شناسهٔ خبر: 25744627 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

دبیر شورای صنفی دانشگاه فردوسی مشهد:

عده‌ای از دانشجویان در خوابگاه‌ها کف خواب هستند

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، در دومین نشست خبری شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد با حضور خبرنگاران در این دانشگاه برگزار شد.

در این نشست علیرضا علیزاده، سخنگو و مسئول روابط عمومی شورای صنفی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: شورای صنفی اقدام به تهیه لیست مشکلات موجود در فضای دانشگاه فردوسی کرده است و این لیست در قالب عملکرد سه ماهه شورای صنفی برای ریاست دانشگاه فردوسی ارسال شد.

علیزاده افزود: تریبون های آزاد دانشجویی با موضوع بیان مشکلات دانشجویان در سطح دانشکده ها در فضای باز به همت شورای صنفی دانشگاه فردوسی برگزار شد، در تریبون ها در بحث تغذیه، حمل و نقل و مسائل آمرزشی و پژوهشی مسائلی مطرح و از طریق شورای صنفی پیگیری های لازم انجام شد.

مسئول روابط عمومی شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: با توجه به اینکه شورای صنفی از ٢٦ آذرماه کار خود را آغاز کرده و طبق قانون باید یکسال فعالیت داشته باشد، با نظر هیئت ناظر بر شورای صنفی قرار شد انتخابات این شورا آبان ماه برگزار شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه یکی از مسئولین تلاش داشت انتخابات شورای صنفی را در اردیبهشت ماه برگزار کند و عملا شش ماهه کار شورای صنفی را تمام کند که قطعا این نوع نگاه جناحی محکوم است.

علیزاده ضمن تشریح اقدامات شورای صنفی افزود: از مسئولین دانشگاه درخواست کردیم که کنار دانشجویان باشند و با توجه به این در خواست، مسئولین با حضور در خوابگاه ها و سلف به صورت مستقیم با دانشجویان ارتباط برقرار کردند.

در ادامه این نشست سید محمد حسینى، دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد گفت: از نظر ما راه برون رفت از مشکل کاهش سنوات تحصیلى، بازگشت به شرایط قبلى است، به نظر ما تصمیم محدودیت برای سنوات تحصیلی از ابتدا کارشناسی نشده بود.

حسینی ادامه داد: ما در جلسه با وزیر علوم این موضوع را مطرح و منصفانه این موضوع را پیگیری کردیم، وزیر علوم نیز قول پیگیری دادند و  گذشته اعلام کردند که سنوات در دوره کارشناسی با نظر دانشگاه ها به 10 ترم افزایش پیدا کند؛ که البته این موضوع افزایش سنوات با نظر دانشگاه ها مورد انتقاد ما قرار گرفت؛ چون معتقدیم این دستورالعمل باعث رفتار سلیقه ای می شود.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: در دانشگاه فردوسی با هماهنگی معاونت آموزشی تصمیم گرفتیم با بررسی میانگین اتمام ترمى فارغ التحصیلان در هر رشته تحصیلی، بر حسب این میانگین سنوات را برای هر رشته اعلام کنیم.

وی بیان کرد: البته فعلا تصمیم بر این شده است که برای ورودی های ٩٣ در ترم ٩ هیچ هزینه ای دریافت نشود و فعلا این ورودی‌ها خیالشان از ترم بعدی راحت باشد.

حسینی در توضیح وظایف شورای صنفی گفت: وظیفه شورای صنفى پیگیرى حقوق دانشجویان است؛ نه اینکه شورای صنفی بخواهد پیگیر مسائل سیاسى باشد، ما به هیچ وجه نمی خواهیم شورای صنفی را دستاویز خودنمایی ها و سیاسی کاری‌ها قرار دهیم.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در مورد تعاملات شورای صنفی با دانشگاه گفت: در فضای دانشگاه فردوسی تعاملات خوبی را با مسئولان داشتیم و معتقدیم عموم مشکلات در داخل دانشگاه قابل حل است.

وی در خصوص تجمع چند هفته پیش دانشجویان در خصوص سنوات تحصیلی گفت: نسبت به تجمعى که در داخل دانشگاه در خصوص سنوات برگزار شد، دخالتی نداشتیم، اما از مطالبات به حق حمایت می کنیم، اما شورای صنفی به هیچ وجه از تجمع های سیاسی خارج دانشگاه حمایت نخواهیم کرد.

