شناسهٔ خبر: 25745062 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

سالانه ۲۰ هزار دانشجوی دکتری در ایران فارغ‌التحصیل می‌شوند

- همشهری آنلاین: معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سالانه بیش از ۲۰ هزار داشجوی دکتری در دانشگاه‌های کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مجتبی شریعتی نیاسر، ظرفیت جذب هیات علمی برای دانشگاه‌های کشور را چهار تا پنج هزار نفر عنوان کرد و افزود: سالانه 15 هزار نفر در رشته دکتری مازاد بر نیاز به جامعه تحویل داده می‌شود، بدون اینکه شغلی متناسب با مدرک خود داشته باشند.

وی گفت: این مازاد ظرفیت باید از طرف آموزش عالی کنترل و مهار شود و از طرف دیگر دستگاه‌های مرتبط با نظام شغلی و بازار کار باید تلاش کنند شرایطی را فراهم کنند که از این فارغ‌التحصیلان در حوزه‌های پژوهشی و مراکز تحقیقاتی از آنها استفاده شود.

شریعتی نیاسر افزود: اعتقاد دارم هنوز به مرحله مطلوب نرسیدیم و باید تلاش کنیم فرآیند جذب هیات علمی دانشگاه‌های کشور اصلاح شود.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص کارآیی کار، گفت: آموزش عالی متولی اشتغالزایی و تولید اشتغال نیست ولی می‌تواند در جهت اصلاح جهتگیری شغلی برای دانش‌آموختگان کمک کند؛ در این راستا تلاش شده برخی از رشته‌هایی که ظرفیت آنها بیش از اندازه در بازار اشباع شده از مدار خارج و ظرفیت مازاد دانشگاه‌ها کنترل و متناسب با نیاز بازار تطبیق پيدا كند.

برچسب‌ها:

نظر شما