شناسهٔ خبر: 25744092 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

تامین ارز تولید و واردات کفش کلید خورد

دنیای اقتصاد : به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت تامین ارز تولید و واردات صنعت کفش در دستورکار دولت قرار گرفت. اوایل اردیبهشت ماه امسال بود که حسن روحانی در جریان سفر به تبریز به‌طور سرزده از بازار و کارگاه‌های تولید کفش این شهر بازدید و دستورات لازم برای رفع برخی مشکلات این صنف را به دولتمردان خود ابلاغ کرد. در همین راستا محمد شریعتمداری، پیرو مشکلات فراوانی که درمورد تولید در صنعت کفش کشور وجود دارد، تامین ارز تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد اولیه کفش را در دستور کار وزارتخانه متبوعش قرار داد.

صاحب‌خبر -

این در حالی است که به گفته فعالان این صنف در صورت عدم تامین ارز لازم، وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در این مورد پاسخگو باشد. بنابراین از این پس تولیدکنندگان و واردکنندگان کفش هیچ‌گونه مشکلی درباره تامین ارز برای مواداولیه نخواهند داشت و وزارت صنعت، معدن و تجارت مسوولیت مستقیم این موضوع را به عهده دارد.  به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس اتحادیه کفش دست‌دوز تهران با اشاره به دستور وزیر برای تامین ارز تولیدکنندگان و واردکنندگان مواداولیه صنعت کفش گفت: در صورت عدم تامین وزارت صنعت در این مورد پاسخگو است. رسول شجری در ادامه اظهار کرد: پیرو مشکلات فراوانی که درمورد تولید در صنعت کفش رخ داد، واردکنندگان مواد اولیه کفش با مشکلاتی در مورد تامین ارز مواد اولیه و گشایش اعتبار مواجه شدند. رئیس اتحادیه کفش دست‌دوز تهران افزود: بنابراین به دستور محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت کارگروهی به ریاست صادق نجفی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و با حضور علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف و سایر دست‌اندرکاران این صنعت، برای حل مشکلات این صنعت و صنف تشکیل شد. وی بیان کرد: بنابراین به دنبال این جلسه نجفی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد، تولیدکنندگان و متقاضیان واردات مواد اولیه صنعت کفش هیچ گونه مشکلی برای تامین ارز و گشایش اعتبار برای واردات مواد اولیه نخواهند داشت و هر کسی در این زمینه مشکلی دارد، با مراجعه به اتحادیه و انتقال مشکل خود از طریق اتحادیه به وزارت صنعت، معدن و تجارت، مشکلش را حل خواهیم کرد. شجری گفت: بنابراین بر اساس دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت هیچ گونه مشکلی درباره تامین ارز برای واردات مواد اولیه صنعت کفش وجود ندارد و این وزارتخانه در این رابطه مسوولیت مستقیم دارد. وی افزود: حتی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به ما اعلام کرده است در صورتی که فردی برای تخصیص ارز و ثبت سفارش واردات مواد اولیه مراجعه کرد، اما موفق به دریافت نشد، من به‌عنوان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بودجه در اختیار دارم و نیاز آن تولیدکننده و واردکننده مواد اولیه صنعت کفش را تامین خواهم کرد.

وی در ادامه در مورد شهرک صنعتی قرچک گفت: همچنین نجفی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرده است که تولیدکنندگان صنعت کفش که متقاضی خرید زمین در این شهرک هستند، می‌توانند ۵ درصد از قیمت تمام شده زمین را به‌صورت پیش‌پرداخت بدهند و بقیه وجه را در قالب ۶۰ قسط بدون سود پرداخت کنند. رئیس اتحادیه کفش دست‌دوز تهران در مورد ارز حاصل از صادرات کفش بیان کرد: این موضوع که فروش ارز حاصل از صادرات با توجه به بالا بودن هزینه‌ تولید، به قیمت ۴۲۰۰ تومان به صرفه نیست را تایید می‌کنم، اما به نظر می‌رسد، لازم است کارگروه یاد شده مسائل و مشکلات حوزه صادرات کفش را هم بررسی کنند و سپس نتایج در این مورد اعلام شود. شجری در ادامه اظهار کرد: براساس آمار رسمی ارزش واردات کفش به‌صورت قانونی ۳۴ میلیون دلار است اما ارزش واردات کفش به ایران براساس آمار سازمان اقتصاد جهانی ۵۰۰ میلیون دلار است که اختلاف بین این دو رقم نشانه واردات قاچاق کفش به کشور است. وی گفت: کفش خارجی باید با شرایط ویژه‌ای به کشور وارد شود تا امکان رقابت برای تولیدکننده داخلی فراهم شود. رئیس اتحادیه کفش دست‌دوز تهران با تاکید بر اینکه در ایران کفش با بهترین کیفیت می‌‌تواند تولید شود،گفت: در صورت حمایت از تولید کفش داخلی دیگر نیازی به واردات کفش نیست.

نظر شما