حسینی در خصوص پیگری حقوق بانوان در این دانشگاه گفت: ٧٠ درصد جمعیت دانشگاه فردوسی را بانوان تشکیل می دهند؛ به همین منظور در شورای صنفی فراکسیونی را مختص بانوان ایجاد کردیم که در این خصوص به صورت تخصصی پیگیر حقوق بانوان باشیم.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد افزود: سال گذشته با توجه به شرایط انتخابات، هیات نظارت تصمیم بر این گرفت که تریبون های آزاد دانشجویی در فضای سربسته انجام شود؛ اما با پیگیری های شورای صنفی امسال توانستیم مجوز برگزاری تریبون آزاد در فضای باز را اخذ کنیم.

وی بیان کرد: متاسفانه در خصوص فعالیت های شرکت های خصوصی در دانشگاه نظارت خوبی انجام نمی شود و ما با بررسی بعضی فعالیت این شرکت ها گزارشی را از موارد موجود به مسئولین دادیم. 

حسینی با اشاره به نگاه مسئولین دانشگاه فردوسی به شورای صنفی گفت: مسئولین ارشد دانشگاه نگاه مثبتی به شورای صنفی دارند، همچنین دکتر طاهری معاونت جدید فرهنگی دانشگاه بسیار با ما همکاری مناسبی را داشتند.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص حضور تولیت آستان قدس در دانشگاه فردوسی گفت: بعد از دعوت از ایت الله رییسی، عده ای به ما حمله کردند که چرا شورای صنفی در این زمینه اقدام به دعوت از ایشان کرده است، اما بعد از این جلسه متوجه شدند که مطالبات ما از آستان قدس چه بود.

وی ادامه داد: عده ای از دانشجویان در فضای خوابگاه ها متاسفانه کف خواب هستند و مشکلات مختلفی در بحث خوابگاه داریم، عده‌ای از دانشجویان مشکلات شدید مالی دارند و توان پرداخت هزینه خوابگاه و غذا را ندارند و سعی کردیم در حضور حجت الاسلام رییسی این موارد را مطالبه کنیم و امیدوار به حل مشکلات هستیم.

حسینی در خصوص وضعیت دانشجویان کف در دانشگاه فردوسی گفت: با تلاش شورای صنفی قرار بر این شد که از دانشجویان کف خوابگاه هزینه خوابگاه به صورت ١٠٠ درصدی دریافت نشود.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد افزود: شورای صنفی در بحث تغذیه به صورت جدی پیگیری کرده است و ما در بحث تغذیه نظارت کاملی را داریم.

وی ادامه داد: ما الحمدالله با اداره تغذیه به تعامل کامل رسیدیم و از این لحظات مشکلی برای پیگیری بحث تغذیه وجود ندارد.

حسینی با اشاره به انتصاب جدید معاونت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: پیش قدم، معاون آموزشی جدید دانشگاه نگاه بسیار مثبتی به شورای صنفی دارند و این برای ما یک امیدواری خوبی را به وجود آورده است.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: در فضای شورای صنفی در همان ابتدا به مسئولین اعلام کردیم که هیچگونه امتیازی را از طرف دانشگاه نمی خواهیم.

وی در خصوص خوابگاه های متاهلی در این دانشگاه گفت: متاسافانه عملا ما خوابگاه متاهلی در دانشگاه فردوسی نداریم؛ البته دو خوابگاه خیرساز به متاهلین اختصاص داده شده است که نهایت این خوابگاه ها ١٠٠ ظرفیت دارد و این مسئله با توجه به حجم تعداد دانشجویان متاهل عدد بسیار ناچیزی است.

حسینی در خصوص پویش دانشجویان مشهدی و پیگیری برای تخفیف حمل و نقل از شهرداری مشهد نیز گفت: از نظر ما هر پویشی که از دانشجویان حمایت کند، مورد قبول است؛ اما ما فکر می کنیم که پویش اخیر در خصوص تخفیف در سیستم حمل و نقل عمومی کمی در فضای احساسی عمل کرد.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در پایان گفت: نیاز است که در فضای دانشگاه جلسه ای جداگانه با مسئولین شورای شهر داشته باشیم و مطالبات خود را در زمینه های مختلف مطرح کنیم.

نظر شما