شناسهٔ خبر: 25744986 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گزارش تسنیم| زمزمه‌های گذار از ترامپ/نظرسنجی‌های تکان دهنده برای پرزیدنت

R36439/P1361/S8,1128/CT14

تحلیلگران مسائل آمریکا بر این باورند که مخالفان رئیس جمهور آمریکا در صدد پیدا کردن فرصتی برای بروز خشم خود علیه دونالد ترامپ و جمهوریخواهان طرفدار او هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، هر اندازه به ماه نوامبر امسال نزدیکتر میشویم، ترس و وحشت بیشتری سرتاسر وجود دونالد ترامپ و همراهانش را فرا می گیرد. برگزاری انتخابات میاندوره ای کنگره امسال می تواند به مقدمه و پیش زمینه ای برای سقوط ترامپ از قدرت و تکدوره ای شدن وی در مسند ریاست جمهوری آمریکا تبدیل شود.

چندی پیش رئیس جمهور جنجالی آمریکا اعلام کرد که در صورت کسب اکثریت کنگره توسط دموکراتها، وی از سوی آنها استیضاح خواهد شد. با این حال، اصلی ترین نگرانی ترامپ، متوجه مجلس سنا است. ترامپ نسبت به کسب اکثریت مطلق سنا ( بیش از 60 کرسی) توسط دموکراتها به شدت نگران به نظر می رسد. در مرحله بعدی نیز ترامپ نسبت به حفظ اکثریت جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان، امیدی ندارد.

نظرسنجی‌هایی که به سود ترامپ نیست

نظرسنجی های صورت گرفته در آمریکا نشان می دهد که محبوبیت ترامپ و حزب جمهوریخواه نسبت به انتخابات سراسری سال 2016 میلادی تا حدود زیادی افت کرده است. در اواخر سال 2017 میلادی نیز میانگین نظرسنجی های صورت گرفته در آمریکا نشان داد که حدود 31 دصد از جمهوریخواهان ( طرفداران حزب جمهوریخواه ) خواستار حضور فرد دیگری به غیر از ترامپ در مسند قدرت هستند.

حتی "جف فلیک" سناتور جمهوریخواه و یکی از مخالفان ترامپ از احتمال معرفی نامزدی دیگر در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 از سوی این حزب خبر داده است. واقعیت امر این است که علاوه بر دموکراتها، سناتورهایی مانند جان مک کین ، راند پال، جف فلیک و ... که به حزب جمهویخواه تعلق دارند نیز با سیاستهای ترامپ مخالف هستند و این مخالفت را به صوتی علنی ابراز کرده اند.

بسیاری از تحلیلگران مسائل آمریکا بر این باورند که در صورت شکست جمهوریخواهان از دموکراتها در انتخابات میاندوره ای کنگره، فاصله گیری جمهوریخواهان از ترامپ و ابراز مخالفت بسیاری از آنها نسبت به رئیس جمهور این کشو علنی تر خواهد شد. در چنین شرایطی، جمهوریخواهان دیگر سرمایه گذاری بر روی ادامه حضور ترامپ در قدرت را به سود خود و حزب متبوعشان نمی دانند.

نکته دیگر اینکه نظرسنجی های اخیر، نشان دهنده عزم شهروندان آمریکایی برای "گذار از ترامپ" و سیاستهای وی می باشد. مطابق نظرسنجی جدید «مون‌کی تراکین» تنها 13 درصد از آمریکایی‌ها اعلام کردند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، را فردی  قابل اعتماد می‌دانند.در این نظرسنجی، تنها 33 درصد از شرکت کنندگان ترامپ را فردی توانا برای حضور در مسند ریاست جمهوری دانسته اند. این نظرسنجی و نظرسنجی های مشابه، برای ترامپ و همراهانش حکم یک فاجعه را دارد.

نباید فراموش کرد که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی، ترامپ توانست با استناد به آرای الکترال و ساختار انتخاباتی نامتوازن موجود درایالات متحده،  بر رقیب خود یعنی هیلاری کلینتون غلبه پیدا کند اگرنه  تعداد آرای عمومی  ترامپ (در مجموع حدود 3 میلیون رای ) از هیلاری کلینتون کمتر بود.

