شناسهٔ خبر: 25745430 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

سیده فاطمه مقیمی مطرح کرد:

فروشگاه‌های مجازی جایگزین سنتی‌ها/ رونق استارتاپ‌ها با آموزش صحیح افراد

استارتاپ کسب‌و‌کاری است که بخش عمده‌ای از آن مبتنی بر فناوری است. هر کسب‌و‌کار که بر پایه فناوری است، لزوما استارتاپ نیست، ولی همه استارتاپ‌ها به‌طرزی از وب، موبایل، اینترنت و فناوری‌های جدید استفاده می‌کنند تا رشد بالایی داشته باشند و به تعداد کاربران بالایی برسند.

صاحب‌خبر -

موفقیت این شرکت‌های نوپا توجه دیگر افراد را نیز به مفهوم استارتاپ جلب کرده است. این روز‌ها کاربران بسیاری رویاهای خود را در راه‌اندازی استارتاپی متفاوت جست‌وجو می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران  می‌گوید: «با توجه به اینکه راه‌اندازی استارتاپ در محیط امروز به حداقل سرمایه‌گذاری نیاز دارد، امکان ایجاد محیط مناسب برای کسب‌و‌کار در جامعه امروز را فراهم می‌کند، چرا که توسعه کسب‌و‌کار توسط جوانان می‌تواند با نوآوری و فکر و ایده جدید شکل گیرد. با توجه به اینکه در دنیای امروز بسیاری از کسب‌و‌کارها به همین شکل رونق گرفته است، این روش سبب جلوگیری از اتلاف وقت، گذر کردن از زمان و ... خواهد شد و خود این مساله پایه‌ای بر مبنای استقبال از کسب‌و‌کارهای جدید است‌.»

استارتاپ چند سالی می‌شود که در ایران نیز رونق پیدا کرده است، برگزاری رویداد‌های مختلف و گردهمایی های متعدد در طول سال های گذشته کمک کرده تا همزمان با دیگر کشورها، کاربران ایرانی نیز در تب و تاب استارتاپ راه انداختن قرار گیرند. به‌نظر شما این مساله چه تاثیری بر حوزه اقتصاد و تولید ناخالص داخلی و اشتغال‌زایی دارد؟

طبق گزارشی که وزیر ارتباطات داده‌اند حدود ۲۰۰‌هزار شغل در فضای مجازی ایجاد شده است و با توجه به اینکه راه‌اندازی چنین شغلی در محیط امروز به حداقل سرمایه‌گذاری نیاز دارد، حتما توانایی ایجاد محیط مناسب برای کسب‌و‌کار در جامعه امروز را دارد، چرا که توسعه کسب‌و‌کار توسط جوانان می‌تواند با نوآوری و فکر و ایده جدید شکل گیرد. در دنیای امروز بسیاری از کسب‌و‌کارها به همین شکل رونق گرفته است، چرا که این روش سبب جلوگیری از اتلاف وقت، گذر کردن از زمان و ... می‌شود و خود این مساله پایه‌ای بر مبنای استقبال از کسب‌و‌کارهای جدید است‌. در این شرایط چند مساله برای بهتر شدن فضای این مدل کسب‌و‌کار وجود دارد که باید رعایت شود تا استفاده صحیح از این سیستم‌ها در چارچوب مسائل مثبت این مدل کسب‌و‌کار شکل گیرد؛ همچنین طراحی فضای اینترنتی ما باید به‌گونه‌ای باشد که توان دسترسی به شرایط مطلوب برای شکل گیری ارتباط سریع و قابل پیشرفت برای مدل‌های کار اینترنتی وجود داشته باشد.

حمایت دولت از این مدل کسب‌و‌کار با توجه به اینکه بیشتر بخش‌های خصوصی در این زمینه فعالیت دارند چگونه بوده؟ آیا حمایتی شکل گرفته است؟

با توجه به اینکه بسیاری از این فعالیت‌ها در فضای مجازی و برنامه‌های اینترنتی خارجی شکل گرفته است، دولت با جایگزینی‌ برنامه‌های ایرانی از این مدل کسب‌و‌کار حمایت و قطعا زیرساخت‌هایی برای ادامه فعالیت افراد در این فضا ایجاد کرده است. البته از آن جا که در این بخش فعالیت ندارم قادر به اظهار نظر در باره فعالیت برنامه‌های ایرانی نیستم و قطعا افرادی که قبل از این در برنامه‌های خارجی در این فضا فعالیت داشته‌اند می‌توانند نقاط قوت و ضعف سیستم قبل و برنامه‌های ایرانی ارائه شده را برشمارند. قطعا اگر سیستم‌های جدید با قابلیت‌هایی قابل قبولی ارائه شده باشند می‌توانند جایگزین استارتاپ‌های گذشته باشند.

مساله دیگر فرهنگ استفاده از استارتاپ‌ها در کشور است با توجه به اینکه در زمان رونق کار تاکسی‌های اینترنتی تاکسی‌های سنتی به فعالیت آنها اعتراض کردند. آیا در کشورهای در حال توسعه به‌ویژه ایران در این زمینه فرهنگسازی صورت گرفته؟ و آیا بین بازار کسب‌و‌کار اینترنتی و بازار سنتی می‌توان رقابت ایجاد کرد؟

سیستم تجارت در کشور بیشتر سیستم‌های سنتی، بازاری و قدیمی است که نیاز به جایگزینی با فناوری‌های جدید دارد، در صورت آموزش صحیح و ایجاد توانایی استفاده از سیستم‌های جدید در جامعه نیاز به ساماندهی داریم. با توجه به اینکه در خانواده‌ها افراد سن بالا توانایی استفاده از این سیستم‌ها را به‌دلیل عدم آموزش و نبود حس نیاز به استفاده از این سیستم‌ها ندارند و حتی افرادی هستند که تمایل به استفاده از پول نقد دارند و استفاده از کارت اعتباری در زندگی این افراد جایی ندارد، چرا که یادگیری سیستم‌های فناوری روز برای افرادی این چنین سخت‌تر است به همین دلیل قدم اول در گسترش فضای کسب‌و‌کار اینچنینی ایجاد حس نیاز در زندگی و آموزش مثبت است، منظور از آموزش مثبت استفاده از کارایی‌های سود آور در گوشی‌های هوشمند و متعارف و اصولی است. ورود استارتاپ‌ها در کسب‌و‌کارهای مشابه نیاز به آموزش صحیح افراد در جامعه دارد. سایت‌های مختلفی در کشور سبب ایجاد کسب‌و‌کار شده و قطعا این ایجاد اشتغال به‌نفع کشور است که ادامه این روند ممکن است فروشگاه‌های مجازی را جایگزین فروش سنتی کند. و قطعا پیشرفت چنین سایت‌هایی از هزینه‌های مازاد رفت‌و‌آمد و هدررفت زمان جلوگیری می‌کند.

به‌نظر شما فیلترینگ برنامه‌های مختلف به‌نوعی مانع تراشی مقابل رونق این نوع اشتغال نیست؟

به‌نظر من باید راه‌حلی چون آشنایی با شرایط، جایگزین فیلتر کردن شود، قطعا اعلام محدودیت‌ها و اصل معذوریت‌ها به مردم روش بهتری است، آتش هم خطرآفرین است و هم با استفاده درست مزایایی برای ایشان دارد. نمی‌توان مرز خوب یا بد‌بودن برای این برنامه‌های خارجی قائل شد چه بسا در شرایطی که آموزش صحیح استفاده به مردم داده شود قطعا با هزینه کمتری می‌توان شرایط مطلوبی در جامعه به دست آورد.

نظر شما