شناسهٔ خبر: 25744934 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مهدی قرخلو، مریم موسوی

مکان یابی شهرک دانش بنیان در استان تهران

استان تهران با پذیرش بخش عمده ای از محققین و پژوهشگران کشور سهم بسزایی در توسعه علوم و فناوری در کشور ایفا می کند، بدیهی است این تعداد از ظرفیت های علمی، نیاز به امکانات و زیرساخت هایی برای توسعه کسب و کار خود دارند.

صاحب‌خبر -

چکیده

استان تهران با پذیرش بخش عمده ای از محققین و پژوهشگران کشور سهم بسزایی در توسعه علوم و فناوری در کشور ایفا می کند، بدیهی است این تعداد از ظرفیت های علمی، نیاز به امکانات و زیرساخت هایی برای توسعه کسب و کار خود دارند. یکی از مهم ترین عوامل در رونق کسب و کارهای مبتنی بر دانش، بستر فیزیکی مناسب این بنگاه ها می باشد. نزدیکی شرکت های دانش بنیان از یکسو به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و از سوی دیگر به صنایع، سبب می شود فرایند تبدیل علم به صنعت تسریع گردد. استان تهران نیازمند ایجاد پارک ها و شهرک های فناوری بیشتری است تا بتواند از تمام ظرفیت های علمی خود بهره جوید.
در این پژوهش ابتدا معیارهای موثر در مکان یابی شهرک دانش بنیان را شناسایی کرده سپس با استفاده از روش AHP به وزن دهی این معیارها و زیرمعیارهای مربوط به آن پرداخته ایم، در مرحله بعد با اعمال این وزن ها در نرم افزار GIS نقشه های مربوط به هرکدام را در محیط ARC map تهیه نموده ایم. با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی با روی هم گذاری معیارهای موثر در مکان یابی شهرک دانش بنیان، نقشه پهنه بندی شده این مناطق با دو اولویت در سطح استان شناسایی شده که اولویت اول مناسب تر بوده است. پس از تهیه نقشه نهایی با مطالعه در مورد پهنه های دارای اولویت به غربالگری پرداخته و نقاطی که دارای استانداردهای بالاتری می باشند را جهت مکان یابی شهرک دانش بنیان در نقشه نهایی نشان داده ایم. در مکان های انتخاب شده برای شهرک دانش بنیان به عواملی از جمله نزدیکی به دانشگاه ها و مراکز آموزشی، نزدیکی به مناطق صنعتی، وجود امکانات زیربنایی و طرح های توسعه ای استان و شهر تهران توجه ویژه نموده ایم.

کلیدواژگان: مکان یابی، دانش بنیان، GIS، پارک فناوری، استان تهران

نویسندگان:
مهدی قرخلو، مریم موسوی 

فصلنامه رشد فناوری - سال سیزدهم، شماره 51، تابستان 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما