شناسهٔ خبر: 25744532 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر ارشاد: حوزه نشر قرآنی نیازمند کارهای جدید است

تهران - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه نشر قرآنی را از حوزه های مهم فعالیت های قرآنی دانست که نیازمند کارهای جدید است.

صاحب‌خبر -

سید عباس صالحی شامگاه جمعه پس از بازدید از بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در مصلای امام خمینی(ره) در جمع خبرنگاران و در پاسخ به ایرنا گفت: حوزه نشر قرآنی از این نظر که می تواند در ترویج معارف قرآنی از طریق فضای مکتوب، بخش پژوهش، بخش آموزش موثر باشد، یکی از حوزه های مهم بخش قرآن به شمار می رود.
وی افزود: آن چیزی که به نظر می رسد در کل بحث حوزه کتاب باید به آن توجه کرد و در حوزه قرآن به شکل جدی تر مورد توجه قرار داد، آن است که به سمت کارهای تازه برویم.
صالحی اضافه کرد: اگر کتابسازی، کپی برداری و عدم رعایت حقوق مولفان در همه حوزه ها کار نادرستی است، در حوزه قرآن نادرست تر است. چون قرآن به ما آموزش می دهد که کار دیگران و ارزش کار دیگران را نباید خفیف کرد و نادیده گرفت و کسانی که در حوزه قرآن کار می کنند، باید بیش از حوزه های دیگر توجه داشته باشند که برای کار دیگران ارزش قائل باشند و بدون اجازه آنها اقتباس های غیرمجاز انجام ندهند.

** بحث های قرآنی در هنرهای نمایشی
وی در پاسخ به پسش یکی از خبرنگاران درباره توجه وزارت ارشاد به فیلم های قرآنی گفت: باید از هنر برای معارف قرآنی و هنجارسازی رفتار قرآنی بیشتر استفاده کنیم، و حدود یک سالی که با دوستان صحبت می کردیم یکی از بحث ها این بوده که در حوزه فیلم، نمایش و سایر حوزه های هنری ، بحث های قرآنی را جدی تر کنیم.
وزیر ارشاد افزود: یکی از رویکردهای جدی ما حمایت از سینما و نمایش و بقیه هنرهاست
وی در پاسخ به خبرنگاری درباره وضعیت قسمت دوم فیلم ملک سلیمان گفت: ساخت قسمت دوم فیلم سینمایی ملک سلیمان نیز جزو فیلم‌هایی است که از سوی دولت حمایت می شود.

** ویژگی های نمایشگاه قرآن
صالحی در پاسخ به خبرنگاری دیگر درباره رویکرد نمایشگاه قرآن گفت: در این بازدید یک ساعته چند تحول خوب مانند فضای بصری و جذابیت های ظاهری را در نمایشگاه امسال می توان دید.
وی افزود: به طور طبیعی انتظاری که مردم از نمایشگاه ها و جشنواره ها به طور عام و نمایشگاه قرآن به طور خاص دارند، این است که نمایشگاه از جذابیت های بصری مناسب و تاثیرگذار برخوردار باشد و نمایشگاه امسال از نظر دکوربندی، تفکیک، طبقه بندی و مانند آن شرایط بهتری را از نظر جذابیت های بصری پیدا کرده و کسی که وارد نمایشگاه قرآن می شود، احساس می کند با یک سلیقه نسبتا یا کاملا خوب روبرو است که هم از نظر دکوربندی و هم از نظر تفکیک و طبقه بندی ها مواجه می شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ویژگی دوم نمایشگاه امسال گفت: فضای مجازی به یک فضای واقعی در زندگی ما تبدیل می شود و حتما باید بحث های قرآنی در فضای مجازی عمیق تر و محکم ترشود.
وی افزود: چند سالی است که بحث های قرآنی در فضای مجازی آغاز شده و بخش فضای مجازی باید بتواند در یک طبقه بندی سریعتر با مخاطب ارتباط برقرار کند و تولیدات حوزه قرآنی را انعکاس دهد و دسترسی مخاطب راحت تر کند و امسال حوزه فضای مجازی نمایشگاه قرآن از نظر رویکرد و کارآمدی مراجعه، شرایط بهتری را پیدا کرده است.
صالحی ویژگی سوم نمایشگاه قرآن را در حوزه بین الملل برشمرد و گفت: به نظر می رسد که ما می توانیم ظرفیت بین المللی قرآنی خودمان را یکپارچه در یک جا نشان دهیم تا هم کسانی که در حوزه بین المللی قرآن در داخل فعالیت می کنند، ارتباطات خود را بیشتر کنند و تجمیع ظرفیت ها، فرصت های جدیدی را برای حضور قرآنی ما در خارج کشور مهیا می کند و این بخش که دو سه سالی تعطیل شده بود، دوباره راه اندازی می شود.
وی از بخش هنر و قرآن نمایشگاه نیز یاد کرد و گفت: در سال گذشته نیز مساله استفاده از هنر در فضای قرآنی توجه نشان داده شد ولی به نظر می آید امسال حوزه های منتوع تری از مسائل هنری و قرآن مورد توجه قرار گرفته و بحث فیلم، نمایش های خیابانی و مانند آن فضای رویکرد ما را نسبت به هنر و قرآن بالاتر برده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: به نظر می آید امسال این بخش می تواند به عنوان پایه ای برای سال آینده باشد تا بخش هنر و قرآن را جدی تر بگیرند. البته بخش رسانه شرایط بهتری پیدا کرده و در بخش کودک و قرآن نیز فضای متنوع تری را می بینیم و مراجعات مردم به نمایشگاه نشان می دهد که بازدید عمومی نسبت به نمایشگاه شرایط بهتری را داشته و خواهد داشت.
وی در باره حضور مسئولان و دولتمردان در نمایشگاه امسال گفت: ما از مسولان برای حضور دعوت کرده ایم ولی باید توجه داشت که چند روزی بیشتر از آغاز به کار نمایشگاه نمی گذرد و امروز نیز چند تن از مسئولان به نمایشگاه آمدند و مساله مهم این است که شرایط نمایشگاه بگونه ای است که می تواند مردم را با جامعه قرآنی ارتباط حداکثری بدهد.
شبس **فراهنگ**1003**1917

نظر شما