شناسهٔ خبر: 25743700 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

آغاز رسمی رایزنی مالکی و العامری برای تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: «نوری مالکی»، رئیس ائتلاف «دولت قانون» و «هادی العامری»، فرمانده الحشدالشعبی و رئیس ائتلاف بزرگ انتخاباتی «الفتح» رایزنی خود را برای تشکیل فراکسیون بزرگ پارلمانی رسما آغاز کردند.«هشام الرکابی»، مدیر دفتر ائتلاف «دولت قانون» در همین رابطه گفت: «نوری مالکی»، رئیس این ائتلاف در مراسم افطاری که «هادی العامری»، رئیس ائتلاف بزرگ « الفتح» در دفترش با حضور هیات‌های «اتحادیه میهنی کردستان» و «حزب دموکرات کردستان» برگزار کرد، حضور یافت و برای تشکیل یک فراکسیون بزرگ پارلمانی با وی به گفتگو پرداخت.وی افزود: این دیدار در راستای نشست‌ها و تفاهم‌های صورت گرفته پیرامون تشکیل فراکسیون پارلمانی بزرگتر در پارلمان برای تشکیل دولت صورت گرفت.همچنین «رسول راضی»، از نمایندگان ائتلاف«دولت قانون» نیز در سخنانی گفت : گفتگوهای «نوری مالکی»، رئیس این ائتلاف با رهبران فراکسیون‌های سیاسی پیشرفت بسیاری داشته و تا تشکیل فراکسیونی بزرگتر، تنها جرح و تعدیل‌های جزئی باقی مانده است.
از سوی دیگر، «سید عمار حکیم»، رئیس ائتلاف «جریان حکمت ملی» عراق نیز بر تداوم همپیمانی میان حزب خود و ائتلاف «السائرون» به رهبری «مقتدا صدر» تأکید کرد. وی همچنین تصریح کرد: این جریان آماده ایجاد ائتلاف با سایر احزاب سیاسی عراق است.
همزمان، پایگاه خبری «العربی الجدید» نیز در گزارشی از تفاهم اولیه بین ائتلاف «النصر»، به ریاست «حیدارلعبادی»، نخست وزیر کنونی عراق و ائتلاف «السائرون» به رهبری «مقتدا صدر» بر سر موافقت با دور دوم نخست وزیری العبادی خبر داد و اعلام کرد: فراکسیون های کوچکتر نیز با این روند موافق هستند به این شرط که این اقدام در چارچوب یک برنامه دولتی انجام گیرد که العبادی به اجرای آن متعهد باشد.
در چنین شرایطی،همزمان با رایزنی‌ احزاب و ائتلاف های عراقی برای تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر در پارلمان عراق جهت معرفی نخست‌وزیر، احزاب کُردی نیز سرگرم معرفی نامزد ریاست جمهوری هستند زیرا طبق عرف سیاسی در عراق، رئیس جمهوری از میان احزاب کُردی انتخاب می‌شود. به گزارش شبکه خبری «العربیه»، هم‌اکنون اسامی «نیچروان بارزانی»، نخست‌وزیر منطقه کردستان، «فؤاد معصوم»، رئیس جمهور کنونی عراق و «فؤاد حسین» و «برهم صالح» از سیاسیون سرشناس اقلیم کردستان برای تصدی پست ریاست جمهوری مطرح شده اند.

نظر شما