شناسهٔ خبر: 25743412 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

قانون جلوی تغییرکاربری و ویلاسازی‌ها را می‌گیرد

تداوم قلع‌وقمع ساخت‌وساز‌های غیرمجاز، خواست مردم و نیاز محیط‌زیست

روزنامه جوان

تغییرات شرایط آب‌وهوایی وگرم وخشک شدن بیشتر مناطق کشور موجب شده تا افراد سودجو و فرصت‌طلب با تصرف بخش‌هایی از مناطق خوش آب‌وهوا که بیشتر شامل زمین‌های کشاورزی و باغات ارزشمند می‌شود اقدام به تخریب این مناطق کنند...

صاحب‌خبر -

و جاي آنها ويلا بسازند؛ مسئله‌اي كه باعث شده در برخي از استان‌ها براي حل اين معضل دست به اقدامات قانوني بزنند. در همين راستا روز گذشته مدير جهاد کشاورزي شهرستان قزوين از قلع و قمع ساخت‌وسازها در 10هزار مترمربع از زمين‌هاي کشاورزي اين شهرستان که به‌صورت غيرمجاز تغيير کاربري داده بودند، خبر داد. اين اقدام مثبت که خواست مردم و نياز مبرم محيط زيست است بايد در اکثر استان‌هايي که درگير آن هستند به طورجدي دنبال شود تا حداقل دست متجاوزان به طبيعت کوتاه و جان دوباره در کالبد محيط زيست دميده شود.

تب‌وتاب ساخت ويلا در مناطق جنگلي و خوش آب‌وهوا كه از چندين سال قبل آغاز شد، اين روزها با تغييرات آب وهوايي از رشد چشمگيري برخوردار شده است. به طوري كه اين روزها برخي از متصرفان در استان‌هاي خوش آب‌وهوا دست درازي را از حريم مراتع و جنگل‌ها به كوه‌‌ها كشانده‌اند

همين مسئله موجب شد تا مقام معظم رهبري بارها ضمن هشدار به اين موضوع، از مسئولان بخواهند تا به طور جدي با اين مسئله برخورد كنند؛ موضوعي كه درحال حاضر برخي از مسئولان روند اجرايي آن را دنبال مي‌كنند.

مدير امور اراضي سازمان جهاد کشاورزي استان زنجان به عنوان يكي از مسئولاني كه به شدت در اين زمينه فعال است، در اين خصوص مي‌گويد:« در راستاي اجراي تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربري اراضي زراعي و باغي، هرگونه تصرف در اين مكان‌ها خلاف قانون است و مي‌توان با اينگونه ساخت‌وسازهاي غيرمجاز برخورد قانوني كرد.» جمال انصاري مي‌افزايد: « طبق قانون، قبل از هر گونه تغيير کاربري دراراضي زراعي و باغي فرد با مراجعه به جهاد کشاورزي شهرستان مربوطه مي‌تواند نسبت به گرفتن مجوز تغيير کاربري اقدام کند. »

قلع‌وقمع ساخت‌وساز غيرمجاز در قائمشهر

در ميان استان‌هاي كشور، مازندران از جمله مناطقي به شمار مي‌رود كه به علت دارا بود آب وهواي مطبوع و مناطق سرسبز بيشترين تصرف را به خود اختصاص داده است؛ موضوعي كه موجب شد تا با اين موضوع برخورد جدي صورت بگيرد. مدير سابق جهاد کشاورزي قائمشهر در اين خصوص مي‌گويد:« جهاد کشاورزي با هرگونه ساخت‌وساز غير‌مجاز در زمين‌هاي کشاورزي که منابع تأمين‌کننده امنيت غذايي جامعه و يکي از ارکان اقتصاد مقاومتي را به مخاطره مي‌اندازد، قاطعانه اعمال قانون مي‌کند.»

فرزين فرهادي مي‌افزايد:« از ابتداي سال 95 تا شهريورماه همان سال 36مورد قلع‌و‌قمع ساخت‌وسازغيرمجاز در زمين‌هاي کشاورزي شهرستان در سطح 11 هزار و 326 متر‌مربع صورت گرفت.» وي ادامه مي‌دهد: « علاوه بر اين موضوع اجراي سه مورد احکام قطعي قلع و قمع و دو مورد تبصره 2 ماده 10 ساخت و ساز غير‌مجاز در سطح 660 مترمربع در زمين‌هاي کشاورزي روستاهاي علي‌آباد و بالا‌تجن در اين شهرستان اجرايي شده است.»

نوبت به زنجان رسيد

در ميان استان‌هاي غربي كشور كه ميزان قابل توجهي از ساخت‌وساز غيرمجاز را به خود اختصاص داده است مي‌توان به زنجان اشاره كرد؛ موضوعي كه به شدت از سوي مسئولان جهاد كشاورزي استان مورد پيگيري واقع شده و در نهايت به اجراي برخي از احكام قضايي منجر شده است. مدير امور اراضي سازمان جهاد کشاورزي استان زنجان در اين خصوص مي‌گويد:« قلع و قمع ۶۰ مورد ساخت‌هاي غيرمجاز ايجاد شده در اراضي زراعي و باغي و ۲۰ مورد پي کني در شهرستان ابهر انجام و در ۲۵ مورد نيز اقدام به دپو مصالح ساختماني موجود در اراضي کشاورزي اين شهرستان شد.»

جمال انصاري مي‌افزايد: « از ابتداي سال 96 تاکنون 137 مورد کانکس، آلاچيق و ساختمان مسکوني در سطح 317هزار و 342 متر مربع از اراضي کشاورزي استان زنجان قلع و قمع شده است كه روند برخورد با اين موارد غيرقانوني همچنان ادامه دارد.» وي با اشاره به صدور 168 فقره مجوز تغيير کاربري مجاز در اراضي کشاورزي استان ادامه مي‌دهد: « صدور مجوز براي تغيير کاربري‌هاي مجاز در اراضي کشاورزي کم‌بازده استان زنجان، فرآيند مربوطه در کوتاه‌ترين زمان ممکن برابر قانون حفظ کاربري اراضي زراعي و باغ‌ها، قانون جلوگيري از خرد شدن اراضي و آيين‌نامه‌هاي مربوطه و نهايتاً با تشخيص ضرورت در کميسيون تبصره يک ماده 1 انجام گيرد.»

قلع‌وقمع 10 هزار مترمربع ساخت‌وساز غيرمجاز در قزوين

در اين ميان قزوين نيز ازجمله مناطقي به شمار مي‌رود كه از ساخت‌وساز‌هاي غيرمجاز در امان نبوده است؛ موضوعي كه موجب شد تا در سال جاري قلع وقمع اين واحدهاي غيرمجاز در استان با جديت دنبال شود. مدير جهاد کشاورزي شهرستان قزوين در اين خصوص مي‌گويد: «10 هزار مترمربع از زمين‌هاي کشاورزي اين شهرستان که به‌صورت غيرمجاز تغيير کاربري داده بودند،قلع‌وقمع و رفع تصرف غيرقانوني شد.» عباس عليخاني مي‌افزايد:« اين تغيير کاربري‌ها شامل هفت مورد ساخت‌‌وساز غيرمجاز در زمين‌هاي کشاورزي روستاي ميانچال از توابع اين شهرستان که به صورت غيرمجاز تغيير کاربري داده بودند به حالت اوليه برگردانده شد. »

 

نظر شما