شناسهٔ خبر: 25745056 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

شهرکرد| "زردکوه" در یک قدمی خطر نابودی

R41350/P1361/S6,54/CT7

زردکوه یا زردکوه بختیاری دومین کوه مرتفع در رشته‌ کوه‌های زاگرس است که علاوه‌بر غنای فرهنگی و تاریخی تأمین‌کننده بخش مهمی از آب کشور است که امروز با جاده‌ای موسوم به پنبه‌کال به جانش افتاده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، محرومیت و سختی‌های زندگی مردم استان چهارمحال و بختیاری بر هیچ کس پوشیده نیست اما چگونه می‌شود هر روز به بهانه‌ای زخمی بر پیکره داشته‌هایش به بهانه توسعه و یا هر چیز دیگری زد.

این بار سخن از زردکوه است، زردکوه بختیاری نماد صلابت قوم بزرگ ایرانی است که سالهاست رنج کوچ را به جان خریده‌اند اما دم نزده‌اند حالا چطور می‌شود که بخواهند سینه زردکوه را شرحه شرحه کنند، بر یال‌های با صلابتش ارابه‌های مرگ برانند و کشوری را از مهمترین منبع آب شیرینش محروم کنند، با آنچه که از عشایر شنیده‌اید در مخیله‌تان هم نمی‌گنجد که آنها درصدی هم از این ماجرا اطلاع داشته باشند.

زردکوه برای خودش دنیایی از داشته‌های طبیعی است که هر گونه تغییر حالتی که به پیکره آن لطمه وارد کند بی‌‌‌شک مصداق تخریب محیط‌ زیستی است. ما در اینجا اداره محیط زیست داریم اما بیشتر از آنچه که به دلسوز زیست محیطی نیاز داشته باشیم به اداره کننده محیط زیست نیاز داریم که چاره کند بر دردهای بی‌درمان زیست محیطی‌مان نه اینکه منفعلانه برنامه‌های روتین برگزار کند و تصور کند در همه جا می‌تواند سکوت کند.

براساس گفته‌های فعالان زیست محیطی این طرح نه تنها قابلیت اجرا ندارد و دردی از دردهای عشایر درمان نمی‌کند بلکه با توجه به شیب تند منطقه و نابودی پوشش گون در مسیر جاده، سبب سیلاب‌های شدید و نابودی منطقه را در پی دارد.

مسئله حفاظت از داشته‌های طبیعی به اندازه‌ای اهمیت دارد که مقام‌ معظم رهبری نیز در دیدار با مسئولان و دست‌اندرکاران منابع طبیعی و حفظ محیط ‌زیست بر حل مسائل و مشکلات زیست‌محیطی تاکید کردند و آن را نیازمند برنامه‌ریزی، تدبیر، پیگیری مستمر و جدی و قاطعیت دستگاه‌های مرتبط دانستند. به‌گفته ایشان حفظ محیط‌زیست یک وظیفه حاکمیتی است که باید با تهیه سند ملی محیط ‌زیست و پیوست زیست‌ محیطی برای همه طرح‌های عمرانی و صنعتی و همچنین جرم‌انگاری تخریب محیط‌زیست به این وظیفه بسیار مهم عمل شود. ایشان با تاکید بر اینکه حفظ محیط ‌زیست یک وظیفه حاکمیتی است، افزودند: تهیه سند ملی برای محیط‌ زیست، پیوست محیط‌زیستی برای همه طرح‌های عمرانی، صنعتی و تجاری، پالایش و بازنگری قوانین برای جرم‌انگاری تخریب محیط‌زیست، و تقویت نظارت‌های بی‌‌‌اغماض از مهم‌ترین راهکارها برای حفظ محیط‌زیست و مقابله با سودجویان و قانون شکنان است.

براساس گفته‌های امور عشایری هر ساله سطح وسیعی از ایلراه‌های عشایری بر اثر بارش برف و باران دچار خسارت‌های شدید می‌شود حال جاده‌ای که 6 ماه از سال زیر برف است، آنهم برفی که بر سینه زردکوه می‌بارد چگونه می‌تواند پس از گذشت چند سال سالم باقی بماند و محل عبور عشایر در بهار باشد در حالیکه هنوز برف در این منطقه روی زمین است.

احداث جاده «پنبه کال» در مسیر یک جاده مال‌رو بسیار قدیمی شروع شده که پیشینه تاریخی دیرینه‌ای دارد. دقیقا این مسیر از یال‌های پر شیب زردکوه بختیاری به یخچال‌های برفی می‌رسد و از آنجا دور می‌زند و دوباره در یال‌های پر شیب زردکوه بختیاری بالا و پایین می‌شود. این در حالی است که خیلی راحت می‌توان این مسیر را به جاده گردشگری تبدیل کرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری به پرسش‌های ما در این باره پاسخ می‌گوید.

پروژه "پنبه کال" بدون مجوز آغاز به کار کرده است

علی محمدی‌مقدم در این باره می‌گوید: اینکه جاده پنبه کال نیاز است یا نیاز نیست باید در حوزه کاری خودش مورد مطالعه قرار گیرد.

وی افزود: سال 96 طرح احداث این جاده از سوی امور عشایری مطرح شد ما مخالف احداث هیچ پروژه‌ای نیستیم اما اجرای هر پروژه‌ای مستلزم گرفتن مجوزات لازم است که جاده پنبه کال نیز از عرصه‌های ملی عبور می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: با بررسی‌های کمیته فنی و با توجه به شیب منطقه و پوشش گیاهی گون که در صورت احداث جاده گون‌ها نابود می‌شود با این پروژه مخالفت شده است.

محمدی‌مقدم تصریح کرد: امسال این پروژه بدون مجوز آغاز به کار کرده که براساس قانون حکم توقیف آن صادر شده است.

وی ادامه داد: اکنون این پروژه در حال بررسی در کمیته نظارت بر اجرای طرح‌های عمومی و عمرانی سازمان جنگل‌ها است که براساس مستندات اگر با قوانینی مغایرتی نداشته باشد اجرا می‌شود در غیر اینصورت این پروژه متوقف می‌شود.

پیگیری این موضوع از سایر مسئولان دستگاه‌های مرتبط و پاسخ‌های شگفت‌انگیز

مدیرکل امور عشایری استان چهارمحال و بختیاری گفت: فعلا نظری ندارم.

مدیرکل محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری نیز با توجه به تماس‌ها و ارسال پیامک حاضر به مصاحبه نشد.

فرماندار کوهرنگ نیز گفت: از امور عشایری پیگیری کنید.

انتهای پیام/م

نظر شما