شناسهٔ خبر: 25743939 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

مشترکان کم‌مصرف همچنان بلاتکلیفند

مقاومت اپراتورها در برابر تعدیل تعرفه اینترنت

اینترنت حجمی از اواخر دوره وزارت محمود واعظی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم مطرح شد، امری که از همان اول کار با اشکالاتی مواجه شد

صاحب‌خبر -

گروه دانش و فن  مرجان محمدی

اینترنت حجمی از اواخر دوره وزارت محمود واعظی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم مطرح شد، امری که از همان اول کار با اشکالاتی مواجه شد بطوریکه اجرای آنکه یکی از خواسته‌های جدی محمود واعظی بود در دوره وزارت او محقق نشد و کار به معاون جوان او و وزیر ارتباطات بعدی محول شد.

 پیش از این نیز طرح غیرحجمی تعرفه سرویس‌های ثابت البته قبل از این و در اواخر دوره دولت یازدهم هم تا مرحله اجرایی شدن پیش رفت اما به دلیل اعتراض مشترکان و مناسب نبودن تعرفه‌ها، ادامه نیافت، بطوریکه محمود واعظی - وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات - در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به اعتراض کاربران به تعرفه‌های جدید اینترنت ثابت، از توقف اجرای پیشنهاد مطرح شده خبر داده و گفته بود: با توجه به اینکه پیشنهاد مطرح شده در خصوص تعرفه‌های اینترنت ثابت مبتنی بر اتصال مورد استقبال کاربران قرار نگرفته و این مصوبه هنوز مراحل اداری و ابلاغ را طی نکرده و اجرایی هم نشده است، قرار شد اجرای آن متوقف و دستور دادم کمیته بررسی تعرفه‌ها مجددا پیشنهادی با رعایت منافع و مصالح کاربران تهیه و ارائه کند.

در آن زمان هم محمد جواد آذری جهرمی در مقام مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت درصفحه اینستاگرامش اعلام کرده بود که «با توجه به اعتراضات و نیز اینکه اطلاع دارم که تمام تلاش صورت گرفته برای مصوبه جدید، رضایت مردم بوده است، با ارسال نامه‌یی از دکتر واعظی خواستم مصوبه جدید تعرفه تا بررسی بیشتر متوقف گردد. امیدوارم موافقت کنند.»

 که با موافقت وزیر وقت نیز مواجه شد. اما با تکیه محمد جواد آذری جهرمی بر مسند وزارت و پس از چند ماه مصوبه جدید برای اعمال تعرفه‌های جدید اینترنت ابلاغ و اپراتورها ملزم به اجرای آن شدند، طرحی که با گذشت چندین ماه از آن هنوز هم با اما و اگرهایی مواجه است. هرچند که با اجرایی شدن این طرح کاربران به دفعات و از طریق‌های مختلف اعتراض خود را به گوش وزیر جوان رساندند ولی راه به جایی نرسید بطوریکه در بهمن ماه سال 96 وزیر ارتباطات یکی از دلایل اعتراض مشترکان اینترنت به تعرفه جدید اینترنت را رویه اشتباه اپراتورهای اینترنت در واگذاری این سرویس، بدون توجه به امکانات فنی خطوط تلفن ثابت مشترک، عنوان کرد. و توضیحاتی در این خصوص اعلام کرد و سپس با دفاع از مصوبه تعرفه اینترنت در جهت کاهش قیمت گفت: با اعمال این تعرفه، ۳۰ درصد در قیمت داخلی کاهش مشاهده می‌شود. به نحوی که کاربرانی که هنوز سرویس حجمی استفاده می‌کنند هر گیگابایت اینترنت را ۳۶۰۰ تومان می‌خرند و این درحالی است که در مصوبه جدید هر گیگابایت اینترنت، ۲هزار تومان محاسبه می‌شود. این به معنای کاهش هزینه فروش هر گیگابایت ترافیک تا حدود ۳۳ درصد است. اما متاسفانه این مفهوم به غلط در ذهن مردم جا افتاده که اینترنت گران شده است. همچنین وزیر ارتباطات در پاسخ به کاربرانی که خواستار بازگشت تعرفه‌های قبلی شده بودند در صفحه اینستاگرامش نوشت: «کاربران کمی صبور باشند و مطمین باشند که تعرفه‌های جدید به نفع آنها است». حال با گذشت حال با گذشت تقریبی 8 ماه از زمان ارائه تعرفه‌های غیرحجمی برای اینترنت ثابت، هنوز مشترکان کم مصرف معترض و خواستار بازنگری در نرخ تعرفه‌ها هستند. مساله‌یی که سرانجام وزیر ارتباطات فناوری اطلاعات به آن واکنش نشان داد و درباره اینترنت پرسرعت برای مشترکان کم‌مصرف، توضیح داد و گفت: دسته‌یی از مشترکین نیاز به سرعت بالا دارند در حالی که حجم مصرفی آنها بالا نیست. برای این دسته از مشترکین هر چند امکان استفاده از سرویس‌های موبایل وجود دارد اما شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات ثابت برای حفظ این مشترکین، ارائه بسته‌های رقابتی برای این گروه را آغاز کرده‌اند. راهکارهایی چون بسته ازدیاد سرعت و غیره.

