شناسهٔ خبر: 25744969 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

عبدالرسول حسنی فر، سیدمحسن علوی پور

جدال دراماتیک قانون و عدالت در کریتوی افلاطون

تاثیر حیات فکری و جسمی و درنهایت مرگ سقراط در تاریخ تفکر، همواره نقطه عطف و محل تامل بسیاری از اندیشمندان بوده و هست بطوری که سقراط را جزو معدود اندیشمندان میدانند که تلازم و هم پیوندی نظر و عمل را بخوبی نشان داده است.

صاحب‌خبر -

چکیده

تاثیر حیات فکری و جسمی و درنهایت مرگ سقراط در تاریخ تفکر، همواره نقطه عطف و محل تامل بسیاری از اندیشمندان بوده و هست بطوری که سقراط را جزو معدود اندیشمندان میدانند که تلازم و هم پیوندی نظر و عمل را بخوبی نشان داده است. گزاره های اخلاقی سقراطی در وجه عملی در زندگی او ظهور یافته و چالش هایی را برانگیخته که امروزه مهترین مسائل سیاسی ـ اجتماعی جهان و جامعه ما هستند.
تبعیت از قوانین و حکم حکومت و نسبت آن با عدالت از جمله چالشهای بنیادین و مسئله یی زنده در اندیشه سیاسی است که سقراط در «همپرسه کریتو» آن را در وجهی دراماتیک مورد سنجش و آزمون قرار داده است. نوشتار حاضر با تمرکز بر این اثر، تلاش مینماید با تحلیل سویه های مختلف آن، جدال دراماتیک قانون و عدالت را مورد بررسی قرار دهد و با روشی (تحلیلی) به بررسی این مسئله میپردازد که قربانی شدن در پای قانون، حتی اگر غیرعادلانه و به ارزش جان انسان باشد، با عدالت چه نسبتی دارد.

کلیدواژگان: قانون، عدالت، سقراط، افلاطون کریتو، جدال دراماتیک

نویسندگان:
عبدالرسول حسنی فر، سیدمحسن علوی پور

فصلنامه تاریخ فلسفه - سال هشتم، شماره 29، تابستان 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما