شناسهٔ خبر: 25744702 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

گلایه‌های شهرام دهکردی، فعال محیط زیست

سدی که ساختش زندگی جمعیتی را به آب می‌دهد

متاسفانه جلسات محرمانه‌ای برای اجرای طرح انتقال آب خرسان برگزار شده است، و به‌رغم وضعیت فاجعه‌بار حاکم بر منابع آبی، ناباورانه در روزهای اخیر شاهد نادیده گرفتن ملاحظات علمی و محیط‌ زیستی در حوزه سرشاخه‌های حیاتی کارون مظلوم هستیم.

صاحب‌خبر -

متاسفانه هیات دولت نیز با تداوم اجرای پروژه فاقد ارزیابیهای زیست محیطی سد خرسان 3 موافقت کرده است. رودخانه خرسان 3 در منطقه آتشگاه واقع در 50 کیلومتری لردگان از کوههای تنگهسرخ کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه میگیرد که از بزرگترین ریزآبههای رودخانه کارون است. سال 86 مجوز احداث سد خرسان 3 روی این رودخانه در این منطقه آغاز شد که در سال 94 بهدلیل نبود اعتبارات و اعتراض مردم و فعالان محیط زیستی نسبت به نداشتن ارزیابیهای زیستمحیطی این پروژه متوقف شد، اما متأسفانه در قانون بودجه سال 97 برای تجهیز و فعال شدن کارگاه احداث این سد، ردیف اعتباری منظور و جلسات محرمانه آن نیز در هیات دولت برگزار شد. طرح انتقال آب خرسان 3 بناست که یکسوم آورد این رودخانه در منطقه آتشگاه را به استان فارس منتقل کند که هدف از این طرح انتقال آب را بحثهای معیشتی و کشت گیاهان عنوان کردهاند در حالی که عملا چنین چیزی نمیبینیم زیرا با احداث این سد روی رودخانه خرسان 3، 24 روستا در استانهای کهگلیویه و بویر احمد و چهار محال و بختیاری که بیش از 800 خانوار در آن ساکن هستند، زیر آب خواهند رفت و ساکنان این روستاها آواره و بیکار خواهند شد.

از دیگر پیامدهای زیستمحیطی و اجتماعی و اقتصادی طرح انتقال آب خرسان هم باید گفت که در منطقه آتشگاه، آبشار آتشگاه و آثار باستانی باقدمتی وجود دارد که احداث سد خرسان 3 موجب میشود 26 اثر طبیعی و تاریخی این منطقه زیر آب برود و علاوه بر آن بخشی از جنگلهای چهارمحال بختیاری و منطقه حفاظت شده دنا نیز با احداث این سد به زیر آب رفته و نابود میشود.

با توجه به تغییرات اقلیمی که در کشور رخ داده است و خشکسالی که معلوم نیست تا کی ادامه دارد، در استان چهار محال و بختیاری، بارشها نسبت به سال گذشته 60 درصد کاهش یافته است و محاسباتی که برای اجرای طرحهای انتقال آب و سدسازی از منابع آبی این استان انجام میشود، بر واقعیت اقلیمی استان چهارمحال و بختیاری و سرشاخههای رودخانه کارون منطبق نیست. از سویی با توجه به مصارف و برداشتهایی که در مسیر رودخانه کارون انجام میشود و حقابه زیستمحیطی و طبیعی رودخانه و وجود پنج سد بزرگ بر رودخانه کارون با ظرفیت در مجموع 9/13 هزار مترمکعب، دیگر آبی برای انتقال وجود ندارد.

نظر شما