البته جهرمی بار دیگر نیز با اشاره به شرایط ارائه اینترنت ثابت برای مشترکان کم‌مصرف، اظهار کرده بود: در تعرفه جدید، مشترکین کم‌مصرف که پهنای باند بالا نیاز دارند، فاقد انتخاب مناسب هستند. برای رضایت این دسته از کاربران، پیشنهادهایی در حال بررسی است که تلاش می‌کنیم تا فروردین ماه به نتیجه نهایی برسد.

در حالی که از آخرین وعده وزیر ارتباطات مبنی بر ارائه تعرفه‌ به مشترکان کم‌مصرف مدتی گذشته و خبری از تعرفه‌های جدید نشده بود، هفته گذشته حسین فلاح جوشقانی- رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- اعلام کرد: به دلیل نگرانی‌ اپراتورها از اینکه مشترکان کم‌مصرفی که سرعت بالا می‌خواهند به سمت اپراتورهای دیگر بروند، در صورت موافقت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تغییر تعرفه‌های جدید برای مشترکان کم مصرف اینترنت توسط اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی ابلاغ می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان کرده بود: براین اساس با بررسی‌های انجام‌شده، پیشنهادی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به وزیر ارتباطات ارائه شد تا مطابق با آن تعرفه‌یی برای مشترکان کم مصرفی که نیاز به اینترنت با سرعت بالا دارند تدوین شود. بنابراین با موافقت وزیر، اپراتورها می‌توانند با رعایت سقف و کف تعرفه‌های اینترنتی در مصوبه ۲۶۶ رگولاتوری، تعرفه جدید ارائه دهند. اما در حالی که مشترکان کم‌مصرف منتظر اعلام تعرفه‌یی مختص خود بودند تا بتوانند با پرداخت هزینه کمتری، از سرعت بالا بهره‌مند شوند، این تعرفه‌ها همچنان تاکنون اعلام نشد.

حسین فلاح جوشقانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره علت این تاخیر اظهار کرد: ما موضوع را بررسی کردیم و راهکار و پیشنهاداتی هم ارائه دادیم، شرکت‌ها هم در بررسی‌های اولیه موافقت کردند، اما برخی از شرکت‌ها بحث‌هایی داشتند و گفتند بررسی بیشتری می‌خواهند چون ممکن است این موضوع، بازار را که تازه به یک تعادل و ثبات رسیده است، تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین مقرر است بررسی بیشتری کنند و نتیجه را بعد از نهایی شدن اعلام کنند. وی خاطرنشان کرد: اوایل این موضوع وجود داشت که با ارائه FUPهای مختلف همان بحث حجمی پیش بیاید، چون هدف این مصوبه این بود که غیرحجمی بودن تعرفه اینترنت جا بیفتد. اکنون هم طرح موضوع تعرفه اینترنت، چیز جدیدی نیست، بلکه همان مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است که رگولاتوری آن را بررسی می‌کند تا ارائه‌دهندگان اینترنت، برای مشترکانی که سرعت بالا می‌خواهند و مصرفشان کمتر است، FUPهای بیشتری ارائه دهند. او با اشاره به اقدام اپراتورها برای تعیین FUP لازم برای مشترکان کم‌مصرف بیان کرد: می‌خواهیم اجازه بیشتری بدهیم که اپراتورها همان مصوبه را با گزینه‌های بیشتر اجرا کنند. اولا اپراتورها نباید این FUPها را روی هر سرعتی متنوع نکنند که باز هم بحث حجم‌فروشی باشد، به علاوه این FUP باید حداقل‌هایی را رعایت کرده باشد که مفهوم غیرحجمی را برساند. در تعرفه‌ها سعی می‌کنیم تعرفه جدید ندهیم و براساس شرایط بازار مشخص شود. در نهایت با اتفاق نظر درباره‌ اینکه مشترکان کم‌مصرفی که اینترنت ثابت با سرعت بالا می‌خواهند، نباید همان هزینه‌ اینترنت غیرحجمی با مصرف منصفانه را بپردازند، اکنون تنها لازم است اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنت ثابت روی تعرفه‌یی مناسب حال این مشترکان توافق کنند.

 

نظر شما