضور بنیانگذار فیس بوک در پارلمان اروپا، جمعی از فعالان مدنی با قرار دادن آدمک او در مقابل ساختمان پارلمان، به نقض حریم خصوصی کاربران در این شبکه اجتماعی اعتراض کردند. آنها آدمک هایی را به نمایش گذاشتند که روی آنها نوشته شده بود: فیس بوک را اصلاح کنید. 
آلافیا زویاب از حاضران در این تجمع گفت: ما با این عروسک هایی که از مارک زوکربرگ در اینجا در بروکسل گرد آورده ایم می خواهیم روی این نکته تاکید کنیم که فیس بوک مملو از حساب های کاربری جعلی است. این حساب های جعلی به گونه ای سازماندهی شده اند که به دمکراسی ما حمله کنند. حالا زمان آن است که اعضای پارلمان اروپا و قانونگذاران، فیس بوک را پاکسازی کنند و این موضوع را تضمین کنند که حساب های کاربری را که اطلاعات غلط منتشر می کنند، حذف کنند.

نظر شما