شناسهٔ خبر: 25744006 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

زورگیری از رانندگان مسافرکش برای تامین هزینه مواد

صاحب‌خبر -

شهروند| دو سارق حرفه‌ای که در پوشش مسافر اقدام به سرقت به شیوه زورگیری از رانندگان مسافرکش می‌کردند، از سوی پلیس پایتخت دستگیر شدند.
در پی وقوع سرقت‌های مشابه از رانندگان مسافرکش در محدوده اتوبان‌های شهر تهران به‌ویژه «آزادگان» و «بعثت»، موضوع به صورت ویژه در دستور کار اداره پنجم پلیس آگاهی تهران
 قرار گرفت.
با آغاز رسیدگی به پرونده، شکات و مالباختگان به اداره پنجم پلیس آگاهی تهران دعوت شدند و در اظهاراتی مشابه اعلام کردند که توسط دو جوان و با تهدید سلاح سرد، مورد سرقت پول نقد و دیگر اموال قرار گرفته‌اند.
یکی از مالباختگان درباره جزییات این زورگیری به کارآگاهان گفت: «ساعت 22 از ابتدای اتوبان آزادگان، درحال طی مسیر به سمت محل کار خود بودم که دو نفر را به‌عنوان مسافر دربستی سوار خودرو کردم. بعد از گذشت چند دقیقه ناگهان فردی که صندلی عقب نشسته بود، ضربه‌ای محکم به سر من وارد کرد و چاقوی خود را زیر گلویم گذاشت، نفر دوم که در صندلی شاگرد نشسته بود، شروع به جمع‌آوری پول‌های داخل خودرو کرد و دایما به نفر پشتی می‌گفت: «بزن – بزن». آنها پس از سرقت گوشی تلفن همراه و پول‌های نقد همراهم مرا مجبور به توقف کرده و بعد از پیاده‌شدن، به سرعت و در خلاف حرکت خودروها از محل متواری شدند.»
مالباخته‌ای دیگر نیز در اظهارات خود به کارآگاهان گفت: «ساعت 21:30 در خیابان فدائیان اسلام دو عابرپیاده را سوار خودرو کردم. پس از چند دقیقه، مردی که صندلی عقب نشسته بود، چاقویی زیر گلویم گذاشت و در ادامه سرنشین صندلی جلو نیز چاقویش را روی سینه‌ام گذاشت و اقدام به سرقت کیف پول و مدارکم کرد. پس از سرقت، هر دو نفر از خودرو پیاده شده و به سرعت و در تاریکی از محل متواری شدند.»
با توجه به شیوه و شگرد سرقت، کارآگاهان اداره پنجم با بهره‌گیری از اطلاعات به دست آمده از مالباختگان و نهایتا بهره‌گیری از سوابق مجرمان سابقه‌دار پلیس آگاهی موفق به شناسایی یکی از مجرمان سابقه‌دار به نام احسان متولد 1369 شدند. بررسی سوابق احسان حکایت از آن داشت که وی بارها به اتهام ارتکاب جرایم مختلف سرقت، اخلال در نظم عمومی، شرب خمر، تخریب اموال عمومی و ... دستگیر و روانه زندان شده، آخرین بار نیز به اتهام سرقت مسافر از راننده دستگیر و روانه زندان شده بود که پرونده‌اش در دادسرای ویژه سرقت رسیدگی و پس از گذشت مدتی با صدور قرار وثیقه از زندان آزاد شده است. کارآگاهان اداره پنجم پلیس آگاهی با مراجعه به محل سکونت احسان در محدوده میدان خراسان و در تحقیقات پلیسی اطلاع پیدا کردند که وی به‌تازگی به اتهام حمل موادمخدر دستگیر شده و درحال حاضر در زندان حضور دارد که بلافاصله هماهنگی‌های لازم انجام و «احسان» برای انجام تحقیقات درخصوص سرقت‌های اخیر خود به اداره پنجم پلیس آگاهی تهران منتقل شد.
«احسان» پس از مواجهه حضوری با تعدادی از شکات و مالباختگان به سرقت از آنها با همدستی یکی از دوستان خود به نام مهدی اعتراف کرد و انگیزه خود از این سرقت‌ها را تامین هزینه موادمخدر مصرفی عنوان داشت.
با شناسایی هویت دومین متهم پرونده، محل تردد «مهدی» متولد 1378 در منطقه کیانشهر – پارک جنگلی میرزاکوچک‌خان شناسایی شد. وی روز 11 اردیبهشت‌ماه امسال دستگیر شد و پس از انتقال به اداره پنجم پلیس آگاهی به زورگیری از رانندگان خودروهای مسافرکش در مناطق مختلف شهر تهران به‌ویژه در دو اتوبان آزادگان و بعثت
 اعتراف کرد.
سرهنگ داوود فرد، معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی تهران با اعلام دستور انتشار بدون پوشش تصاویر متهمان گفت: «با توجه به اعتراف متهمان به سرقت و زورگیری از رانندگان خودروهای مسافرکش و شناسایی تعدادی از شکات و مالباختگان و برای بررسی دیگر جرایم ارتکابی متهمان و همچنین سایر شکات و مالباختگان، هماهنگی‌های لازم با بازپرس شعبه چهارم دادسرای ناحیه 34 تهران جهت انتشار بدون پوشش تصویر این دو متهم انجام شده است، بنابراین از همه شکات و مالباختگانی که موفق به شناسایی تصاویر متهمان شدند، دعوت می‌شود برای پیگیری شکایات خود به اداره پنجم پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.»

نظر شما