ترامپ هم اکنون با بحرانهای متفاوتی در حوزه سیاست داخلی و خارجی آمریکا دست و پنجه نرم می کند. بحرانهایی که بسیاری از آنها زاییده سیاستهای شخص رئیس جمهور آمریکاست. بسیاری از شهروندان آمریکایی نگران تعمیق  شکاف و فاصله میان دو سوی آتلانتیک ( آمریکا و اروپا ) هستند. از سوی دیگر، ترامپ در حالی از توافق هسته ای با ایران خارج شد که مطابق آخرین نظرسنجی ها، حدود 70 درصد از شهروندان آمریکایی از این توافق حمایت می کردند. حوادثی که طی هفته های اخیر رخ داده است نیز بر میزان محبوبیت ترامپ نتیجه ای معکوس گذاشته است. 

از ارتباط ترامپ با بازیگر فیلمهای مستهجن و تا بازگشایی دوباره پرونده ارتباط کمپین انتخاباتی ترامپ و روسیه. همه این موارد سبب شده است تا پروسه "گذار از ترامپ" با سرعت بیشتری از سوی شهروندان آمریکایی دنبال شود.

خشمی که فوران میکند

اگرچه به صورت سنتی، مشارکت در انتخابات میاندوره ای کنگره در ایالات متحده آمریکا پایین می باشد، اما به نظر می رسد این بار شاهد حضور تعداد بیشتری از شهروندان آمریکایی در این آوردگاه سیاسی باشیم. برخی کارشناسان و تحلیلگران مسائل آمریکا بر این باورند که مخالفان رئیس جمهور آمریکا در صدد پیدا کردن فرصتی برای بروز خشم خود علیه دونالد ترامپ و جمهوریخواهان طرفدار او هستند. از این رو بسیاری از مخالفان ترامپ در انتخابات میاندوره ای کنگره شرکت خواهند کرد. آنها معتقدند می توان با وجود کنگره ای دموکرات، تا حدودی اقدامات ترامپ را در بین سالهای 2018 تا 2020 میلادی مهار کرد.

با این حال، همچنان اصلی ترین نقطه تمرکز مخالفان ترامپ، انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 می باشد. طی ماههای اخیر زمزمه هایی مبنی بر حضور افرادی مانند جو بایدن معاون سابق رئیس جمهور آمریکا ، برنی سندرز سناتور مطرح آمریکایی و .... در مقابل ترامپ شنیده شده است. با این حال هنوز مشخص نیست که دموکراتها در کمپین انتخاباتی سال 2020 ، چه کسی را به عنوان نامزد رقیب ترامپ انتخاب می کنند.

در هر حال، مخالفان ترامپ در صددند با حضور در انتخابات میاندوره ای کنگره و به گردش در آوردن آرای خود به سود مخالفان رئیس جمهور آمریکا، هشدار سختی را به کاخ سفید مخابره نمایند. مطابق  نظرسنجی دانشگاه کوینیپیاک  که در ابتدای اردیبهشت ماه صورت گرفته است، بیش از نیمی از رای دهندگان آمریکایی، امیدوارند دموکرات ها در انتخابات کنگره در سال 2018 اکثریت آراء را به دست آورند.

نظرسنجی های قبلی نیز نشان می دهد که دموکراتها در مصاف با جمهوریخواهان از وضعیت بهتری در انتخابات کنگره برخوردار هستند. البته ترامپ و همراهانش نیز تلاش می کنند که تا ماه نوامبر امسال، معادله را تغییر داده و حداقل، بار شکست سنگین احتمالی خود در انتخابات را کاهش دهند. خط قرمز ترامپ در انتخابات پیش رو، "به دست آوردن اکثریت مطلق سنا" توسط دموکراتهاست.

با این حال به نظر می سد کسب اکثریت نسبی سنا ( 51 کرسی از 100 کرسی ) توسط دموکراتها  نیز تاثیر روانی سختی بر اردوگاه جمهویخواهان بگذارد. همان گونه که اشاره شد، در این صورت بخشی از سناتورها، سیاستمداران و حتی سران حزب جمهوریخواه تقابل خود را با ترامپ و سیاستهای وی در کاخ سفید علنی خواهند کرد. موضوعی که رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا را در منگنه ای سخت قرار خواهد داد.

انتهای پیام/.

نظر شما